I sommar ska jag måla våran köksinredning som blir platsbyggd. Inga överskåp. Underskåp utmed en vägg och tre fristående porslinskåp. Ett som är för fat/karotter/uppläggning tänker jag kurbitsmåla. De andra två ska fungera som en slags handkammare mittemot skafferiet. Dessa skåp har vitrindörrar upptill. Frågan är: Ska jag måla dem innuti??? Tittar på gamla skåp och dom är ofta trärena. Jag trodde att jag visste hur jag ville ha det, dvs målat innuti men är tveksam nu. Hur göra? Köket kommer mest att ha prägel av 1800-tal med borlängespis som är en sättspis. Lågt i tak och kilsågat golv/tak.
 
Kanske lyser mitt kvasiintellekt igenom men vad är en "handkammare"?
 
Det är egentligen som ett större kallskafferi där både mat och större mängder porslin förvarades. Vet inte om det begreppet används över hela Sverige.
 
Min första tanke är att du ska måla, eftersom det är vitrinskåp och man kommer se in i det. Men du har rätt i att äldre skåp ofta var trärena...men jag kan just nu inte komma på några gamla skåp som hade vitrindörrar. Det var väl inte så vanligt? Och då syntes ju inte färgen ändå när dörrarna var stängda så man hoppade väl ofta över målningen...färg var ju dyrt!.

I nr 8 av Gård&Torp 2008 fanns ett reportage från en Gotlandsgård. På sidan 26 och 28 finns en bild på ett skåp med väldigt slitna dörrar. Insidan på det är målad i en kraftig tegelröd ton och jag tycker det är jättevackert. Just att det är en så kraftig och avvikande färg inne i skåpet jämfört med dörrarna. (Fast det har samma färg invändigt som väggarna i resten av rummet.)
 
Detta skåp är väldigt vackert, står i Karlshamn i sveriges bäst bevarade 1700-tals köpmannagård.
 
  • skåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig (och utan större belägg) att man även kunde tapetsera i skåpen...
 
Vi har tapet i ett skåp på landet, fast det beror på att man byggde köket i pärlspånt utanpå ett sen tidigare tapetserat rum.
 
Jag är en ytterst praktisk person och hade definitivt målat.Man klädde ju ofta in hyllor med papper förr och det var väl kanske ett alternativ till att måla vad vet jag. Men jag har bott i ett gammalt kök som var trärent i skafferiet och något annat skåp och det var rent ut sagt äckligt. Matfett och vad vet jag hade grott i de där hyllorna ochdet gick inte at torka rent heller. Eftersom jag bodde i en lägenhet och inte ville lägga jobb på att slipa och måla skåpen inuti gjorde jag på gammalt sätt och använde hyllpapper. Jag tycker dock att det också blir äckligt ganska snabbt - vid häftstiften. Men nu är jag inte heller en sådan person som vill leva "som man gjorde förr" om det innebär en massa extra onödigt arbete.

Vi håller just nu på att installera ett platsbyggt kök, men vi har låtit snickaren måla skåpen inuti och så målar vi för hand allting som är synligt så att säga.
 
Ja det där är inte helt enkelt. Jag är också väldigt praktiskt, men älskar allt gammalt och är mycket präglad av min mormor och morfar. Så det blev som en liten konflikt när jag skulle se över färgförrådet och tänka på slutklämmen med kökets färger. Köket ska inte se nytt ut. Det är för snett och lågt för överskåp. Det fanns ingen egentlig ursprunglig inredning kvar. Utom diskbänken i äldre plåt som vi återanvänder. Jag gillar olika arbetshöjder för olika jobb osv. En gammal skänk till vardagsporslinet. Ett gammalt bockbord som "köksö". Jag kan laga mat på vedspis och värma vatten på spisen gjorde vi alltid i stugan till för två år sedan. (Nej jag tänker inte värma vatten på spisen, jag skräms bara) Men jag vet att trärent kan kännas smutsigt efter ett tag. Jag lutar åt målning iaf i de låga skåpen, som tex diskbänkskåpet och grytskåpet........det andra ska jag fundera på och jag har sett tapetserade fristående skåp. Hyllpapper är inte kul! Håller med om att det känns fort sunkigt.
Aliback.: skåpet är grymt fint det är ett sådant i lite enklare utförande som jag tänkt till min öppna handkammare.
Sophie: Ja det skåpet är läckert och jag tände på den färgen innuti, förresten är hela den gården fin. Det är våra vänner som har den. Dom har även haft med sitt hus i Visby i Gods och Gårdar.
 
Redigerat:
Hyllpapper är ett måste i kök i gammal stil ;)

Vitsen är att man byter när det blir sunkigt. Lite vaxat brukar pappret vara så att det går att torka med fuktig trasa.

(Bor i lägenhet med omålade skåp. Älskar hyllpapper! Fast det var en del skurande när jag flyttade in och pyssel med att sätta papper)
 
Sommartorparn - det kan vara så att jag är ovanligt känslig, men jag tyckte jag bytte hyllpapper jämt för att jag tyckte det blev äckligt. Just vid häftstiften tyckte jag alltid att det blev sunkigt. Men som sagt jag kanske är lite för känslig.

Vi har också ett kök som är olika högt på olika ställen, våran snickare löser det på det sättet att han bygger överskåpen efter där det är som lägst och gör alla skåpen lika höga. Sedan döljer vi de olika höjderna bakom en taklist som då istället kommer att bli olika hög. OK - det kommer ju inte att se exakt likadant överallt i köket längst upp, men det är väl lite charmen med ett gammalt hus. Men vi har inte lågt i tak så här är det lönt med överskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.