Mikael_L
Efter många turer hit och dit, så börjar äntligen en plan utkristalliseras.

Men vi tror det finns en hel del att putsa och slipa på innan det blir en diamant. Så jag hoppas att vi får mycket tips och mycket att tänka på, nu när ni hugger in på vår ganska preliminära planlösning.

Jag börjar med lite om huset och omgivningen:
En bild av tomten bifogas.
Tanken har hela tiden varit att lägga huset långt upp mot norr och öst på tomten, så solen får spelrum över tomten.
Garaget och friggeboden står redan på plats, garageuppfarten är 14m lång. Jag har skissat in på ett ungefär hur huset kan tänkas stå.
(Friggan längst åt höger, garaget längst ner på tomten, det böjda området är vägen.)
Tomten är relativt plan, golvet på BV kommer hamna några enstaka dm (3-6dm?)över vägens nivå. På andra sidan vägen står det halvplanshus på lite lägre mark, med relativt modest takvinkel och bakom dessa finns den enda utsikten som skulle kunna vara värd något - ut över fält och ängar i solnedgångsväderstreck.
Från en övervåning kan utsikten mao kanske upplevas lite bättre, men vi ska inte överdriva detta. Jag tror att husen skymmer aningens för mycket ändå.

Ett 1 1/2plans eller 2-planshus har varit målet, i stort sett hela tiden. Då huset kommer vara omgivet av hus på alla sidor känns det som att övervåning ger lite mer avskildhet.

Kök, matplats och v-rum riktat mot syd och eller väst, så man får lite koll på vad som händer på tomten och garageuppfarten, samt kan få lite kvällssol.
Vill ha badrum, tvättstuga och sånt mot syd och sovrum mot norr, för att få så svala sovrum som möjligt på sommaren.

Jag tror jag slutar där. Något att kommentera om detta tro?
 
  • Tomtkarta.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det va inget.

Alla mina frågor stog ju i ditt inlägg. Måste nog skaffa brillor...
 
Redigerat:
Mikael_L
Vad det gäller själva huset så har vi gått igenom en massa tankar både vad gäller extern utformning, komplexitetsgrad i utformning och givetvis planlösningar.
Området är fullt av nyuppförda hus med diverse arkitektoriska uttryck, främst relativt moderna saker, typ nyfunkis. Men även något Älsvbyhusliknande. Så några speciella krav för att matcha omgivningen känner vi inte. Möjligen kan ett pampigt hus som ser ut att vara från förra sekelskiftet se aningen malplacerat ut.

Någonstanns vill jag ju även ha ett lättbyggt hus, då man som sagt var är nybörjare.
Just det ja, lösvirke ska det ju bli, glömde att nämna det. :)

Några andra käpphästar vad det gäller planlösninger har varit:
1. Matplats och v-rum i anslutning som medger att duka upp långbord över både ytorna.
2. Inga korridorer!,
3. Inga korridorer, om ni nu missade det;)
4. Toa/badrum behöver inte alls vara överdådligt stort, vi har 4kvm nu, och där samsas en tvättmaskin också om utrymmet. Funkar bra.
5. Ungefär 150 kvm boarea.
6. Gärna två (sov)rum på BV, då är det ingen panik att inreda ÖV direkt.
7. Kök med mest underskåp.
8. Gärna en halvö eller nåt liknande, där gäster kan hänga medans man brassar käk. Även bra om gästerna ska hjälpa till, vid bak eller då barnen ska vara med. + avlastningsyta eller serveringsyta.
9. Trappen får inte mynna fram precis vid ytterdörren.

Det fanns säkert något mer ...
 
Mikael_L
Tomten norrut och söderut är fortfarande obyggd, så det är ett oskrivet blad.
Tomten österut är bebyggd, men realtivt långt bort, bakom friggan, så det påverkar knappast några val för oss.
På andra sidan vägen ligger det tomter med ca 30meters mellanrum, då alla tomter i kurvan är som tårtbitar så är det nästan tre tomter som "gränsar" vår tomtgräns fast på andra sidan vägen. Så det står alltså en rad med hus på andra sidan gatan, alla ganska nära gatan.
Mellan varje hus så finns det en liten glimt av utsikt, men husen står hyfsat tätt, så en 9-12 meter mellan husen är det nog ungefär.
 
