Hej

Jag är en tjej som är sugen på att testa att göra lite olika saker, lika mycket för att se om jag kan som för att kunna göra sin egen design. Bl.a. vill jag göra ett litet skåp med en dörrspegel i. Och efter att ha funderat ett bra tag så inser jag att det som saknas bland verktygen är en handöverfräs.

Så nu behöver jag tips på vad jag ska tänka på vid inköp av en och om ni kanske har några rekommendationer på en billig som är lätt att använda och som man kan börja med.

Tack!
 
Skall du fräsa luckor så är det nog lättast om du även har ett fräsbord
här hur du kan bygga ett lätt själv
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18816

Jo om du vill fräsa endast ett spår i en skiva för at fejka en dörrspegel så fungerar det med en klenare maskin. Men vill du kunna fräsa riktiga dörrspeglar så blir det nog bäst att ha fräsen i ett bord och köpa fräsar med 12mm axel då finns det lite fler att välja mellan.
 
Redigerat:
Jag insåg oxå för ett tag sedan att en handöverfräs är ett bra verktyg och efter en del efterforskningar slog till på en skil 1830AA. Jag anser mig fortfarande vara under upplärning men känner ändå att jag har fått lite koll på maskinen och är fortfarande mycket nöjd. De stora fördelarna är att men får mycket för pengarna även om många här tycker skil är skit så håller jag inte med. För hemmafixaren som vill ha en instegsmodell är det kanon. Sedan så är handtagen bra utformade även om de kanske inte är för de största händerna. Såg även att den finns till lite nedsatt pris på jula just nu.
 
Tack för alla tips.

Det var en hel del matnyttigt i tråden. Framförallt var det en länk till GDS där de testat några olika fräsar och där det också fanns en kurs så man vet lite vad det är för något. Lutar lite att börja med en Skil för att få en lite känsla för det. Jag köper hellre en lite billigare ok maskin först och sen en dyrare om jag fastnar för det, och just Skil fick ett bra betyg av GDS.

Och jag inser nu att jag kanske blandade ihop begreppen lite när jag sa att jag ska göra en dörrspegel. Det jag vill göra är att fråsa ut så jag kan fästa en glasskiva i en ram. Men underbart att få tips om fräsbord för jag har inte riktigt koll på själv vad som behövs. Och det är roligare om man faktiskt har allt man behöver när man ska sätta igång, speciellt som jag får hålla på i sommarstugan där vi bara är på helgerna och där det tar lite längre tid att ta sig till bygghandeln.
 
Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Å andra sidan verkar den här Ferm'en på Jula lite intressant:
[länk]

Konstantvarvsstyrning och en trevlig skruv med 1/10mm skala för höjdjustering, om jag nu tolkar bilden rätt...

Verkar lite som en utmanare till Bosch POF1400 ACE, som är en utomordentligt fin nybörjarfräs, (som säkert passar fint för proffsen också om den inte används varje dag).
Efter ett par Fermverktyg, och en billig fräs, dock inte från Ferm, så vill jag ändå komma med en brasklapp:

Om enda ändamålet är att på kosntant höjd köra fräsen med frässtål som har ett styrlager, då är en Ferm fräs ok. I alla andra fal skall man vara försiktig med de riktigt billiga fräsarna. Det värsta är inte motorn eller elektroniken, utan mekaniken. Om styrstagen glappar så går fräsen i olika spår om man ändrar dess höjd (och man får spår i spåren så att säga, något som är väldigt illa vid fräsning som oftar syftar till en snygg yta. Dessutom, om de inte bara glappar, utan hugger, så blir arbete där man startar på en höjd och sedan pressar ner fräsen (notfräsning) väldigt jobbigt om inte fräsen eller materialet sitter rejält fast.

Båda dessa problem hade min första billiga fräs, och samma typ av problem har fått mig att byta ut andra Ferm verktyg. Den enda Ferm jag har kvar är en tigersåg. Ibland trillar bladet ur, kvittar hur hårt jag spänner insexskruven, men bortsett från det gör det inte mig något att en tigersåg glappar, så den duger.

--- Mats ---
 
Jag har en sån Skil överhandsfräs. Jag skulle inte köpa den igen. Plastgrunkan till spånutblåset knäcktes sönder efter en körning. Ställer jag in ett djup och fräser på så får jag efter några omgånger ställa in det igen (spelar ingen roll hur hårt du drar åt djupinställningen). Den vrålar som ett urtidsdjur när man startar den och högre när man kör den. Utan hörselskydd är det rätt obehagligt.

Min bedömning är att den duger till grovkonstruktion. Men skall du ha ngn form av precision eller lättmanövrerad fräs så ta inte denna.
 
Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
Efter ett par Fermverktyg, och en billig fräs, dock inte från Ferm, så vill jag ändå komma med en brasklapp: ...
... osv ...
Det går alltid åt skogen då jag försöker framhålla Ferm ... :surprised: :D

Men Mats har ju helt rätt.
Jag har inte provat Fermen själv, så det var inget omdöme från mig som ni fick.
Funderar du på att köpa ska du givetvis försöka utröna kvaliten genom att klämma och känna lite.
Själv har jag haft sån tur att jag lyckats köpa en lätt begagnad blå Bosch GOF900 ACE för endast en tusing, så jag kommer inte att hänga på låset hos Jula för en Ferm, inte på bra länge i alla fall. ;)
 
Har du pengene, så kjøpe en Bosch POF 1400 ACE. Jeg har selv en POF 1300 (forrige utgave, bare 100w mindre motor, ellers lik) og jeg synes det har vært en super maskin.

Den har god ergonomi, det meste virker solid, selv om dybdestoppen kunne vært et par hakk mer solid. Her får du det meste før en må opp i proffklassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.