Hej!

Har hängt runt i detta forum i ett halvår nu och läst det mesta, vilket stöd! Nu är det så dax för mitt första inlägg. I år kommer jag att bygga ett helg- och fritidshus, men jag velar fram och tillbaks vad gäller val av värmepump. Följande är förutsättningarna:

Plats: Bohuskusten
Storlek: 1-plan med källare (ej nergrävd) 75 + 70 m2
Byggnadssätt källare: platta på mark, väggar av leca
Byggnadssätt 1 vån: trästomme med träfasad
Upvärmning källare: vattenburen golvvärme 20 mm ingjutet i plattan
Uppvärmning 1 vån: vattenburen golvvärme 16 mm i golvspånskivor
Uppvärmning komplement: modern kamin på övervåningen

Huset kommer genomgående att ha treglasfönster med U-värde 1,1. Isolering under plattan blir 300 mm cellplast, källarväggarna isoleras (självklart på utsidan) med cellplast ovan mark och isodrän/podrän (el liknande) där uppfyllnad sker (jag fyller upp cirka 1,5 meter runt källargrunden). Mellanbjälklaget kommer isoleras, oklart hur mycket ännu, 190 mm i ytterväggar samt 240 mm i tak.

Huset kommer att användas som helghus, dvs. året runt, och hållas uppvärmt. Ev. kommer det användas några dagar under veckorna också. Jag kommer vintertid att sänka inomhustemperaturen en del under veckorna när jag inte är där, kanske till 16-17 grader (har förstått att det med frånluftsvärmepump inte går att sänka mer...)

Jag står nu i valet och kvalet mellan frånluftsvärmepump (tex Nibe 360 eller ComfortZone CE50) eller L/V-värmepump + panna (tex. CTC EcoAir 105 + CTC EcoEl)

Frågan är nu vilket system är att föredra givet förutsättningarna ovan?

Enklast och billigast att installera verkar vara frånluft, å andra sidan borde man kunna sänka tempen mer med L/V-pump.

Tacksam för feedback!
 
En luft/vatten med tank går på 55.000:-
Om du dessutom kan installera den själv så kommer du billigt undan. Den lär hålla betydligt längre än de frånluftare som finns på marknaden.
 
Ja, det lutar nu åt L/V.

Med en sådan lösning måste man väl kunna sänka inomhustempen mer när man inte är i huset jämfört med en frånluftspump?

Säg att man skulle hålla 10-15 grader på vintern när man inte är där, tar det lång tid att få fart på golvvärmesystemet när man höjer temperaturen? Som hjälp finns då även en kamin att höja inomhustempen med och få huset "att vakna".

EDIT: eller är jag helt ute och cyklar? Borde jag satsa på bergvärme? Har en stor klipphäll på tomten, nära till berg mao.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.