Vi funderar på att sätta in en insats till våran öppna spis i stugan. Stugan är ca 60 kvm kök och vardagsrum i öppen planlösning och sedan två sovrum. Jag har tittat runt lite och funderar lite på skillnaden. En kassett i gjutjärn är väl klart bäst men den kan ju värma upp ett helt hus på över kanske 150 kvm. Jag har även sett insats som är gjord typ i plåt och sedan med eldfasttegel på insidan, den jag såg fanns hos furulundspis, misstänker att den inte ger lika mycket värme, men hur mycke värme behöver man egentligen till en liten stuga, fundera på att det kanske räcker med en furulundspis?
 
Vi värmer våran stuga ca 50 kvm med en liten gjutjärnsspis(ca 4Kw). Tar väl ca 3 timmar att få varmt och skönt en vinterdag (när huset stått tomt utan värme)...
 
kan rekomendera keddy....
 
Vi satte in en Keddy gjutjärnskassett (den mindre modellen) i vår öppna spis för drygt ett år sen. Vi har ett fritidshus i sten, oisolerade, putsade väggar och kass isolering i golv, takisoleringen är ok. Det är den klart bästa investering vi har gjort kan jag lätt säga! Tidigare hade vi endast direktverkande elvärme men med kassetten värms huset (ca 40 kvm) upp betydligt snabbare (från 6-7 grader till 18-20 grader på runt 2 timmar) och vi har helt klart minskat elförbrukningen.
Och den s.k mysfaktorn går faktiskt inte alls förlorad när man har stora glasluckor, man hör och ser elden lika bra som med en öppen spis men sipper röklukten och kalldraget.
Vår spis kostade runt 11 000 inkl installation vill jag minnas. Och nej, jag jobbar inte för Keddy, ;) jag tror säkert andra märken är lika bra men kassetten som sådan är suverän.
 
Har den lilla Keddyn i stugan sedan 3 år och den större i huset sedan 12 år. Har ingen erfarenhet av andra märken. För den i stugan gav vi 9.300:-, inkl. 3 rökrör, men då lyckades jag få rabatt så att de motsvarade rökrören. Monterade själv och fick hugga upp ett hål i murstocken för att kunna montera rökrören då man inte kunde får den på plats annars.
När det gäller den lilla Keddyn så blir eldstaden mindre så att det är bra att hålla ned lite på längden när man kapar veden. Glasluckorna i den lilla sotar lite snabbare än den stora, men det är inga problem att någon gång då och då tvätta av dem med vatten och aska, samt lite tidningspapper. Det jag menar med att de sotar är inte helsvarta utan att de efter en tid får en lite rökfärgad ton.
Stugan är på 60m2 med två sovrum och kaminen räcker lätt till för den.
 
Håller med Chargeman, med lilla Keddy blev det som en ny sommarstuga. Min sommarstuga är stort (storstuga på ca 50 m2) och dåligt isolerad, tidigare satt jag där på höstarna och vårarna i 16 graders värme klädd i fleecetröja, varma byxor, etc. Nu har jag efter ett par timmar 22 graders värme, och dessutom känns värmen från ved mycket skönare än el-värme. Dessutom driver det bort fuktten, stugan ligger nära kusten på ett gammalt sjöbotten och med platta på marken så det blir fuktigt där på höstrna.

Tillsammans med WC den bästa investeringen !!!

Rekommenderar Keddy 110 med vinklade glas, elden syns mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.