Hej!
Ska göra en håltagning genom ett betongolv för att dra en kulvertslinga där.
Är det jobb som jag kan fixa själv, har byggt huset själv så jag har inte tummen mitt i näven, eller ska jag ta in hjälp.
Jag tänkte hyra grejor i så fall, men är osäker på om det är lönt att kludda själv.
Tjockleken är ca. 15- 20 cm ock diametern ca10 cm.

Va tror ni, har ni gjort något liknande och vill dela med er av era erfarenheter?

MVH / plm
 
Redigerat:
kärnborr är väl det enda som fungerar. Vet ej vad hyreskostnaden blir plus slitaget på borret. En firma kostar ju en del annars är det massor med småhål och bila men det blir nog inget bra.

Skulle personligen ta en firma.
 
Senast jag hyrde en kärnborr, en handhållen Hilti(kommer inte ihåg vilken modell) + ett 150mm borr så betalade jag 275kr/dygn + moms (har jag för mig) Sen tillkommer ju slitaget på borret, men ska du bara igenom 20cm och där bara är betong(och armering förstås) så är det ytterst lite slitage.

Skulle definitivt hyrt maskin och gjort det själv.
 
muruc skrev:
Senast jag hyrde en kärnborr, en handhållen Hilti(kommer inte ihåg vilken modell) + ett 150mm borr så betalade jag 275kr/dygn + moms (har jag för mig) Sen tillkommer ju slitaget på borret, men ska du bara igenom 20cm och där bara är betong(och armering förstås) så är det ytterst lite slitage.

Skulle definitivt hyrt maskin och gjort det själv.
Håller med, finns ingen anledning att anlita en firma om man bara har ett hyrställe i närheten som hyr ut rätt saker. 10 centimeter borr har jag hyrt förr till min borrhammare, och det är en liten DeWalt. Med en rejäl borrhammare går det ännu lättare. Gissar du redan äger en borrhammare, så det är bara borret kvar att hyra. Men det måste vara ett borr med hög kvalitet, så gå till en bra firma (jag använder Ramirent).

--- Mats ---
 
Jag har tagit upp två hål med diametern 250mm i mitt betongbjälklag. Jag gjorde en jigg i trä som jag skruvade fast på bjälklaget uppeifrån. Jiggen bestod av massa hål som jag använde för att styra borret rätt. Borrade en bit ner med ett 16mm borr, tog sedan bort jiggen och borrade igenom bjälklaget. Slog sedan bort "kärnan" med mejsel och på något ställe bilhammare. Blir inte de snyggaste kanterna men det funkade finfint. För min del var det inget altenativ med kärnborr då jag inte skulle komma åt med en maskin lämplig för 250mm håltagning.
 
Tack ska ni ha för tippsen.
Med dem i ryggen blir det till att ta upp hålen själv.
Kollar med uthyrningsfirman i morgon.

MVH / plm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.