Ska ha klinkers i hall och kök (öppen yta) som är sammanlagt ca 35 kvadrat. Vilken storlek ska man välja på plattorna? Hörde att 20*20 kan vara för "smått".
Hur upplever man en så stor yta om man har plattor som inte är matta, alltså lite blanka, i vitt. Blir det hemskt sterilt eller...? Vi är inne på vitt eller terracottafärg (som då är lite ojämn i färgen).

Köksluckor blir svagt gulvita, med krönlist i körsbär, och kakel över diskbänken benvita. Laminatskiva i "granit" med trälist runt om(tror vi att vi vill ha)

Kom gärna med tips, förslag eller råd. Finns det någon bra hemsida med bilder vore det kul att se.

Det är mycket att planera... men roligt

:D
 
Varför inte 33x33 terracotta (som ofta går att få lite billigare) i övervägande del och placera ut glaserade (blå?) plattor i lite mindre storlek som utsmyckning (typ, assymetrisk mönster)?

Bara en idé av många...

/Fredrik
 
35 kvadrat vitt kan bli ....väldigt vitt! MEN om ni tar en mörkare fog så kan det istället bli kanonhäftigt. Kolla på en mörkgrå fogmassa. (De finns ljusgrå, grå, mörkgrå)
 
33x33 eller 40x40.

Vi har valt 40x40 och det är jätte snyggt de ser inte alls för stora. I hallen och köket har vi samma.
I v-rummet en annan färg som är glansig med en board runt hela vardagsrummet.

Varför inte plattor som ser ut som trä ?
Det finns massor med nya klinkers som liknar trä i olika mönster och träslag.
 
Kör på så stort det bara går. ;)
Vi har 40*40 och i stora rum känns det nästan som 33*33. Det tråkiga är att det oftast blir dyrare med större. Annars tycker jag hellre att du ska ta vitt än terracotta-färg. Terracotta känns lite 80-tal.

mvh
David
 
Det är svårt att byta klinkergolv allt efter modesvängar och visa plattor ( f.ex. dom som låtsas vara natursten)kommer att kännas 2000- talet om 10-15 år.
Vit kan bli helt Ok om det inte är bokstavligt krittvit. Se bara till att plattor har samma färg helt genom (helgjutna) så att en flisa i golvet blir inte till en mörk fläck. För resten, är inte terrakotta färg en klasiker?
gaia
 
Vi körde terrakotta i hallen och köket utan tanke på någon 80-talskänsla :)
Det är mer praktiskt med en mörkare ton än vitt i såna utrymmen om man inte ständigt vill ha skurborsten framme.
Jag tror också på att köra så stor plattor som möjligt - som passar till lokalen. Det är inte snyggt med 40-plattor i en trång hall och det är inte fint med 20-plattor i ett stort rum.
Så här ser vårt hallgolv ut:
kompassros.jpg
Jag körde 30x30 plattor och pysslade till det lite i mitten. Jag ritade först upp mönstret jag vill ha, och skar sen ut bitarna till kompassrosen från ett gäng olika plattor. Tack byggvaruhusen för att man köpa enstaka plattor som prov. :) I det som är runt kompassrosen krossade jag plattor i en påse, och slipade sedan ner de vassa kanterna med en Dremel. Sen var det bara att fixa dit bitarna. Jättekul arbete och faktiskt inte speciellt svårt. Sen på med lite bård runt. :)

 
Visst ja: plattan är en billig rackare från Bauhaus, den brukar finnas för 99kr/kvm.
Och nej, jag har inte lyckats får dit en tröskel ännu. :)
 
Nix, det är ingen fara. De ligger ju på fix under hela plattan så storleken spelar ingen roll för hållfastheten.
 
Bitarna i kompassrosen finns de att köpa eller har du fixat till formen på dom själv?
 
Vet inte om de finns att köpa, jag har gjort dessa själv.
Jag ritade upp på papper, klippte ut och ritade av dem på klinkerplattan. Sen var det bara att skära.

Bokstäverna för väderstrecken: Jag tog fram ett passande typsnitt och storlek i min bärbara dator..
Eftersom jag inte hade nån skrivare hemma kalkade jag av skärmen, klippte ut, ritade av och skar ut i klinkerplattan.
Jag tror att jag använde fem olika slags klinker. Bra att tänka på är att använda plattor med samma tjocklek, det är bökigt att kompensera med fix.
 
Det är jättesnyggt!
 
Håller med, ser mycket proffsigt ut!
 
Tackar för allt beröm. :D
 
jureit skrev:
Nu får vi nog dra ner på smörandet annars kommer han bli odräglig.   ;)
Men jag som sett ditt bygge kämpar ju varje dag mot att slösa med beröm........bara en så´n sak som ramsågat virke oj oj oj 8)

När du ser Kalles kompass så förstår du hur det kändes hemma hos dig.......vart man än tittade ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.