Jag och min sambo har precis flyttat in i ett nyproducerat hus i Linköping. Innan våren är framme har vi tänkt montera en markis på vår uteplats. Vi skulle behöva hjälpa med ett par saker kring detta.

Vi behöver täcka ett ganska brett område, ca 6.5m. Jag har sett längder upp till 6m. Har någon erfarenhet av att montera en så pass lång markis? Blir den stabil? Finns längder upp till 6.5m?

Markisen kommer att monteras direkt i väggen (träpanel), vad behöver man tänka på? Finns risk för att fukt tränger in i skruvhålen med tiden?

Rekommenderas ett plåt- eller aluminiumskydd för markisen?
 
Bara att dra upp, tänk på hur högt upp på väggen den behöver vara mtp höjd när utvevad. Dom är riktigt stabila och bra, även de lite billgare som Rusta o gänget kränger ... men man får det man betalar för. Se till att det finns ngt bra att skruva fast den i så det inte bara är panel, kan vid behov dra fast en längre grövre planka på väggen o sen fästa markisen på den. Dom kan fästas på vägg eller typ under balkong. Klarar väder o vind så glöm skydd!
 
Vi satte upp en markis som var knappt 6 m i somras. Vad jag minns så var det en ganska stor prisskillnad på markiser över 6 m. Det krävs fler armar till den och det kostar en del. Fundera på vad ni vill ha, motor eller inte etc, och kolla runt. För vår del skillde det en hel del i pris mellan olika leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.