Behöver man täta skarvarna mellan gipsskivorna med fiberremsa på samma sätt som i hörnorna eller kan man rolla ut fuktspärr och tätskikt utan att göra detta?
 
Daniel A skrev:
Behöver man täta skarvarna mellan gipsskivorna med fiberremsa på samma sätt som i hörnorna eller kan man rolla ut fuktspärr och tätskikt utan att göra detta?
Japp, remsor i alla skivskarvar.
 
Va? Gipsskivor badrum?:eek:
Nu var det iofs ett år sedan jag byggde klart mitt badrum så jag är inte helt uppdaterade på reglerna men jag kan inte tänka mig att gips har blivit tillåtet att använda igen, eller...?
 
urk skrev:
Va? Gipsskivor badrum?:eek:
Nu var det iofs ett år sedan jag byggde klart mitt badrum så jag är inte helt uppdaterade på reglerna men jag kan inte tänka mig att gips har blivit tillåtet att använda igen, eller...?
Det är skillnad på gipsskiva o gipsskiva.....
 
T
urk skrev:
Va? Gipsskivor badrum?:eek:
Nu var det iofs ett år sedan jag byggde klart mitt badrum så jag är inte helt uppdaterade på reglerna men jag kan inte tänka mig att gips har blivit tillåtet att använda igen, eller...?
Nu är det ju inte förbjudet att använda vanlig pappgips och TS nämner inget specifikt så det kan likväl vara tillexempel Glasroc eller dyligt!
 
Visst rekommenderas det inte enligt BKR och GVK och försäkringsbolaget och allt vad det nu är men det funkade förr om man gjorde ett ordentligt grundarbete. Är ju inte direkt så att polisen kommer och hämtar en för man använder gipsskivor.

Men du måste täta skarvarna först med tätskikt, sedan remsa och tätskikt därefter. Detta gör du även på rörgenomföringar och golvbrunnar.

Vissa tätskikt kräver att du primar ytan innan så tätskiket kan fästa. Kontrollera instruktionerna innan.
 
Det är ju riktigt att gör man bara rätt så får man inga problem. Men om man ska se någon nytta med sin försäkring och vill ha ut någonting om det mot förmodan händer något, då måste man ha gjort enligt BKR:s regler.
Men, det går ju att chansa och hoppas. Och gips är ju trots allt betydligt billigare än cementbaserade plattor.
 
Gör man det hela själv är väl risken inte så stor att man får ut full ersättning för material och en byggare som gör om hela badrummet. Jag räknar med kakel+fix+tätskikt+gips=10000 kr för ett badrum på 7 kvadratmeter. Får jag en vattenskada så kommer reparationskostnaden troligtvis inte att gå över det, men det är ju förstås ett jädra jobb att göra riva ut och göra om. En fördel är förstås att jag har betonggolv och en betongvägg så skadorna blir inte tokigt svåra. Börjar man få riva ut hela våningsplan är det ju värre...
 
Jag tänker använda gips från Knauf Danogips. Är inget pappgips utan men glasfiber och den är godkänd för våtrum (Humid Board). Är det någon som har erfarenhet av bostiks tätskiktssystem? Jag tänker på det rollade.
 
T
Bostiks rollade tätskikt är bra produkter! Inget att klaga över, fungerar som alla andra rollade tätskikt.
 
Jag håller precis på med ett duschrum med tillhörande bastu och dylikt. Utrymmet är nere i en källare med betongväggar, dock finns det en liten reglad gipsvägg där nere.

Jag har använt mig att Bostiks produkter, dvs deras fuktspärr 6030, tätskikt alpha och tätskikt beta. samt deras fiberduksremsa. Jag har aldrig jobbat med liknande moment, men tycker att deras produkter är riktigt bra. Det som krävs lite tanke bakom är när man lägger dit fiberduksremsorna runt rör och i hörn. Jag valde att inte köpa specialgrejerna utan använde mig av saxen för att konstruera min egna hörn och rörgenomföringar. Jag tycker det var riktigt roligt. Nu har jag endast strykningen kvar med tätskikt beta, innan det är dags att sätta plattor.

Anledningen till att jag valde bostiks produkter var för att Chepay hade rea på dessa produkter, när jag var och handlade dem. Jag ångrar absolut inte mitt val, samt att de är godkända av BBV.

Om du inte tidigare har varit inne på bostiks gds, så kan jag rekommendera den. Sedan har de väldigt bra kundtjänst att prata med, jag ringde dem och gick igenom allt med dem innan jag började.
 
T
Cheapy säljer ju mest utav Bostics ekonomimärke DoItYourself (DIY), säkert samma skit i hinkarna som i Bostics egna så det är säkert inget nedköp du har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.