Om jag förstår rätt så har du exakt samma "problem" som jag. Jag håller på att bygga bastu på övervåningen där två av väggarna angränsar mot befintliga innerväggar, en vägg mot badrum och en mot yttervägg och snedtak. Befintligt yttertak/snedtak har sprutad lösull mellan takstolarna och utanpå det ligger vanlig diffussionspärr samt glespanel.

Jag reglar upp ett rum i rummet. I den del som angränsar mot snedtak har jag först spikat 45*45 regelvirke från den låga stödbensväggen upp till normal takhöjd. Låt oss kalla dessa luftsspaltsreglar. Detta är för att få en luftspalt mellan befintligt yttertak och bastuns sneda innertak. Då kommer luften att kunna cirkulera fritt bakom det nya sneda innertaket i bastun.
Utanpå luftspaltsreglarna har jag skruvat upp nya takreglar (c/c 60) och efter det reglar jag upp de nya inneväggarna som då stagar upp det sneda innertaket i bastun. Väggar och tak reglar jag med 45*70 och isolerar med 70 mm isolering. Sist sätter jag bastufolie (aluminium), spikläkt samt bastupanel.

Detta innebär att det sneda innertaket sänks 115 mm och isoleras med 70 mm isolering.
 
Tack piby! Skönt att höra hur andra har gjort.

Det är redan ganska lågt där vi placerar väggen under snedtaket, så därför har vi nu diksuterat oss fram till att det blir 45 mm isolering i taket och ovanför det en välventilerad luftspalt som ju går vidare till luftspalten över det "raka" taket som blir rätt stor. Huvuddelen av den varma luften kommer då trol. bara att passera upp i vanliga taket och på så vis hoppas vi klara ångspärren från för tidigt åldrande. Dessutom ger inspektionsluckorna/ventilerna (vi gör dem rätt stora) oss möjlighet till fortlöpande inspektion av plasten, så vi hoppas det ska duga.
 
Kom också ihåg att du inte kan placera aggregatet där snedtaket är utan ett separat värmeskydd, eftersom säkerhetsavståndet till tak blir för lågt. Fast du hade kanske tänkt sätta det på någon annan vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.