Hej!

Nu har jag letat runt i över 2 månader och jämfört för- och nackdelar, priser olika lösningar och varenda tråd på hela internet efter värmesystem. Hur ska man veta vad man ska ha?

Jag har ett gammalt 2plans hus på 120kvm från 1928 med finfin skorsten och kakelugn både uppe och nere. Till detta har jag direktverkande el som står och både kostar och är brandfarligt. Jag är just i farten att bygga om kök och badrum och ska därför bryta upp golven och dra om vattnet både där uppe och där nere. I samband med det insåg jag att jag borde ha ett bättre värmesystem, både för miljön och ekonomin. Mina traumatiska upplevelser som barn med en snål styvfar som vred av varmvattnet efter 5 minuter i duschen gör att jag vill kunna duscha länge och billigt.

Min första tanke var en kökspanna (typ wamsler eller lohberger) och solpaneler på taket tillsammans med en prima ackumulatortank. Detta är inte jättebra då det inte berättigar till konverteringsstödet från direktverkande el. Dessutom sa en rörkrökare att det inte var bra eftersom pannan måste eldas kraftigt med höga rökgastemperaturer som följd när acktanken ska laddas.

Min andra tanke var biosolpannan med pelletsbrännare och solpaneler. Detta skulle kosta ganska mycket även om det berättigar till konverteringsstödet. problemet är väl platsbrist och osäkert pelletspris. Samt att prisskilnaden blir marginell mot bergvärme om man räknar med rot-avdraget och jobbet med att bära pellets.

Nu är jag inne på bergvärme som verkar vara svindyrt även om det kanske är det som lönar sig mest i längden. Tryggt och rent. Men frågan är om det betalar sig den dagen huset ska säljas.

Dessutom kan man ju kolla på lösningar med luft-luft pumpar för att slippa vattenelement. Men då står man ju med en ganska hög elräkning och har ingen golvvärme i badrummet i allafall. Och husets värde kanske inte ökar nämnvärt.

Detta grubblande gör mig galen och jag vill gärna ha några goda råd om hur jag ska tänka.
 
H
Pellets på vintern och luftvärmepump + elberedare på sommaren är en bra kombination.
Biosolpanna och solpaneler låter bra men men får aldrig tillbaka pengarna.
En bra pelletspanna med brännare kostar 40000 + installation och det är det du ska jämföra med bergvärmekostnaden.

Har du ett lågtemperatursystem så att du direkt kan koppla på bergvärme? Annars blir det en dyr kostnad för utbyggnad av värmesystemet. Ventilationen kanske också blir ett problem om du inte håller skorstenen varm med kakelugnarna.
 
Varför inte sätta in en vedpanna? Om du redan är van att elda i kakelugnarna, så är det ju inte värre att elda i panna. Och golvvärme på det så blir det kalas. Underbart att kunna ha det riktigt varmt utan att få spel av energikostnaden.

Fattar inte riktigt vad din rörmokare menar med att rökgastemperaturen blir för hög. I en modern panna blir den inte mer än uppåt 250 grader. Och detta precis efter pannan. Dessutom skrev du "finfin" skorsten så...

Men vad du än gör så passa åtminstone på att lägga in vattenburen värme...allra helst golvvärme. Då är du inte låst till någon specifik värmekälla. Vattenburen värme i allmänhet och golvvärme i synnerhet höjer ju värdet på huset också.

Kolla med din sotare hur skorstenen verkar. Han vet bättre än rörkrökaren om du kan elda med panna i den eller inte.

Hoppas det klarnar lite. Lycka till och tveka inte att fråga igen om du behöver mer råd.
 
Står i samma läge som du , bor i ett 1 1/2 plans hus och det var en luft/luft värme pump + en el panna .
Luft / luft värme pump är ingen bra lösning om du inte har en öppen planlösning , ett gammalt hus har ofta inte det .Någon större besparing är det inte ( Inte för oss i alla fall )
Nu har vi vattenburet system och vi har fastnat för en pellets panna som vi kopplar till en ackumulator tank. några solpanneler är på väg in på lite längre sikt , gratis varmvatten under sommaren.
Nu blir det en slant i investeringskostnader men uppvärmningskostnaden + ett lån blir desamma som idag . El priserna kommer nog bara att gå upp så återbetalningstiden blir i vårat fall c.a 10 år .Lättare att sälja huset är en fördel som kommer på posten , även om man tror att man bor länge i huset kan man aldrig veta och behöver man flytta kan man spara mycket om man snabbt kan sälja huset .
Vi valde pellets för enkelheten men en vedpanna om man står ut med vedhanteringen är nog en bra och billig lösning
 
Staffans2000
Det enda som är bergsäkert: Anlita inte den rörmokaren, han är uppenbarligen inkompetent!!!!!

