Hejsan, en liten fråga till Er kunniga har jag..
Vi har lite snålt om plats mellan husena här på våran gatan och därför undrar jag hur bred en "minigrävare" är.. om man nu skulle vilja dränera om huset även på baksidan/sidan (så den kommer in på tomten!).

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
hej
under rubriken "minigrävare" så verkar alla bandgrävmaskiner under 7 ton att platsa.
det finns små grävmaskiner som bara väger 600kg men de gräver inte särskilt djupt heller men om du uppskattar hur djupt som måste grävas så kan de lätt kollas upp vad som är brukligt som minsta maskin.
 
Ja hm, vi har ett hus med källare så jag antar det måste grävas en 2 meter? eller liknande (ge och ta, vi har ju lite källarvägg ovan mark, men samtidigt är ju plattan under...).

Vi har verkligen inte mycket avstånd mellan husena (lite radhusvarning över gatan - så även om jag räknar in grannens del av dennes tomt tror jag det är lite "gränsfall")

MVH Sandra
 
Gräva brukar gå bra men att återfylla är ett större problem om du inte vill göra det manuellt med skottkärra. Var ska du placera massorna som du gräver upp?
 
Immobil:

Den där sidan va ju finemang o kika på, ger iaf lite hopp om framtiden (om jag tolkade siffrorna rätt).. Frågan är väl sedan om någon i närheten har just en "sån" maskin..

Tack för länken!
MVH Sandra
 
Det finns säkert nån som har en sådan eller likvärdig maskin att hyra ut. Cramo t.ex. men det finns oftast, även små lokala firmor som står till tjänst.
 
davis_I:

Vi dränerade om vårt förra hus för ett par år sedan, så vi vet vad en dränering innebär ... dvs egna bergstoppar i trädgården haha. Jisses va mycket jord det blev när det blev "uppfluffat"...

Vi har inte så stor tomt, men den tomt som är får gärna användas som dumpställe medan vi håller på, ser gärna att vi kan jämna till marken på tomten i samma veva.. ny gräsmatta skall dit oavsett om vi dränerar eller inte.. :)

Men jag lärde mig något förra gången vi dränerade ... "spar jord för fan" haha.. de fyllningsmassor de tagit upp.. får plats igen.. det måste bara sjunka ihop lite! När vi dränerade sist körde de bort en del av massorna efter de slätat ut kring huset.. men året därpå var vi tvugna att att köpa en halv lastbild med jord för att jämna till.. det hade sjunkit bra kan jag tala om.. och man vill ju (även om man dränerat om) att vattnet ska rinna FRÅN huset.. inte till!

MVH Sandra
 
Sedan finns även "Brokk" - dvs maskiner som körs med låda på magen som en radiostyrd bil. De är ännu mindre och har nog hyfsad grävkapacitet.
 
Coola maskiner men jag tror att dom minsta modellerna är precis lika hopplösa att gräva med som motsvarande minigrävare. Brokkarna är ju byggda för att bära ett verktyg i änden, tex en hammare, som gör grovjobbet. Hydraliken i armen är sannolikt motsvarande en minigrävare i samma storlek.
 
Det går inte att gräva med en Brokk!
Det är inte lätt att gräva 2m djupt och få ut materialet om du inte kan lägga på kant eller snurra och lägga bakom maskinen.

Har du iaf 2,5m brett så kan man snurra och lägga på minidumper utan problem, det lättaste är att återfylla, då du "bara" fyller framför dig på vägen in.
 
Hmm... jag kan nästan ta gift på att jag sett en Brokk med grävaggregat. Det var 1998 och den användes för att gräva ut vid en grundförstärkning på Nybrogatan i Stockholm. Eller har jag inbillat mig???
 
Jag tror inte du såg i syne. Det finns skopa och gripskopa till dem om man kollar hemsidan. Frågan är väl bara om man kommer nog långt ner och hur "mycket sväng" de har. Men det står säker också om man är intresserad.

Från sidan:
..."man kan också köra Brokk som en vanlig mini-grävare för att gräva för dränering mm."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.