Takpapp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ett jugendhus från 1906. Efter en fuktskada för några år sedan så är takpappen sprukken. Taket är helt nytt och allt är torkat sedan länge. Hur går man tillväga när man spänner papp kring en takros? Har en hantverkare som gör annat hemma nu. Ska försöka övertala honom att hjälpa till men han har aldrig gjort det dörr.
 
Redigerat:
Hej! Det är svårt att besvara utifrån din bild och din frågeställning. För det första, pappen brukar vara spänd under rosetten, man spänner oftast alltså inte kring den. Så att fråga hur man gör det blir lite svårt att svara på. :) Så här skulle jag råda dig att göra.

- Går takpappen att laga? Ofta går det att laga mer än vad man tror och det brukar inte störa alls.

- Är det papp eller vävspänt? Om pappspänt, går det att laga delar av taket, alltså bara någon våd?

- Om du ändå behöver spänna om hela taket, går det då att plocka ner rosetten? Är den limmad? Är den skruvad? Är den av gips? Plast? Trä?

- Det går att köpa nya om du skulle behövas.

- Om du promt vill spänna kring rosetten så går kanske det, men med risk att pappen inte blir lika spänd överallt och det resulterar i pappvågor i taket.
 
Rummet är ganska stort så i mina ögon så är sprickorna ganska grova. I och för sig kan jag leva med dom men det är ett roligt projekt. Spännpappen är generellt i huset spännd över gjuteväv. Tror inte att det riktigt är tekniken i erat hus eller den som beskrivs av gysinge. Kan inte tro att rosetten är limmad. Kanske den bara är fäst i mitten. Har ingen stege som är hög nog ännu. Får väl bli steg 1. I rummet intill så har dom bara skurit ut pappen kring rosetten och det blev INTE fint.

Är det någon som vet hur man ska foga papperskant mot papperskant när den är spänd över gjuteväv? Kan man ha en klisterremsa under???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.