PU-limmet är ej vattenlösligt, dvs du måste använda aceton eller något annat lösningsmedel för att torka bort spill (alt . vänta tills det har härdat och ta bort det på mekanisk väg). Den färdiga limfogen är betydligt mer vattentålig jämfört med ett vanlig vitlim (PVA). Har för mig att det har betydligt kortare öppen tid än vanligt PVA-lim.
 
Mikael_L
Jag har en liten flaska Cascol polyuretanlim hemma, fortfarande oöppnad.
Så jag vet ännu inte så mycket om egenskaperna.

Men visst stämmer det att det härdar med hjälp av fukt, luftfuktighet, fukt i träet osv.?
Att det kan vara en fördel att spruta på lite vatten mha en blomspruta ifall det som ska limmas är väldigt torrt?
Att det sväller, expanderar rätt starkt, det gäller att hålla sakerna ordentligt i press?
Att det kan användas där ytorna inte har perfekt passform, pga att det expanderar?

Detta är egenskaper jag tror att PU-lim, ifrån vad jag hört under årens lopp.

För övrigt köpte jag flaskan för ett litet möbelprojekt, som gick i stå efter att de flesta bitarna blev tillsågade. :)
 
Mikael_L skrev:
Men visst stämmer det att det härdar med hjälp av fukt, luftfuktighet, fukt i träet osv.?
Jajamensan! :cool:

Att det kan vara en fördel att spruta på lite vatten mha en blomspruta ifall det som ska limmas är väldigt torrt?
Exakt, jag har t.o.m. använt det för att limma metall mot trä. :eek:

Att det sväller, expanderar rätt starkt, det gäller att hålla sakerna ordentligt i press?
Ja, det skummar ganska friskt. Framförallt måste man se till att det inte hamnar på någon yta där det inte ska va. Inte heller på fingrarna, för det är ett helsike att få bort. :mad:
 
Daniel_N skrev:
OK...vet att jag är aningen OT här....men skulle ett PU-lim, vanligt vitlim (finns väl flera olika av dessa också...vinter, inne, ute, D-3, D-4, PVac..jag ni ser jag fattar inte riktigt skillnaderna) eller något annat lim passa bäst till att limma sinkningarna i soffbordet i denna tråd:

[länk]
Jag har själv ställt liknande frågor i andra trådar och fått rådet att använda vitlim, vill minnas det var snickarboden (Kent) som hade mycket limmat bakom sig som gjorde rådet tryggt. Använd i så fall det vitlim som är för innebruk, kombinerat med att vara säker på att trät är nyputsat så det inte utsöndrat olja, och så mycket lim att det pressas ut lite när du pressar ihop delarna.

Använder sedan dess vitlim till i princip allting och ännu inte fått några problem (men i gengäld limmar jag alltid i fiberriktning eller med någon typ av tennons, för det mesta gjorda med Dominon).

Eftersom du gjort zinkningen synlig hela vägen på bordet skall du limma hela sträckan. Men på skivan undertill förstår jag du tänkt dig en lång tapp. Limma då bara 5 centimeter framtill och 5 baktill så kan trät däremellan röra sig (inte så viktigt i och med att du valt samma sorts trä och som följer samma riktning, men ändå alltid bra att fundera på)

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Eftersom du gjort zinkningen synlig hela vägen på bordet skall du limma hela sträckan. Men på skivan undertill förstår jag du tänkt dig en lång tapp. Limma då bara 5 centimeter framtill och 5 baktill så kan trät däremellan röra sig (inte så viktigt i och med att du valt samma sorts trä och som följer samma riktning, men ändå alltid bra att fundera på)

--- Mats ---
Tack för rådet, det hade jag inte tänkt på. Om det är OK med dig så kopierar jag över ditt svar till den andra tråden, för att göra informationen i den mer komplett.
 
Daniel_N skrev:
Tack för rådet, det hade jag inte tänkt på. Om det är OK med dig så kopierar jag över ditt svar till den andra tråden, för att göra informationen i den mer komplett.
Det är okey, det är så vi lär oss, nästan allt jag vet (och skriver om) är saker andra berättat för mig, ofta i dessa forum.

Det vi lär oss själva handlar mest om "vad skall man inte göra, eller inte glömma att kompensera för, eller undvika att göra". Det skriver man inte lika gärna om. :)

--- Mats ---
 
Måste var en profil med kontraprofil.Då får man dom skarpa hörnen.
 
Nu är det inte säkert att dessa luckor är gjorda på det här sättet men det är möjligt att skapa skarpa hörn ur ett enda massivtstycke utan att bygga en ram med spegel.

Men då krävs det en CNC-maskin med en rad olika speciallfräsar men det är möjligt och om det är ett större företag som har gjort luckorna så är det stor chans att de har gjort på det sättet. :)
 
Svårt att tro det.Har försökt att få en säljare av cnc-maskiner att förklara hur.Men det verkar vara krångligt.Mdf-boarden är så mjuk i mitten.
 
Såna här forum hjälper en verkligen att täcka upp luckor (obs! Ej OT alltså). Alla bidrar väl också med kunskaper och erfarenhet från alla möjliga håll. Kul!
 
De är garanterat körda i en CNC. Man fräser ut spegeln och lägger sedan ev någon profil i kanten. Sedan kör man en fräsning till för de skarpa hörnena, vill man att det skall se ut som en ramlucka är det rätt vanligt att lägga en fräsning 2 mm djupt med en v fräs på så vis ser det mer ut som de är limmade. Rätt vanligt att lägga något spår på baksidan också.
 
Vad heter köks leverantören

Mvh Pär H
 
snickarfrasse skrev:
De är garanterat körda i en CNC. Man fräser ut spegeln och lägger sedan ev någon profil i kanten. Sedan kör man en fräsning till för de skarpa hörnena, vill man att det skall se ut som en ramlucka är det rätt vanligt att lägga en fräsning 2 mm djupt med en v fräs på så vis ser det mer ut som de är limmade. Rätt vanligt att lägga något spår på baksidan också.
Så är våra luckor från Länghemskök körda i alla fall. Med din förklaring så ser jag framför mig att det är precis så de har gjort.

Tack för förklaringen.
 
Hej jag undrar fortfarande vad köksleverantören heter.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.