Hej!

Planerar att bygga ett garage och vill gärna ha lite värme i det.
Då jag investerat i en bergvärmeinstallation vill jag gärna utnyttja den, men har tyvärr inte kunskap att bedöma vad som är görbart och inte i det här fallet...
mellan huset och garaget är det ca 30m och utifrån det har jag några frågor.
Är det lönt att dra slang eller rör den här sträckan för att koppla in två radiatorer (garage plus förråd)?
Om det är det vilken sorts rör drar man då och hur mycket behöver dessa rör isoleras?

Tacksam för svar.
 
Tack för infon...
Verkar vara en smidig lösning men ack så dyr...
Blir det billigare att isolera rören själv istället för att köpa "färdigt"?
 
Det är nog svårt att tillverka egen kulvert enligt samma princip, kanske urgröpta frigolitblock men det är väl näst intill omöjligt att få det tätt.

Sedan bara en liiiten undran, räcker bergvärmepumpen för ytterligare uppvärmning, värmepumpar brukar inte överdimensioneras.

Protte
 
Gå till garageforumet och sök på kulvert så får du svar på en hel del.

Sitter själv i samma sits plus att jag inte kan bygga en egen kulvert då avstånd till berg är för litet.

Det är bara att göra en kalkyl
Grävning, rördragning, isolering, inkoppling, element, ev värmekabel, effektförlust, driftkostnad.
Gör du jobbet själv eller inte.

Sätt den kostnaden mot två stycken el-elemnt.
 
Om du funderar på att isolera själv kan du skippa att ansluta till vp, den kommer aldrig att stanna pga de stora värmeförlusterna i backen, nä riktig kulvert eller inget alls
 
P
När jag letade jordvärmepump och frågade runt så fick jag också frågan om varmvatten i garaget. Nu ska vårt garage bara ligga ett par meter ifrån huset men jag fick frågan "Varför inte en lite eldriven varmvattenpanna i garaget?" från in försäljare? Just för att slippa att dra varmvatten. Få se senare hur det blir för min del dock. Hur mycket varmvatten behöver du egentligen i garaget?
 
Tack för alla svar/kommentarer
Efter att på sirbos inrådan läst vidare i garageforumet är jag ännu mer förvirrad...
Som vanligt finns det flera olika åsikter och alternativa lösningar.
Det lutar i alla fall åt att jag struntar i vattenburen värme i garaget. Det kommer ändå inte bli särskilt välisolerat. Får väl köra en byggfläkt lite då och då för att torka upp...
Lite surt är det bara att inte kunna utnyttja den överdimensionerade värmepumpen.
 
skytte skrev:
Tack för alla svar/kommentarer
Efter att på sirbos inrådan läst vidare i garageforumet är jag ännu mer förvirrad...
Som vanligt finns det flera olika åsikter och alternativa lösningar.
Det lutar i alla fall åt att jag struntar i vattenburen värme i garaget. Det kommer ändå inte bli särskilt välisolerat. Får väl köra en byggfläkt lite då och då för att torka upp...
Lite surt är det bara att inte kunna utnyttja den överdimensionerade värmepumpen.
Perssonligen tror jag du snabbt har igen pengarna på en kulvert gentemot att värma upp det med en byggfläkt. Men är du ute efter den initiala kostnaden så visst kommer du spara några kronor men skulle du se investeringen på 5-10år så kan jag inte tänka mig annat än att kulvert kommer vara det bästa alternativet, framförallt då du har en överdimensionerad VP. VP kommer dessutom troligen hålla längre då det inte blir lika mycket start och stopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.