Fick tillfälle att besöka ett Gullringshus byggt på 80-talet (tror jag). Gott om ojordade uttag i köket. Har det varit tillåtet i modern tid?
 
Japp, inte vid diskbänken men i övrigt så är det helt OK

Protte
 
Egentligen undrade jag när det blev ett krav med jordat i kök. Var lite otydligt. :)
 
-MH- skrev:
Egentligen undrade jag när det blev ett krav med jordat i kök. Var lite otydligt. :)
Jag vet inte om jordat just i kök, men det blev i alla fall krav på skyddsjord i alla nybyggnationer 1994.

//Patrik
 
Mikael_L
Fast krav på jordat i närheten av diskbänken var det tidigare än 1994. Men jag kan inte säga något årtal.

MH, du undrar om ojordade uttag var tillåtet i köket på 80-talet?
I så fall är svaret JA. Men i närheten av diskbänken var det krav på jordat, även under 80-talet.
 
Då kan man ju fråga sig när det i så fall blev förbjudet med att blanda jordat och ojordat i samma rum...
 
Mikael_L
Det var förbjudet även då.

Men det fanns ett undantag.
 
De var rätt länge sedan de var tillåtet med ojordat i kök.. kanske 70talet?

På tal om detta, är det någon som vet en hemsida med el-historik etc? När olika lagar kom, när olika material kom osv.. Vore roligt att se :)
 
Aaahhh. Vilken guldsida för oss byggnadsvårdsnördar. Vi som ofta diskuterar el i gamla hus!!!
 
Jo jag har sett den där! Är väldigt intressant. Men jag skulle vilja ha en sammanställd lista över när olika nya lagar/paragrafer/standarder kom.. Och när större förändringar i material osv kom.. Jag vet tex att de var nångång på 50talet som tjärledningar slutades användas till förmån för plast fk.
 
Rrrrr skrev:
De var rätt länge sedan de var tillåtet med ojordat i kök.. kanske 70talet?

På tal om detta, är det någon som vet en hemsida med el-historik etc? När olika lagar kom, när olika material kom osv.. Vore roligt att se :)
I min bostadsrätt byggd 1971 har jag ojordat i kök men jordat vid diskbänk
 
Plasten kom i senare delen av 40 talet och "kök" behövdes inte jordas fören det blev att alla uttag skulle jordas. Men sedan var det en tolknings/bedömnongsfråga vad som räknades som matplats och kök. Räknar med arbetsytorna som kök så skulle dom jordas men matplatsen behövdes inte jordas
 
elmont skrev:
Plasten kom i senare delen av 40 talet och "kök" behövdes inte jordas fören det blev att alla uttag skulle jordas. Men sedan var det en tolknings/bedömnongsfråga vad som räknades som matplats och kök. Räknar med arbetsytorna som kök så skulle dom jordas men matplatsen behövdes inte jordas
Jag har sett många hus/lägenheter från 50talet där de sitter tjärledningar.. Men vi kanske är/var lite tröga med att anamma nyheter här i norrland :)

Jag var nyss i ett hus byggt 1953 och där var det tjärledningar inne i centralen fast plast-fk ut i anläggningen. FKn var dock ihopkopplade med lödning + tjärtejp i kopplingsdosor så detta kanske var i perioden just då de börjat använda FK på allvar?
 
Verkar ha funits både och i början på 50-talet, själv har jag ca 1955 som gräns för att vara så säker man kan vara på att det inte är tjära, papper och elände.
Sen verkar elektriker vara ett konservativt släkte, man kan tex hitta brun jord i installationer gjorda långt in på 70-talet, brun=nästan röd men jord blev ju gulgrön 1971...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.