För att få en helt intakt diffspärr i badrummet, så hade jag tänkt göra på följande sätt:
Sätta plast på befintlig spånskiva.
Sänka ner ett gipstak med spottar.
Men vad ska man måla med för färg på taket? Spelar kanske inte någon roll om jag har dubbla diffspärrar, eftersom spottarna inte är helt täta.
Ev. lämna en spalt mellan vägg och tak. (Kan kanske se tokigt ut?)
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på avståndet för spottarna upp till diffspärren och spånskivan. Lär finnas instruktioner med belysningen vilka avstånd som rekommenderas. Respekteras inte rätt avstånd kan brandfara uppstå. Finns "värmehinkar" att täcka spottarna med på ovansidan.

Vilken färg du skall måla taket beror lite på hur övriga rummet skall se ut. Vad skall du ha på väggarna?
 
Det är just värmehinkarna jag vill undvika. Dels för att det inte blir någon isolering kvar, dels för att det blir massa håltagning i diffspärren.
Tanken är att det ska bli 12V spottar för att slippa värmehinkar.
Det kommer att vara kakel på väggar, det jag mest tänker på är om det ska målas med våtrumsfärg, men då får jag dubbla diffspärrar?
 
Kan jag få problem eftersom jag har en befintlig spånskiva ovanför diffspärren?
Egentligen så skulle väl diffspärren varit ovanför spånskivan?
 
Även 12 voltsspottar blir varma, men det finns de som inte behöver så mycket space, välj med omsorg.
 
orpon

Har också spottfunderingar i badrum. Tänkte mig led för att slippa värmeproblemet.

Var gömmer du transformatorn och hur drar du ledningarna?
 
Jag hade liknade problem då jag byggde mitt badrum. LED var inget alternativ då jag inte gillar det kalla ljus dessa ger. Måhända är det bättre nu.


Du skall inte ha någon plast i taket. Diffusionsspärren fixar du när gipsen är på plats och har spacklats med våtrumsspackel och pappremsor.

Använd våtrumsgrund och våtrumsfärg enligt fabrikantens anvisningar och dra ned den en bit på väggen så att den senare kan överlappas av tätskicket under kalklet.

Jag reglade upp taket med 45x45 gles och isolerade men lämnade 5 cm fritt kring burkarna. Överdelen av burken ligger inbäddad i isolering.
Burkarna är Hide a Lite i plast, 200 x 200, 120 höga vill jag minnas och installerades så att underkanten låg något under underkanten på glesen. Innan gipsen sattes på plats med skivhiss, la jag sillikon på burkens kant. Iom att tätskicktet ligger i färgen så blir detta en närmast helt tät konstruktion.

En provmätning med en bit gipsskiva över en av burkarna innan taket gipsades igen visade efter ett antal timmar på ca 60 C i burken. Detta med en 20 W 12 V lampa i spotten.

Lägre än skyddsklass på spottarna än IP44 bör du inte välja.

Trafo gömms ofta i burken, men där ville jag inte dem pga värmen så jag har dem istället åtkommliga genom att demontera frånluftsventilen. Även här lämnade jag en bit oisolerad för att trafona inte skulle bli för varma.

Ovanstående installation följer inte rekommendationerna från armaturtillverkaren. De specade en betydligt större box, men angav då kraven vid 50 W i armaturen.

Mina mätningar visar att temperaturen ligger klart inom vad som är acceptabelt, så länge ingen okunnig byter ut lamporna i spottarna till högre effekt, men då kommer trafon slå ifrån.
 
SvenD skrev:
Du skall inte ha någon plast i taket. Diffusionsspärren fixar du när gipsen är på plats och har spacklats med våtrumsspackel och pappremsor.
Problemet som jag ser det är att jag då får en diffspärr som är penetrerad av hål för spottar.
Om jag sätter plast, så får jag en helt intakt diffspärr, och mitt undertak blir inte tätt eftersom det är hål för spottarna.
Jag funderar faktiskt på att låta fläkten suga lite i mellan mitt nerreglade undertak och plasten.

Jag hade tänkt använda Kjell & Co trafo och sätta dessa i väggdosor i ett intill liggande rum.
 
  • 44232.jpg
Jag kanske var otydlig.

Våtrumsgrund + täckfärg i taket får betraktas som tätt.
Lådorna är limmade mot gipsens undersida. Det hål för spottarna som du talar om leder alltså in i ett utrymme som står i förbindelse med badrummet, men är avskilt från vinden.

Du bör inte lägga plast under gipsen. Om du ändå bestämmer dig för att göra så, så skall du välja en diffusionsöppen takfärg. Alltså inte våtrumsgrund + täckfärg som vanligen rekommenderas.

Notera att max tillåtna ledningslängd från trafo till sista spott vanligen är 2 meter
 
Redigerat:
Det är lådorna jag vill undvika, eftersom det praktiskt taget inte blir någon isolering kvar.
 
Har du ingen diffspärr idag, skulle jag inte sätta någon ny heller.

Jag har gjort en lådlösning till spotlightsen i vårt badrum. Dock ligger den ovanför det befintliga innertaket och är cirka 25 cm hög. Sedan har jag diffplast och isolering ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.