Skulle helst inte vilja skriva den här tråden, men nu är det som det är.
Håller på att lägga ett massivt trägolv direkt mot balkar med vattenburen golvvärme mellan. Sista skruven som jag drog i "tog inte", så jag insåg att jag skruvat i fel vinkel och punkterat slangen.

Skulle helst vilja undvika att plocka bort golvet jag lagt hittils och lägga om röret. Finns det något SÄKERT sätt att laga hål i golvvärmerör? Det är Uponors golvvärmerör pePEX 20 jag använder.

Tätningsmassa?
Värma/smälta i någon plast?
Skarva?

Kan man på något vis koppla på en trädgårdsslang för att se om lagningen höll? Har nämligen inget "riktigt" vatten klart ännu som jag kan ansluta till rören.

Hälsningar
Attis
 
Hur är golvvärmen förlagd?
 
Du kan sätta dit en skarv enligt Uponors anvisningar men jag är tveksam till att den kommer att vara tät. Det är ofta det läcker på deras fördelare. Beulcos kopplingar är mycket bättre.

Sen skulle jag råda dig att ha slingan trycksatt när du håller på, hur vet du annars att slangen är tät?? Det enklaste är att trycksätta slingan med tryckluft och ha en manometer att hålla koll på.
 
Inga bekymmer att få det tätt med en skarv, har gjort en himla massa hål i golvärmeledningar,
Angående läckande fördelare måste jag ställa mig undrande, har aldrig varit med om läckor där, (iofs så läcker det ingenstans när man lämnar över prylarna)
Skarven det var länkat till, klarar tappvatten också, så golvvärme ska definitivt inte vara något problem..
 
Kolla på en Wirsbo-fördelare efter ett par år, muttrarna sitter nästan löst och ofta är det ärgat. Och ja jag har efterdragit enligt anvisningarna. PEXen kryper nåt aldeles förbannat.
 
Matss skrev:
Kolla på en Wirsbo-fördelare efter ett par år, muttrarna sitter nästan löst och ofta är det ärgat. Och ja jag har efterdragit enligt anvisningarna. PEXen kryper nåt aldeles förbannat.
Ok, jag kör mest Q&E,
Hur är det med de gamla kopplingarna, är det med öppen klämring ? eller "normal" sådan ?
 
Dom jag sett detta på är med öppen klämring, vet inte vad det sitter i Wirsbos skarv?
 
Skarven som var länkad vare Q&E, var mest nyfiken på om det var "nya" klämringar du hade,
vilket fallet tydligen var,
Skumt tycker jag, pexen används ju till tappvatten också, med högre tryck och risker, trodde den var "skottsäker"..
 
Matss skrev:
Kolla på en Wirsbo-fördelare efter ett par år, muttrarna sitter nästan löst och ofta är det ärgat. Och ja jag har efterdragit enligt anvisningarna. PEXen kryper nåt aldeles förbannat.
Jag har 25-30 sådana kopplingar i huset, för golvvärme och tappvatten. Jag har inte efterdragit någonstans (det har jag missat i anvisningen). Det har gått flera år sedan jag monterade men ingenstans läcker det eller ärjar. Är inte det konstigt om det år så vanligt som du säger?
 
Jag har skarvat med Beulcos koppling och den känns helt annorlunda, där flyter inte plasten på samma sätt.
 
Matss skrev:
Dom jag sett detta på är med öppen klämring, vet inte vad det sitter i Wirsbos skarv?
Kollar man i sortimentskatalogen så verkar det inte finnas någon fpl-px skarv hos Wirsbo.
 
MathiasS skrev:
Jag har 25-30 sådana kopplingar i huset, för golvvärme och tappvatten. Jag har inte efterdragit någonstans (det har jag missat i anvisningen). Det har gått flera år sedan jag monterade men ingenstans läcker det eller ärjar. Är inte det konstigt om det år så vanligt som du säger?
Jag har inget stort statistiskt underlag men jag har tom varit med om att det läckt från början om man ínte efterdragit. Nu kör vi bara press så jag vet inte hur det ser ut idag.

Kan du inte ta skiftnyckeln och känna på dina muttrar? Drar man dom första gången och väntar en halvtimme så går det att dra en hel del till fast det kändes som att det var stumt en halvtimme innan.
 
Matss skrev:
Jag har inget stort statistiskt underlag men jag har tom varit med om att det läckt från början om man ínte efterdragit. Nu kör vi bara press så jag vet inte hur det ser ut idag.

Kan du inte ta skiftnyckeln och känna på dina muttrar? Drar man dom första gången och väntar en halvtimme så går det att dra en hel del till fast det kändes som att det var stumt en halvtimme innan.
Jodå, det gör jag gärna - det finns ju inget skäl till att det inte ska ske här om det sker på andra ställen - bäst att kolla en extra gång!
 
Tompa74 skrev:
Jag beklagar verkligen! Tråkigt när sånt händer!

Kolla här!

[länk]
Tackar. Borde givetvis ha sökt där först :cool:
Nu ska skarvas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.