Vårt hus är byggt 1930 och badrummet ligger på 2:a våningen.
Vi rev ut allt och har tilläggsisolerat yttervägg och snedtak invändigt då den var obefintlig eller bestod av max 100mm kutterspån.
Min fundering nu är själva taket där vi reglat ner och lagt upp 45 mm stenullsisolering är om man ska sätt plast?

När det är färdigt kommer det att bli: gipsskiva, åldersbeständig plast, stenull, luftspalt, spänd papp, råspont, (på kallvind) tjärpapp, 100mm kutterspån.

Tanken är att kallvinden kommer att bli inredd när tid finns men endast viss del av badrummet kommer att har varmt rum ovanför.

Plast eller inte? Någon som kan svara på detta?
 
Om du söker så finns det trådar kring detta problem som bl.a. jon_h (moderator för badrums forat) skrivit i.

Det skall endast finnas en diffusionsspärr i tak och vägg. På vägg är det tätskicktet under kaklet. I tak skapas den med våtrumsgrund och täckfärg för våtrum.

Skulle det finnas en befintlig diffusionsspärr som du inte kan ta bort så är detta OK om den innersta är tätare än den yttre. Jag kollade detta med en konsult som jobbar med fukt och byggnadskonstruktion.

Införandet av BBV innebar bl.a. krav på att tätskicktet innanför kaklet skulle vara i det närmaste helt ångtätt. Enligt nämnde expert beror detta just på att man vill garantera att diffusionstätheten fallet utåt i det fall det skulle finnas en befintlig diffusionsspärr.
 
Tack för ett snabbt svar.
Har sökt här och googlat efter information utan att hitta något som jag tycker stämmer in på min situation.

Det får bli utan plast och givetvis badrumsfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.