Mikael_L
Ja det såg inte alls dumt ut.
Med gavelställd entre så skulle vi få lägga huset längs med vägen istället, men sådana funderingar har även funnits. En nackdel är att huset lägger långa skuggor på tomten i kvällsolen. En fördel är mycket mer privat baksida.

På ÖV skulle jag i såfall byta plats på badrum och sovrum, så badrum kommer över tvättstuga och badrum BV. Samt att sovrummet blir svalare.
 
Mikael_L
Men nu lägger jag in vårt eget, just nu hetaste förslag:

Så får ni fundera på vad vi kan göra bättre, medans vi funderar på Villa Linköping. :)
 
  • planlosn-BV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlosn-OV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-entresida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-gata.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men... Är det inte en korridor där nere ;).
 
Där kom den ja... Vågade inte påpeka detta tidigare idag.
 
Mikael_L
Japp. :)
I nuvarande förslag är två käpphästar slaktade.
Punkt 1, 2 och 3 har fallit.

För övrigt är de där punkterna inte ordnade i viktighetsordning. Punkt 9 är möjligen den viktigaste.

Matplatsen rymmer ändock bord för bortåt 12-14 pers. Det får räcka.
Och delen till höger ritade jag i en annan version på ett annat vis utan korridor, men då tappade jag dock utrymme samt att det blev nog ett ganska mörkt hörn ändå.

Jag kan cadda in den varianten och visa.
 
Vi har gjort som ni och ritat själva. Men till slut så insåg vi att dom planlösningarna som husföretagen har gjort, oftast är dom bästa. Jag säger inte att det alltid är så, men oftast.
 
  • Gilla
andersgrebin
  • Laddar…
Mikael_L
Vad har vi problem med då, kan man undra.

Rummen uppe till höger känns lite väl inklämda, egentligen hade jag velat ha väggen mot v-rum lite längre åt höger.
Vi kan även skippa tvårumslösningen... Men tusan, med 88 kvm till förfogande borde det väl ändå gå att göra en tre-rummare, väl ... :surprised:

Vi har inte ritat in några garderober, men lite sådana ska det väl bli, men ändå saknas väl något riktigt förråd.

Köksfläkten ska upp rakt genom trappan... :(

Konstruktionsmässigt känns det inte jättekul med en lång limträbalk från korta väggen med uteplatsdörren fram till hörnet av sovrummet. drygt 6m balk och två pelare ner på varje sida av trapphålet. Men saknas det hjärtvägg så gör det.

Rent allmänt har vi problem med fönstersättningen, både möbleringsmässigt på insidan men även ur estetisk synvinkel från utsidan.
Vi skulle kanske endast ha låga breda högt liggande fönster på övervåningens hela södervägg?!?
 
Mikael_L
Ska fönstersättningen bedömas så är väl lite fasadvyer bra.

Vyerna är ju inte färdigritade, ja inget är ju färdigritat då det ska finslipas nu. ;)
 
  • vy-soder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-west.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-oster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att det finns ett par punkter att fundera på runt entren, Hur ska ni hänga kläder. var hamnar skor, vet inte hur det är med barn men små barn drar in lite :) Jag hadde okså gärna sett en toa lättåtkomlig från entren

Sen är jag så otroligt tråkig att jag skulle banka ut ditt indragna hörn för att vinna den ytan och hellre dra ut taket 2-2,5 meter i hel husbredd och fixa en rejäl altan/uterum
 
Lite för sent på kvällen för att vara konstruktiv, så jag tar bara det jag inte gillar.. ;)

Tycker fasaden ger ett oharmoniskt intryck med olika stora fönster placerade lite hipp som happ. Modernt för visso, i varje fall i USA där dom ofta bygger för funktion och struntar i useendet, men inte min cup of tea.

Äh, nu går jag och drar något gammalt över mej. Go natt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.