Gillar du att "hugga" ved så är en modern vedpanna med en STOR välisolerad ackumulatortank att rekommendera.
Den är inte lika mysig som kakelugnarna men destå effektivare.
Pannorna kostar, beroende på effekt och märke från circa 18 000skr.

Staffan
 
_ap_
För att göra dig ännu mer förvirrad röstar jag på bergvärme, har flera bekanta
som har hus i din storlek som installerat pump och är ruskigt nöjda.
Dyrt att installera men både enkelt och passar alla om du nu skulle sälja huset,
har själv eldat med ved och nu flis och gratis är det inte bara för att man eldar skog.
Att du ska satsa på vattenburet när du renoverar är ju säkert som amen i kyrkan!
Hur stor är din förbrukning nu?
Ska du göra installationen själv?
 
Hej,

Jag tycker du bör titta på en Luft/vatten värmepump. Bor du någorlunda nära Vättern så har du ju ett skapligt klimat för det, tilsammans med ett inte så stort hus och två fungerande kakelugnar så låter det i mina öron som en vettig lösning.
 
Hej!
Vi är också på gång att konvertera från direktverkande el, dock har vi ingen skorsten vilket gör vår kalkyl lite annorlunda men inte mycket. Från början var jag helt övertygad om att pellets var den rätta vägen att vandra, det skulle bli billigast i längden. Men efter att ha räknat igenom samtliga tänkbara och otänkbara alternativ och kostnadsscenarion för prisutveckling på pellets och el har jag kommit fram till att om man använder ROT-avdrag och konverteingsstöd så är bergvärme det bästa och mest ekonomiska. Utan ROT så hade jag satsat på luft/vatten. Detta för att:

1 . Elpriset kan passera 2 kr/kwh innan det blir dyrare än _dagens_ pelletspriser räknat per kwh. Prisförhållandet mellan el och pellets kanske inte består, men pelletspriserna kommer inte stå stilla de heller. Detta har bäring på punkt min första övriga punkt nedan om kort återbetalningstid.
2. Om du inte bor mitt ute på landet så kommer en värmepumpsanläggning att höja värdet på ditt hus jämförbart med ved/pellets. Fler vill köpa ett hus med värmepump än ved/pellets.
3. Du sparar en hel del plats och arbete med en värmepump jämfört med ved/pellets och det är helt dammfritt.
4. Eftersom bergvärmen berättigar till både konverteringsbidrag och ROT gör det att du "får" borrhålet. Priset för luft/vatten- eller bergvärmepump är detsamma men bergvärmen har högre effektivitet och du slipper en utomhusenhet som låter och syns.

Övrigt som jag kommit fram till är:
* Återbetalningstiden för en värmekälla måste vara kort (5-6 år) eftersom osäkerheten är stor om framtidens energipriser. Får du längre återbetalningstid än 5-6 år på värmekällan så hitta ett annat alternativ. Osäkerhten är för stor vad som händer med energipriserna och hur länge din värmekälla kan tänkas hålla. En modern pelletspanna har idag lika mycket elektronik och annat som kan gå sönder som en värmepump. Gamla pannor höll i 30 år, men dagens lär inte göra det.
* Med värmepump kan du med dagens elpriser inte räkna hem solpaneler under deras beräknade livslängd.
* Pellets blir bara kostnadseffektivt om du har en befintlig panna som du kan installera en pelletsbrännare i.
* Räkna återbetalningstiden enbart på din värmekälla, ditt vattenburna system håller "för evigt" och höjer värdet på huset med motsvarande penning.
* Satsa på en ordentlig och framtidsförberedd ackumulatortank som hjärta i ditt värmesystem som du kan docka värmepumpar, vedpannor, kaminer, solceller och you name it till. Det här innebär att du inte ska köpa en komplett luft/vatten- eller bergvärmeanläggning där innedelen är en kombination av styrenhet, varmvattenberedning och ackumulatortank eftersom du då får för stor investering i värmekällan. Innedelen är värdelös utan värmepumpen...
* Dimensionera en värmepump för i princip hela husets effektbehov, mer än vad praxis säger. Detta eftersom det om några år kommer att vara en differensierad eltaxa beroende på vilket effektuttag du haft. Det innebär att om du har haft ett högt effektuttag under mer än 15 minuter (vilket du får med el-patrontillskott) så kommer du hela den månaden att få betala den höga elpristaxan. Med en något kraftigare värmepump slipper du det och de kostar bara några få tusen extra. Det betalar sig snabbt redan idag, men när det blir denna elpriskonstruktion så är det en katastrof med för liten värmepump.
* Luft/luft kan rent principiellt inte räknas som primärt uppvärmningssystem utan är ett komplement till annan uppvärmning. Det är inget bra alternativ för hus utan öppna ytor och där du saknar kompletterande värmekällor. Du hamnar dessutom i samma fälla som i punkten ovan, förvisso med en lägre investering men ändå. Dessutom kan du inte bereda varmvatten med luft/luft vilket gör att du kommer sluta duscha självmant efter 5 minuter när du inser vad det kostar ;-).

