Vi har en vanlig spis som ska bytas mot häll och inbyggnadsugn. Ugnen ska vara under hällen. Kan dessa sitta på samma säkring dvs den som nuvarande spisen har? Eller måste de ha varsin? Det är ett en-fas system, kommer det bli svårt att hitta ugn och häll som funkar med det?

/JT
 
Risk för det.

Du kan ju kontrollera själv.

Kontrollera vilken säkring du har till den nuvarande, är det ex. 16A, så kan du ta ut 3680W (16A *230V).

När du tittar efter häll och ugn så får deras sammanlaggda effekt inte överstiga det din säkring kan leverera.

Även om man antagligen inte ofta har både ugnen och samtliga plattor igång samtidigt så bör ju proppen klara det.
 
Hej

Jag har bytt min befintliga spis till Häll + Ugn. När jag var ute i handeln o frågade fick jag lite olika svar om det skulle fungera eller inte. Så jag ringde leverantören och han svarade att effekten som anges är max effekten dvs. då allt är påslaget i en ugn(Typ snabbstartsprogrammet).. Så fort ugnen är varm drar den inte i närheten den effekten som angavs.. Det samma gäller för hällen (min häll cirkulerar effekten på alla lägen utom snabbstartsläget).

Jag har 20 amps säkring och har inga problem med att proppen går. Jag frågade om det var stor skillnad (El belastning) på inbyggnads produkter o traditionella spisar och han svarade NEJ. Vidare sa han att hällen i inbyggnadsprodukter och i vanlig spis är i grunden samma produkt, skillnader finns självklart i funktion och kvalitet.

Så om du har en spis idag med 4 plattor och ugn kan du med stor sannolikhet koppla in separat häll och ugn.

Och ja jag kan ha lampor på och titta på TV när vi lagar mat :p.

 
Själv har jag satt ugn och spis på olika säkringar, att ha dem på samma skulle aldrig ha fungerat i mitt fall. Tänk på att din förra spis&ugn antagligen var trefas?

men som hempularen sa, räkna på det.
 
Tack för svaren! Vår nuvarande spis är enfas så då borde det alltså funka, men vi måste såklart vara uppmärksamma på vad vi köper!
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Jo men du måste ju titta på hur stor effekt den nuvarande har, och jämföra det med den effekt dina nya har. Och då talar jag om märkeffekt som alltid finns angivet dels på en märkplåt (ofta bredvid intaget för nätsladden) och i bruksanvisningen under "specifikationer".

Olika spisar har väldigt olika effektförbrukning.

Att ugnen bara drar mycket just när du startar hjälper ju inte dig om det är just då proppen går.

I många fall kan man säkert klara ett visst överuttag av effekt jämfört med vad proppen skall tåla. I princip så går inte en propp direkt om du tar ut 25A istället för 20 (men den går efter en stund), men då börjar man ligga lite på marginalerna.

Att din gamla spis är enfas och att de nya är enfas säger absolut ingenting om hur stor propp de kräver.
 
Oj, oj vad jobbigt det kan bli känner jag nu! Måste hem och titta... Tänk att alla "små" projekt alltid sväller ut och blir gigantiska (och kostar skjortan). Tur att man kan få råd och tips här innan man springer iväg och köper något som inte passar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.