Den ska bara heta G1/2 i änden mot väggbrickan, så ska den passa..
 
Dags för montering av blandarfäste och givetvis blev jag ytterligare förvirrad.
Om man läser Wirsbos monteringsanvisning för blandarfäste står det att man ska montera blandarfästet och sedan kapa pexröret 10mm utanför muttern på blandarfästet. Utstick på pexrör från vägg skulle isf bli ca 31mm

Om man däremot läser Fmm monteringsanvisning så står det att man ska kapa röret innan man monterar blandarfästet och röret ska sticka ut 15 mm från färdig vägg. Problemet är att dessa två olika mått inte överrenstämmer med varann som ni märker.Någon som monterat Fmm blandarfäste och har tips på vilken anvisning som är den rätta och följa??

Tänkte att jag frågar här först då ni säkert har koll på detta..man vill ju inte kapa pexslangen för kort direkt.
 
Jag minns inga mått men jag följde FMM's anvisning och det blev rätt. Både för väggbrickor och blandarfäste. Wirsbo tillverkar väl inga blandarfästen? Var har du hittat en anvisning för sådana hos wirsbo? Kapanvisningen måste ju vara specifikt för det blandarfäste du använder.

glöm bara inte att du ska ha ev kakel på plats innan du mäter och kapar rören.....,)
 
Redigerat:
Det var den här beskrivningen från wirsbo jag tittade på http://www.uponor.se/upload/Documen...a broschyrer - Tappvattensystem PEX/6_108.pdf

Här anv de ju röravskäraren som mall dessutom när de lägger den mot muttern, det var den beskrivningen jag trodde gällde tills blandarfästet kom hem häromdan.

Nej det borde väl vara specifikt för varje blandarfäste som du säger kanske.

All kakel är uppe så det felet kommer inte hända mig iaf.
 
Det är inte millimeterkinkigt, jag brukar kapa 15-20 mm utanför fästet, sedan dit med klämring och "stödhylsan",
med tummen kan man sedan trycka in alltihop till det bottnar i väggbrickan,
På det viset känner jag mig övertygad om att stödhylsan bottnat i slangen, och eventuella demonteringar och återmonteringar går smidigare om man inte snålat med slangen..
Bättre att börja med så långt utstick som möjligt, enklare att kapa, än att byta slang...
 
Jasså är det inte nogrannare än så menar du, förvisso borde väl slangen åka ut i andra änden om den är lite för lång och den änden är ju inte lika noga med som vid väggbrickor och blandarfästen kanske?
 
Det finns lite rörelseutrymme i skyddsröret också, ungefär som att knöla in fk i ett vp-rör,
Och i väggbockfixturen tar slangen innerkurva, redan där finns 5-10 mm om man trycker till den tar ytterkurva...
 
Hmm lägger till en liten fråga här.

Har införskaffat den nämnda FMM väggbrickan, och genast fått problem med den här PEX stödhylsan. Den bygger ju grymt mycket! De anslutningsslangar jag har har inte tillräckligt med gängor för att "svälja" stödhylsan innan den tar gängor? :surprised:
 
Spontant känns det fel med en anslutningsslang mot stödhylsan. Du behöver först en rak bussning så du får en "rak" anliggningsyta mot anslutningsslangens packning.

Mäster kan säkert läxa upp dig med detaljerna....;)
 
Aha, jag förstår.. Någon som kan länka eller lägga upp en bild på hur denna raka ser ut? Så det är väggbricka, sen en rak koppling (utvändig till invändig antas?) och sen en anslutningsslang till wc:n?
 
Jag kan ju gissa vidare tills Mäster loggar in....

Om det hade varit MA du tex kunnat använda art 6259 på www.rinkabyror.se, jag hittar dock inte rätt bland FMM-grejorna. Rsk 860 05 53 skulle kunna vara motsvarande FMM-del, men jag är inte helt säker.
 
MathiasS har redan lagt upp en bild på grejerna, ungefär..
Om du tittar på vinklarna på bilden, men tänk utan vinkel. och utvändig gänga i ena änden,
så har du en rak nippel som skulle kunna funka.
T.ex Rsk 185 41 63 ?
Fast jag hade föredragit en vinkel som på bild, (fast med utvändig gäng på ena änden)
Iofs lite beroende på var slangen kommer genom vägg förhållande till wc-stol
T.ex Rsk 185 30 21v
I båda fallen invändig gänga och slätända G 15
Pexen drar du fast mot väggbrickan med nippeln, rak eller vinkel, det är mest en designfråga, sedan på nippeln skruvar du din wc-slang..
 
Kolla på Sigro.se dom har fmm kopplingar till väggbrickor. Kom ihåg att du måste anv fmm kopplingar direkt efter Fmm väggkoppling då den har en speciell koning inuti för att passa nippeln.
www.sigro.se kolla under "rör kopplingar" / "Väggkopplingssystem"/ "FMM kopplingar (Till väggbricka mm)" så hittar du det du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.