Skulle behöva lite råd om någon kan ge.
När vi köpte vårt hus (myresjö, byggår 1980, 1 1/2 plan) så kom det fram i besiktningen att det finns mikrobiell påväxt på yttertakpanelen pga att ventilationen bitvis varit avstängd vintertid.
Nu har vi ventilationen på dag och natt, alla dagar på året. Men frågan är om vi behöver ha på den hela tiden? Nattetid också?
vi förstår inte riktigt vad den här fläkten på vinden åstadkommer, kan någon förklara? Fläkten stängs på och sätts på i köket med en brytare vid köksfläkten. Denna brytare stänger dessutom av eltillförseln till köksfläkten.
Så om någon kan svara på mina frågor samt förklara hur det hela fungerar och hur ofta fläkten bör vara på skulle jag vara oerhört tacksam.
Sen undrar jag om man kan byta ut den här fläkten mot något annat (har hört att man kan göra det) i och med att den säkert drar ganska mycket ström?
1000 tack för alla svar :)
 
Om det är en vanlig fläkt som blåser in luft på vinden är dess funktion antagligen att skapa ett övertryck på vinden. Detta skall göra att fuktig luft underifrån huset inte vandrar upp på vinden, utan ventileras ut genom ventiler eller fläktar i huset om man har ett korrekt undertryck i huset. Övertrycket skall alltså hålla emot den varma fuktiga luften som annars vandrar uppåt.
Kostnaden för att ha igång den kan knappast vara stor om det inte är en väldigt stor fläkt. En vanlig kanalläkt förbrukar kanske 40-50W vilket ger en kostnad på runt en krona/dygn. Jag hade inte chansat och stängt av den om ni har haft problem.
 
Annyy skrev:
vi förstår inte riktigt vad den här fläkten på vinden åstadkommer, kan någon förklara? Fläkten stängs på och sätts på i köket med en brytare vid köksfläkten. Denna brytare stänger dessutom av eltillförseln till köksfläkten.
Så om någon kan svara på mina frågor samt förklara hur det hela fungerar och hur ofta fläkten bör vara på skulle jag vara oerhört tacksam.
är det enbart utsugventilation ni har? Den brukar kontinuerligt suga ut /ventilera ut luft från bad/toa och klädkammare + kök när det behövs. Fläkten sitter i så fall inte på vinden men på taket. Det brukar också finnas vädringsventiler- små ventiler i fönsterramen som släper in frisk luft i varje rum. Om man stänger både i fönster och huvudfläkten på taket så kan fuktig inneluft ta sej till vinden genom bjälklaget och orsaka mögel på en vind.
Kolla någa vad det är för ventilation egentligen. Jag tror inte att du har en fläkt som blåser luft in på din vind. Ventilationsfläkten skall gå hela tiden!!!!

Enklaste sätt att kolla om det är sådan ventilation ( enbart ut-ventilation med fläkt på taket) är att kolla om köksfläkten har en motor - och det brukar den inte ha. Det ska också finnas en stor rund huvmed fläkt i på taket - gå ut och titta om den finns. Vanligt i hus från 80-talet.
gaia
 
Redigerat av moderator:
tack för tips, ska kolla upp detta.
 
gaia - du har egentligen gett mig svar på min fråga, dvs, fläkten ska vara på hela tiden.
Köksfläkten har en motor, i alla fall så står det så i bruksanvisningen av köksfläkten.
Ja, vi har vädringsventiler i fönstren, men vi har de inte öppna nu på vintern, det blir så kallt.
Har inte kollat om fläkten sitter på taket eller vinden än, tror att det blir svårt att se, men min gubbe kanske kan se, även fast han har tummen mitt i handen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.