Det finns många aspekter på det här, men ju mer jag funderar och räknar på det det så blir det mer självklart även för en "kille som helst vill ha något som brinner" :).

Lycka till i valet o meddela gärna vad det blev!
 
Har en liten tanke angående bergvärme! Tänk på att ROT-avdrag gäller endast lönen, dvs arbetskostnaden, för den som utför arbetet. Det gäller alltså inte maskinkostnaden, som tex en borr. Ofta är maskin kostnaden mycket högre än lönekostnaden så det blir inte så billigt som man kanske skulle kunna tro.

Jag kollade upp detta i samband med att jag grävde om avloppet. ROT gällde inte själva grävaren, utan bara "gubben" som körde maskinen. Maskinkostnaden var i det fallet 2/3 av priset.

Men det kanske är en bra idé ändå! Men bara så man tänker på det.

En annan invändning är att man blir mer beroende av el, dvs har man mycket strömavbrott så ska man definitivt hellre satsa på ved. Går att driva en vedanläggning antingen med självdrag/självcirkulation eller med ett väldigt litet/billigt elverk.

Ska du driva en värmepump på elverk så behöver man ju ett elverk som inte är av denna världen...för en privatperson :)

Sen kan man ju i och för sig behålla kakelugnarna så har man ju det bästa av två världar.
 
Ursäkta särskrivningen på "maskin kostnaden"... :)
 
Tänk på att om du slutar elda regelbundet så kommer du med extremt stor säkerhet få bekymmer så småningom, vad gäller fukt och ventilation.
Är huset byggt kring eldande så är det att be om problem när man väljer att sluta.

Apropå pellets så spelar det ingen större roll vad som händer med priset, för det kommer alltid vara billigare än el.
Solpaneler är som sagt ytterst sällan ekonomiskt försvarbart, men det är ju oslagbart miljövänligt och i mångas ögon en större värdehöjare än både bergvärme och luft/vatten.
 
Redigerat:
Tompa: Utformningen av ROT-bidraget är inte klar. Skatteverket vill vidga vad som skall vara kunna ingå. I deras remiss till Regeringen står bl.a att kostnader för maskiner och utrustning ska vara avdragsgilla. Broschyren skall vara klar i Maj och då vet vi med säkerhet vad som gäller. Innan dess är det dumt att bestämma sig eftersom andra förutsättningar kan förändra kalkylerna radikalt.

I övrigt håller jag med dig om elberoendet. Själv kommer vi så småningom byta ut braskasstten till en vattenmantlad och då klarar man sig med ström bara till cirkulationen som är lösbart :).

Danne: Direktverkande el kommer alltid vara dyrare än pellets men under de närmsta åren kommer energin från pelletsen vara dyrare än den från luft/vatten- eller bergvärmepump. Men det där med ventilationen måste man ta med i beräkningen annars är det som sagt att be om problem.
 
Tompa74 skrev:
Ska du driva en värmepump på elverk så behöver man ju ett elverk som inte är av denna världen...för en privatperson :)
.
Nja Rusta säljer ett dieseldrivet elverk (3-fas) för 5000:-... & det är väl eg inte så farligt (Elverken kostar ca 1000:-/ kW verklar det som...)..

Sjukligt nog kan en reservkraftsomkopplarlåda kosta betydligt mer !!!
 
Hmm, intressant. Frågan är om strömmen har kvalitet nog att driva en värmepump? Saker och ting, särskilt de lite mer hi-tech, har en viss förmåga att gå sönder eller inte fungera med konstig vågform, pendlande spänning och frekvens. Nån som vet vad tillverkarna av VP säger?
 
Mikrovågsugnen funkar inte med mitt elverk heller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.