bybackarn skrev:
....Sedan vet jag inte om alla som jobbar på kontor "anställda" stämplar ut när de mailar,surfar,pratar i telefonen mm. Det är mycket dumt att kasta pil i gummi båt!!
För det första beror det nog på om det är av privat natur eller inte. För det andra beror det på om något görs för företaget på fritiden vilket då kan kvittas mot det på jobbet. För det tredje kan mycket göras på lunchen (däremot är kanske arbetsredskapen på jobbet endast avsedda för jobbet och inget annat...).

Är jag (ej hantverkare) ute hos en kund en dag, men tar samtal som gäller något annat, har jag i alla svårt för att skriva den tiden på kunden.
 
OBS!Dels så verkar det finnas mycket "hantverkare" som sköter kontoret,kundkontakt på felsätt OBS!!
Jag försvarar inte detta!
 
Det finns telefonsvarare och man kan faktiskt be att få ringa tillbaka vid nästa rast.
Räknas kundkontakt nu helt plötsligt inte som ett jobb? Varför skulle man sätta sig och ringa om man nu har rast? Gör du själv så på ditt arbete?
 
RobZombie skrev:
Räknas kundkontakt nu helt plötsligt inte som ett jobb? Varför skulle man sätta sig och ringa om man nu har rast? Gör du själv så på ditt arbete?
Jovisst är hanteringen av blivande kunder en del av jobbet. Men inte ett jobb som skall utföras på tid då jag faktiskt förbundit mig att jobba åt en annan kund, och tid som den sistnämnde dessutom betalar för.

Ja, jag gör faktiskt själv så när jag är ute på konsultuppdrag i egenskap av egen företagare - alltså sköter andra kundkontakter genom att ringa tillbaka på raster eller i bilen på väg hit eller dit. I min bransch skulle jag aldrig bli anlitad mer om jag höll på och pratade i telefon med andra kunder under tid som en uppdragsgivare bokat upp mig för att vara hos honom.

Han/hon hyr in mig på timme. Och under den tiden förutsätts jag ägna mig åt den kunden och inte pyssla med annat. Om sedan jag är själv i firman får jag ju lösa detta med telefon, det kan jag ju inte låta gå ut över min effektivitet hos den för stunden aktuella uppdragsgivaren. I vilket fall som helst kan jag ju inte debitera uppdragsgivaren den tiden.

Jag förstår inte hur det kan vara så konstigt ?
 
Redigerat:
Hmm, ringer man kunder på rasten , så är det ingen rast.., utan arbete,
så kundkontakter sker på ideell basis då, eller tar du betalt för rasterna ?
Rasterna tar jag inte betalt för, men arbetar inte heller,
 
Thomas59
Mäster skrev:
Hmm, ringer man kunder på rasten , så är det ingen rast.., utan arbete,
så kundkontakter sker på ideell basis då, eller tar du betalt för rasterna ?
Rasterna tar jag inte betalt för, men arbetar inte heller,
Du har nog valt fel yrke! Vilken märklig attityd.

Raster förresten, måste fundera ett tag för att komma på när jag senast hade rast. Får nog sadla om till hantverkare. Raster....jag börjar redan drömma om kul saker som man kan göra på en RAST.
 
Mäster skrev:
Hmm, ringer man kunder på rasten , så är det ingen rast.., utan arbete,
så kundkontakter sker på ideell basis då, eller tar du betalt för rasterna ?
Rasterna tar jag inte betalt för, men arbetar inte heller,
Jag talar om livet som enmansföretagare. Det verkar som att Du talar om livet som anställd. Som egenföretagare är det mycket arbete man får göra utanför den normala och debiterbara arbetstiden. Det är bl.a. detta som skillnaden mellan utdebiterad timkostnad och min uttagna lön skall täcka. Elementärt kan tyckas, men tydligen inte för alla.....

Jag VET att det finns bra hantverkare som driver enmansföretag och har nödig kännedom om hur ett företag på konsultbasis drivs (köp av tjänstetimmar är ju vad det handlar om). Men denna tråd gör mig också tämligen fundersam över vilka märkliga inställningar, djup okunskap och bristande ansvarstänkande det uppenbarligen finns hos vissa hantverkare om hur man driver enmansföretag och behåller en god kundrelation.
 
Thomas59 skrev:
Du har nog valt fel yrke! Vilken märklig attityd.

Raster förresten, måste fundera ett tag för att komma på när jag senast hade rast. Får nog sadla om till hantverkare. Raster....jag börjar redan drömma om kul saker som man kan göra på en RAST.

Rast är väl per definition en stund man inte arbetar, utan äter, skiter , eller häller i sig kaffe,
Vad är det som är märkligt med att inte skriva tid för de stunderna ?
 
