Hej
Jag är alldeles ny här och hoppas på att få hjälp av er :)

Jag vill bygga ett "hörn" växthus. Det går ju inte att köpa färdiga hörn växthus så jag får bygga själv. Min radhustomt är så liten... 7x7 meter.

Sommar tid ska jag förstås använda växthuset för odling, men min stora fråga är hur ska jag isolera så jag kan använda växthuset på vintern för att kunna förvara övervintrande växter som inte klarar temperaturer under 5-10 grader. Jag bor i stockholm så på vintern har vi inte så kallt... men det kan bli mellan -10 till -15 grader i allafall. I ett normalt växthus klär man insidan med bubbelplast för att isolera. Det kommer jag göra mot fönsterrutorna. Men mot väggarna inne i huset kommer det växa växter och då blir det svårt att isolera med bubbelplast till hösten, därför vill jag isolera väggen vid bygget.

Min fråga är hur ska jag isolera väggar och tak för att kunna hålla 15 grader varmt på vintern. Vilket matrial ska jag använda...? luftfuktigheten på sommaren i en växthus är ju högt så jag behöver bygga det så inte fukten skadar. väggarna behöver väll "andas". På vintern värmer jag växthuset med en värmefläkt med termostat.

I taket skall jag ha en taklucka (inte med på ritningen) som kan öppnas dom dagar på sommaren som det blir riktigt varmt. Med en auotmatisk öppnare.

Jag bifogar en bild jag gjort i paint så är det lättare att förstå...

Hälsningar en odlingstok :)
 
  • Paint växthus hörnmodell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag varit runt på nätet och kollat lite och hitta något som heter vindpapp räcker det med vindpapp och frigolit? i viken ordning sätter man matrialet? Har jag fattat det rätt?
-Utifrån panel sen vindpapp sen frigolit sen innerpanel. ??? ska det vara luftspalt någonstanns, var?
 
Jag skulle säga att du inte behöver isolera mot huset. Det är ju redan isolerat.

Vad har du tänkt dig att för typ av glas? Om du har kanalplast åtminstone i taket så får du ju isolering där. Lyser solen på växthuset på vintern? Annars är det nog ganska utsiktslöst att få det att hålla 15 grader på vintern utan element.

Hur har du förresten tänkt dig att lösa takavvatningen i det bakre hörnet?
 
  • Gilla
P-O J
  • Laddar…
Hej du har nog missuppfattat... jag ska inte ha växthuset mot en husvägg. Jag ska ha det "fristående" i trådgårdens ena hörn. Jag skall bygga taket av trä och takpapp, en stor anledning till att jag inte väljer glas på taket är att vi har en fobollsplan i närheten... och vi brukar hitta fotbollar i trädgården och i häcken bredvid där växthuset ska stå.

Framsidan är den enda som kommer att bli med "glas"... men jag vet inte idag vilket matrial det blir... dubbel glas eller kanalplast, har inte kollat upp vilket som blir "billigast" Just nu är jag konsentrerad på att lösa hur jag ska göra med väggarna med panel.

Jag kommer att använda mig av en värmefläkt på vintern, Kanske jag kan sätta frigolitskivor på utsidan på fönstren på vintern som isolerar... växterna behöver inte så mycke ljus på vintern till våren kan jag sätta upp en armarmatur i taket som kan ge det ljus växterna behöver då...

Men min stora fråga är...HUR isolerar man ett föråd???
det måste ju vara på samma sätt man kan göra för att isolera detta!!!
Jag har sökt överallt.... MEN jag hittar faktiskt inte ens svar på det någonstans...


Hur har du förresten tänkt dig att lösa takavvatningen i det bakre hörnet?
Jo det kommer bli i bakre hörnet och sidorna "bakåt" med hjälp av stuprör tänkte jag samla vattnet i en tunna, det är ju det bästa vattnet att vattna blommorna med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.