Hejsan på er,
vi har ett missionshus med en sal på 95m2 med brutet tak och 5,4 m i takhöjd. Där behövs det en vedkamin av något slag. Men vad?? Rekommendationen hitills är en Morsö 3640 som ska klara över 130m2. Hur blir det då med volymen?
Gjutjärnskamin eller mura för kassett?

Några råd eller tips?

// Micke
 
  • salen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Micke

Du måste ha en takfläkt att trycka ned värmen med.
Tycker gjutjärn skulle passa bra.

Jocke
 
Du kan nog göra antagandet att de 130 kvm som Morsö-kaminen ska räcka till gäller en takhöjd på 2.40. Om du har dubbla takhöjden så får du ju dubbelt så stor volym som en yta med normal takhöjd. Slutsats: Morsö-kaminen är för liten. Eventuellt kan du ta ut extra effekt genom att ha ett långt rökrör i fria luften så att rökgaserna värmer luften isf skorstenen. Vet inte vad sotaren säger om dylika arrangemang dock.

Håller med föregående talare om takfläktar dessutom.
 
Hej.
Jag skulle råda dig till att vänta med fläktar, det beror på så många faktorer vad som händer med varmluften. Den kan faktiskt cirkulera utan fläkt i vissa fall, har jag blivit tillsagd av kunniga fackmän och vår sotare.

Jag ser ingen murstock, och om det nu är rätt det jag ser så har vi precis samma "problem" som er. Vi köpte en Maxette (murkamin med olivinsten och keddykassett som ger 13 kw) som vi satte isokernskorsten till. Vi tog hjälp med sista biten vad gäller håltagning och anslutning till tak, annars var det inga problem med uppmurningen (föruom att det är lite tungt). Har du träbjälklag i golvet får du gjuta en klack, den väger över ett ton...

Priset är ganska bra. 25600 för kaminen, 11.000 för 5m isokernskorsten, och 3300 för en plåthuv på taket. De skulle ha 20.000 för monteringen, men det är som sagt hyfsat enkelt att göra det själv om man är händig.

Vi har precis gjort det sista och väntar på sotaren, så vi har inte provat den ännu, men den är kanonsnygg och enligt andra trådar här på forumet, några av mina vänner, och experterna i butiken, ska denna kamin vara mer än nog så stor till vårt "kyrkrum" på 50 m2 och 5.28 i takhöjd.

Ert rum är storre, men visst ska det räcka!
 
Bor själv i ett gammalt kapell på ca 5m takhöjd, vi har en jötul täljstenskamin i "salen" och det blir väldigt svettigt på vårat loft vi har byggt, så vi har köpt oss en vit takfläkt som fungerar kanon, givetvis är det snyggare med kanalfläktar.
 
  • CIMG1053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Visst finns det en skorsten. Jag råkade bara ta en av de bilderna som visade andra sidan. Jag hoppas på att hitta en kamin först och sedan ev installera fläkt om det behövs. Som tur är så är läktaren "stängd" och då kan man reglera värmeflödet dit lite mer kontrollerat.

// Micke
 
  • sal2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ser bilden på "rätt" sida blir jag ännu mer övertygad om att en maxette hade varit perfekt! Men smaken är ju som baken...

keddy_maxette.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.