Hej jag har en 500 liters tank som är kopplad till en kökspanna det tog 5 timmar att tömma den från 90 grader till 40 grader hur många kwh gick det åt ?
Det var 2 plus ute.
22 grader inne.
.
 
Hej!
Jag får det till ca. 30kw.
Det blir 30/24=1,25 kwh

MVH / plm
 
Redigerat:
Tack hur räknar man? och är det mycket eller normalt värmer 200kvm.
 
Jag använder denna formeln. E=effekt V=volym dT=temp skillnaden 1,163= en konstant kan inte säga vad den står för
Då ser uppställningen ut så här.
För Effekt E=V*dT*1,163/1000 ger dig effekten i kw (för kwh dela med antal timmar)

Hoppas du hänger med ! :) MVH / plm

Ps. det låter lite, men bra! Beror på rätt mycke, storlek på hus isolering mm. mm. Ds.
 
Redigerat:
Det går åt 1.163Wh för att värma 1liter vatten en 1°C

Så konstanten står för Wh

Tycker man att det är smidigare att räkna med kJ så går det åt 4,17kJ för att värma samma mängd vatten.
Läste i någon tråd att det var bättre att räkna i kJ vid komplicerade beräkningar.
 
  • Gilla
Asalkin
  • Laddar…
Jag har tänkt att bygga ett garage med pannrum kulvert på 25 m acctank 3 kubik en panna på 50-60 kw.
Har en 500 liters tank i huset med varmvatten slinga i.
Då borde det räcka att elda en gång per dag vid 0 grader.
 
Mest troligt gör det de.
Men om det är så beror helt och hållet på hur mycket energi ditt hus förbrukar.
Du kan räkna på att varje m3 ack håller 58kWh vid 50°C temp diff tex 90-40°C.
Så lite drygt 200kWh kommer du att kunna lagra vid 50°C temp diff i tankarna.
 
trillat skrev:
Hej jag har en 500 liters tank som är kopplad till en kökspanna det tog 5 timmar att tömma den från 90 grader till 40 grader hur många kwh gick det åt ?
Det var 2 plus ute.
22 grader inne.
.
Ehhhhh? Om det tog 5 timmar att tömma de 500 (som är ca 30kWh) liter du pratar om så drar nog ditt hus ca 6kW konstant vid dessa förhållanden.
 
Tackar för dom fina svaren har inte brytt mig förut men nu när man planerar för ett pannrum så vill man ju dimensionera rätt.
 
wodda skrev:
Ehhhhh? Om det tog 5 timmar att tömma de 500 (som är ca 30kWh) liter du pratar om så drar nog ditt hus ca 6kW konstant vid dessa förhållanden.
Helt rätt wodda, missade den uppgiften. / plm
 
plm skrev:
1,163= en konstant kan inte säga vad den står för
<...>
För Effekt E=V*dT*1,163/1000 ger dig effekten i kw (för kwh dela med antal timmar)
Väremkapacitiviteten för vatten är 4190 J/kg*K. Det går alltså åt 4190 J för att värma ett kilogram vatten en Kelvin. Då J (Joule) är samma sak som Ws, en liter vatten väger ett kilogram (ungefär) och temperaturskillnader mätta i Kelvin och grader Celsius är samma sak, kan man lika gärna säga att det går åt 4190 Joule för att värma en liter vatten en grad.

Då Joule definieras som Wattsekund (Ws) och en timme har 3600 sekunder kommer konstanten 1,163 av 4190/3600. Enheten är alltså Wh/kg*K, eller Wh/l*°C.

Sedan är det energin, inte effekten, du får genom att räkna ut V*dT*1,163/1000. Eftersom du delar med 1000 får du energin i kWh. Effekten är energi per tidsenhet (P=dE/dt), så dividera denna energi med det antal timmar du gör av med den på, och du får ut effekten. I det här fallet då i enheten kW.
 
Om du nu planerar så skulle jag rekommendera dig att ta minst 4000l ack, lagom är nog 5000l. Detta gör att du klarar dig minst 48h ( med 5m³) vid +2°C. (du kan hälsa på svärmor över helgen utan att behöva vara orolig för att elpatronen ska jobba):)
Panna ca 50-60kW eller något mer.
 
Ja nån m3 till kostar småpengar men ökar bekvämligheten och nöjet att elda ved i många år. Gå inte på rörmokarnas snack, dom vill sälja flera småtankar för att det är enkelt.

På baxi.se visar dom upp olika anläggningar på förstasidan. Där är det en galning som kör en Inova 50 mot 50 m3 !!! Nog för att panna är bra, men det krävs nog mer än ett ilägg...
 
Fick en offert på en ARIMAX 60 49000 plus moms.
Baxi är också intresant.
Finns det någon likvärdig som är något att titta på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.