Jag och sambon är inte riktigt överens hur vi ska gå vidare. Fortsätta renovera eller bygga nytt?

Vi bor i en attraktiv söderförort till Stockholm i ett hus från -33 på 87 kvm + källare (nyrenoverad) och 19 kvm uterum. Det är ett mycket charmigt hus och insidan är i fint skick förutom att viss ytrenovering behövs göras inom ett par år.

Vi köpte huset för 2,3 milj för 5 år sedan och har sedan dess renoverat för uppskattningsvis 1 milj. Vi har dränerat, planerat om källaren, bilat ur golvet i källaren och lagt golvvärme, byggt tvättstuga, installerat luft-värme-vattenpump, bytt alla element och mycket av elen, byggt ett vinterisolerat uterum på 19 kvm med golvvärme och lagt 50 kvm sten på uppfarten.

Uppskattningsvis är vi nu alltså uppe i 3,3 miljoner för det här huset.

Det som är kvar nu är att :
* byta fönster/renovera fönster (vi har 2-glas nu)
* Isolera och byta fasaden (har avfallande puts nu och tänkte byta till trä)
* planera om och renovera kök (litet kök som är i helt ok skick nu men vi planerar att tänka om planmässigt och sätta in ett nytt IKEA-kök. Uppskattningsvis en kostnad på 60 000 kr om vi gör det själva)
* bygga in en balkong på 10 kvm för att få ett extra sovrum
* renovera ett badrum
* slipa, nåta och lacka golven i hela huset som nu är lutade.

Mina frågor är 1) Vad kan återstående renovering tänkas gå på i runda slängar? Vi vill inte göra något själva förutom köket och ev måla nya fasaden om man kan spara in mycket på det. 2) Tror ni att vi får igen pengarna vi lagt ut på huset om vi säljer i vår?

Och för den nyfikna - jag vill bygga nytt, sambon vill renovera :p

Vore kanon om någon ville ta sig tid att dela med sig av sina tankar och erfarenheter.
 
1: Kanske en halv miljon, väldigt grovt räknat. Mycket av det är avdragsgillt enligt ROT, så delar man upp det på några år kan det bli en bra affär.

2: Om ni köpte för fem år sedan borde ni väl kunna få 4 idag med de renoveringar som gjorts, och får ni ordning på fasad, kök och badrum så ligger närmare 5 inte så långt borta.
 
Hej Swetrot och tack för svaret! :)

Tror du verkligen att vi skulle få 4 idag med tanke på skicket på fönster och fasad och husets storlek? Det vore ju en dröm, vi har gått här och tänkt att man kanske inte ens får igen de 3,3 milj vi lagt ut med tanke på finanskris och allt...
 
5 milj för 87kvm låter lite dyrt. Låter som ett jättejobb det som är kvar och har ni lagt en miljon på det ni har gjort kan det nya säkert gå på en miljon till. Enda sättet är nog att ta in offerter, kolla liknande hus som sålts i området. Räkna på att huspriserna kan gå ner. Oroliga tider nu.
 
il_duce: Precis vad jag tycker också. Jag tror vi skulle få vara nöjda med att få igen det vi köpt det för + lagt ut.

Det är väl bara att hugga tag i det här med offerter...
Tack för ditt svar!
 
Om ni bestämmer er för att köra vidare, har ni då drömhuset utifrån era behov och att ni kan tänka er att bo där minst tio år till om ni pytsar in i runda tal ytterligare en miljon?

Om inte skulle jag lägga ut det till försäljning redan nu och se vad marknaden har att säga. Alternativet att riva och bygga nytt skulle gå bort duktigt för min del, hur perfekt tomten än må vara, mot bakgrund av att det är en ansenlig summa ni redan investerat i det befintliga huset. Och även om det inte är överdrivet stort så är det ändå ett hus på attraktivt läge, om än med visst renoveringsbehov. Kan inte tänka mig annat än att det vore en ekonomisk vinstlott att sälja och istället leta efter en obebyggd tomt och börja från scratch om det nu är så att ni inte har drömhuset efter fortsatta renoveringar.

Skall erkänna att jag själv resonerat i samma banor som ni, att riva och bygga nytt. Den idén kom dock först när man lagt bortåt halvmiljonen och då kändes det genast som en sämre idé. Men hade man på förhand vetat vad man gav sig in på så är frågan om man inte jämnat kåken med marken och börjat på ny kula...
 
Hej P-G!
Ja, vi sa precis det. Man kanske skulle rivit på en gång istället för att ge sig in i renoveringen? Nu är det alldeles för sent och huset var ändå i för fint skick för att rivas från början tycker jag.

Funderar mycket på vilka krav man har på sitt hus. Nutidsmänniskan vill ha den perfekta planlösningen, perfekta ytskickt, massor med utrymme, oändligt med förvaring att stoppa oändligt med prylar i... Börjar man fundera är det nästan så man skäms! ;)

Jag tror att om vi hugger i lite självas så landar återstående renovering på ca 800 000 och då har vi ändå kommit billigare undan än om vi skulle bygga drömhuset nu. Tomt skulle gå lös på ca 2 milj och så säg 2,7 för det huset vi skulle vilja bygga...

Så jag tror vi blir kvar. Fortsättning följer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.