Mäster skrev:
Rast är väl per definition en stund man inte arbetar, utan äter, skiter , eller häller i sig kaffe,
Vad är det som är märkligt med att inte skriva tid för de stunderna ?
Behöver uppenbarligen förtydliga: "Rast" som jag avsåg = tid då kunden inte förväntar att jag är tillgänglig för honom/henne. T ex lunchen. Visst, per definition ledig tid. Men för en egenföretagare så är det som är rast/lunch ur kundens perspektiv inte med säkerhet en ledig tid för mig. Har jag valt att sköta företagets telefon själv, så får jag kanske utnyttja denna (annars lediga) tid till det. Det är min syn.

Känns som vi kommit bort från ämnet och talar om varandra. Ursprungsdiskussionen handlade ju om synen på att hantverkaren lägger tid på att prata i telefon och sköter företaget (kundkontakter) under tiden denne är ute på jobb hos annan kund, istället för att vara 100% tillgänglig de timmar han/hon är anlitad. Samt huruvida det är reko att ta betalt för hela tiden av kunden man är hos, när man pratat bort en ansenlig del av den i telefon angående annat - saker som inte har med just denna kundens projekt/uppdrag att göra.
 
Redigerat:
Ok, jag kan vara stingslig innan morgonkaffet och ciggen hittat fram,
Att svara på enstaka samtal, och fatta sig kort, och kanske be att få återkomma tycker jag nog kan ingå i arbetstid, såvida det inte ringer oavbrutet vill säga,
Däremot djuplodande samtal som debiteras på annan, ska man egentligen inte ens behöva diskutera, men tyvärr är det ju ofta så,

Somliga har ju telefonen vid örat oavbrutet, och inte allt för sällan diskuterandes allt mellan himmel och jord.

Mitt första jobb, när jag var ännu yngre än jag är nu,
Det var på en industri, innan mobilens intåg,
Fick man ett samtal på arbetstid , då fick man gå in till basen och ta det, under bistra blickar,
Nu ska man vara glad om man är på jobb någonstans, och slipper stå och vänta på en kollega som står i telefon, ( gärna medans jag står på en stege med en skorsten under armen eller nåt)
 
Mäster skrev:
Ok, jag kan vara stingslig innan morgonkaffet och ciggen hittat fram,
Att svara på enstaka samtal, och fatta sig kort, och kanske be att få återkomma tycker jag nog kan ingå i arbetstid, såvida det inte ringer oavbrutet vill säga,
Däremot djuplodande samtal som debiteras på annan, ska man egentligen inte ens behöva diskutera, men tyvärr är det ju ofta så,
Somliga har ju telefonen vid örat oavbrutet, och inte allt för sällan diskuterandes allt mellan himmel och jord.
Överens ;-) !
 
Under pågående arbetsdag så tar jag hellre ett samtal på rasten än under arbetstid, och skulle det dyka upp något när jag jobbar för fullt så ska väl inte kunden behöva betala för det... står jag med en telefon i örat så jobbar jag ju inte aktivt..

Har haft underleverantörer som mer än gärna sms:ar, ringer och tar emot samtal och fakturerar mig för detta, varför skulle jag göra så själv då? nej, kunderna ska betala för arbetstid och enligt avtal, eller fastpris!
 
Ingper skrev:
Jovisst är hanteringen av blivande kunder en del av jobbet. Men inte ett jobb som skall utföras på tid då jag faktiskt förbundit mig att jobba åt en annan kund, och tid som den sistnämnde dessutom betalar för.

Ja, jag gör faktiskt själv så när jag är ute på konsultuppdrag i egenskap av egen företagare - alltså sköter andra kundkontakter genom att ringa tillbaka på raster eller i bilen på väg hit eller dit. I min bransch skulle jag aldrig bli anlitad mer om jag höll på och pratade i telefon med andra kunder under tid som en uppdragsgivare bokat upp mig för att vara hos honom.

Han/hon hyr in mig på timme. Och under den tiden förutsätts jag ägna mig åt den kunden och inte pyssla med annat. Om sedan jag är själv i firman får jag ju lösa detta med telefon, det kan jag ju inte låta gå ut över min effektivitet hos den för stunden aktuella uppdragsgivaren. I vilket fall som helst kan jag ju inte debitera uppdragsgivaren den tiden.

Jag förstår inte hur det kan vara så konstigt ?
Det jag tyckte lätt konstigt och som jag reagerade var att man skulle sköta sina kundkontakter när man har rast.
Är det en rast då?

Jag försvarar inte på något sätt hantverkare som på ett eller annat sätt försummar sina kunder.

Är själv både egen företagare och hantverkare och jag sköter en hel del kundkontakt samtidigt som jag arbetar. Den otroliga lösningen heter Hands-free... Har aldrig fått några klagomål.
 
Det är tur att det finns bluetooth head set numer, då kan man alldeles utmärkt fortsätta med det man höll på med samtidigt som man pratar i luren !!
Detta fungerar utmärkt åtminstånde för mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.