Hej

Jag har tänkt att göra mina bänkskivor lite mörkare med en pigmenterad olja. Vilken olja ska jag använda?

Det är alltså till stavlimmad ek i köket. Är det linolja som gäller eller ???
Och var handlar jag denna i 08-området?

Tacksam för tips!

/ PJ
 
Träolja

Tips! Stryk alltid på rikligt med olja. Låt trät suga in tills det är mättat. Torka av överflödig olja med en trasa.

Tänk på! Trasan kan självantända av olja. Tänk därför alltid på att blötlägga trasan när du har oljat färdigt. Innan du slänger trasan lägger du den i en plastpåse och tillsluter densamma.

Varm eller kall olja: Man kan hetta upp olja för bättre resultat. Tänker du göra det, läs alltid noga på förpackningen. Max 70 grader brukar gälla för de flesta oljor. Upphettad olja kan vara bra för utomhusmiljö, till exempel för trädgårdsmöblerna. Upphettad olja tränger bättre in i riktigt utsatta ytor. Inomhus funkar det dock lika bra med kall olja.

Olja och oljefärg: Olika utvunna oljor används dels i oljefärg, men även rent för att skydda en yta emot uttorkning. Det vanligaste oljebindemedlet är linolja och alkydolja. Oljefärg består av bindemedlet olja tillsammans med lösningsmedel och pigment.

m.v.h Jimmy

www.skabselvkarlstad.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.