Hej!

Jag har varit och fått mig allt ja behöver för att fixa tätskiktet men de i butiken tyckte att ja skulle köra 2 omgångar med Bostik Tätskikt 2 istället för att först köra med Bostik Tätskikt 1 och sen Bostik Tätskikt 2.
De var bara färgen som skillde dem åt sa de för att man ska se vart man målat och inte målat.

Stämmer detta eller ska jag åka och byta?
 
Det stämmer till 100%. I många yrkesbutiker säljs bara tätskikt 2. Bara fägern skiljer sig åt! Blanda bara inte ihop tätskikt 1 & 2 med ångspärr.
 
Tack för snabbt svar!

ang ångspärren, den sitter väl bakom gipset? Eller vad menar du?
 
Det stämmer att det är samma guck men det är en smart grej med olika färger eftersom man då väldigt lätt ser vart det är tunt påblaskat.
 
Nope, om det nu är gips som du ska sätta tätskiktet på (vilket inte är ok i ett våtutrymme) så ska du först ångspärra på gipset och därefter tätskikta. Du måste även veta hur du gör med membran, rörgenomföringar, tätskiktsremsor osv innan du kör igång! Bostiks spärr heter förresten fuktspärr 1000K.
 
Gipset menade ja var Glasfiberarmerad gips som är godkänd. På de sen lägger ja först Fuktspärr 1000K :) och sen två lager Tätskikt 2.
 
T
Andenj80 skrev:
Gipset menade ja var Glasfiberarmerad gips som är godkänd. På de sen lägger ja först Fuktspärr 1000K :) och sen två lager Tätskikt 2.
En sanning med modifikation eftersom ett visst antal kg tätskikt per kvadratmeter ska på, så det kan bli fler än 2 strykningar.

Står på hinkarna hur mycket som ska på, så om du har en 5 kg hink 1000K och du har halva kvar efter första strykningen så ska resten på också.

Totalt ska det vara 450-500 g/m2 utav 1000K

Totalt ska det vara 0,5 kg/m2 på vägg och 0,75-0,9 kg/m2 på golv utav tätskikt 2.
 
0.75kg/m2 för vägg och 0.9kg/m2 för golv läste jag i instruktionerna då jag strök Bostiks system i mitt badrum detta per strykning av tätskikt 1 och tätskikt 2

Alltså totalt 1.5kg för vägg och 1.8kg för golv
 
jaja, ja mena inte så ordagrannt med två lager tätskikt 2.... :) Mer att ja tar Tätskikt 2 två ggr istället för Tätskikt 1 först och Tätskikt 2 sen...

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.