Har lite problem att hitta nått bra ställe för patchpanelen när jag ska dra nätverk i huset.
Bästa stället tycker jag är i tvättstugan/groventré. Men funkar det? Kan det bli för fuktigt där inne?
 
Vi har inte märkt av problem med fukt. Vi har patchpanel för både data och tele, larm och annan elektronisk utrustning.
 
Vi har inte heller märkt några problem med fukt. möjligen kan man tänka lite på värmen (vi får iaf ganska varmt när torktumlaren går) Annars funkar det fint (haft huset i 5 år nu)
 
Om det blir för fuktigt eller inte beror mycket på hur stor tvättstugan är och ventilation etc. naturligtvis. Det värsta som kan hända är att kontakteringen med tiden oxiderar och du får konstiga problem med nätet. Aktiv utrustning tar naturligtvis lite stryk också men om det inte är jättefuktigt så är det en liten risk. Slinga kablaget så du har längd nog att kontaktera om efter några år kan vara ett tips. På jobbet kör vi på utsatta ställen med hermetiska rostfria patchskåp, kostar en del men det är oxiderar inte :).
Ett alternativ är ett hyfsat tätt skåp som du lägger en gäng silcagel påsar i som du byter då och då.
 
Eftersom alla kontakter är guldplätterade så är oxid på dem inget problem. Torktumlaren är väl den värsta fuktalstraren men jag har aldrig upplevt det som fuktigt pga av den.
 
Jo, men kablarna är väl inte av guld? ;-) Men som sagt så är det sannolikt inget problem.
 
mexitegel skrev:
Jo, men kablarna är väl inte av guld? ;-) Men som sagt så är det sannolikt inget problem.
Och? Kopparn skyddar sig själv genom oxidera och kontaktpunkterna i panelen blir 'gastäta' vid slitskontakteringen (om man använder rätt prylar). Patchkablarna är helgjutna.
 
Du, det har du helt rätt i! :)
 
Det är vanligt förekommande att placera patchpaneler och elcentraler i tvättstugor, och har aldrig hört att någon upplevt dessa problem
Annars finns det kapslade 10"/19" skåp att få tag på.
 
Bästa stället torde vara en centralt placerad klädkammare/garderob.
 
Patchpanelen i sig borde inte vara något större bekymmer, men jag blir förvånad att ingen annan tekniker här påpekat att en tvättstuga ofta har en förhöjd halt av vår extrema ovän damm!
(Eller är det vår vän? Det har ju blivit ganska mycket pengar enbart i dammsugande av elutrustning genom åren)

Lägg dessutom till fukten på det så ser man ett bekymmer.

Är det bara patchpanelen bör inte detta vara någon fara, men om switchar och annat godis ska sitta på samma plats kan bekymmer uppstå. Har vid flertal tillfällen "lagat" vanliga nätverkskort som "lagt av" med en enkel borste+dammsugarbehandling, detta vid cat5. Någon med erfarenhet av hur enkelt man stör ut cat6?
 
Man drar en nål rakt igenom eller som städaren gjorde det gick en 15 cm sladd från en switch, tog helt enkelt den ena delen av kat 5 satte igenom uphängningen på jackan och klickade i den andra is switchen, vilken skapade en fin loop och allt gick ner, för att sedan börja fungera efter ca en timme.....och så flöt det på ett bra tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.