Villan är av funkiskaraktär och kommer att kök och vardagsrum i öppen planlösning med stora fönsterpartier mot uteplatsen och sjöutsikt i S.

Det är ett sluttninghus. Entré, vardagsrum, kök och gästrum på suterrängvåningen (takhöjd 2,7). På övervåningen (takhöjd 2,5) har vi allrum, master bedroom, samt två extra rum. Boarean hamnar förmodligen på ca 180 m2.


Vad tror du om detta? Är det bra att ha masterbedroom så nära balkongen?



Tack på förhand!
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
störra bilder :p
 
  • Planlösning_entrevåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I stora drag ser det rätt trevligt ut med bra plats för bilen, mycket ljus och en stor balkong.

Men det finns en del frågetecken tycker jag:
Lite skumma lösningar vid sovrumsdörrarna, både uppe och nere. Uppe borde ni väl kunna göra en "normal" garderobsvägg med öppningar på halva åt varje sovrum och sedan rak vägg till allrummet med dörrana?
Den som bor i sovrummet uppe längst ner på bilden kommer nog dessutom att få det rätt varmt.

Vad ska ni ha allrummet uppe till? Det verkar svårt att möblera på grund av alla dörrar och så kommer ljudet att gå rakt igenom ner. Har ni så där mycket fönster så tror jag att ni har mer nytta av ett golv där uppe. Ni kan ju göra något kul med glasgolv om ni ändå vill ha en öppen känsla.

Ingen bastu? Ingen kamin?
Var ska TV'n vara?
Det är inte så väldigt gott om plats om ni vill duka för fler än 6 st.
 
Hej Pinebar, tack för svaret.
Tv:n ska vara framför den röda väggen i köket, och kaminen ska vara precis framför väggen vid trappan.

Vi vet inte hur ofta vi kommer att använda bastun och det är ganska dyrt att bygga bastu. Vi tänkte att skippa den. :(

Matrummet är ca. 11,5 kvm, är det för litet?

Du har rätt i om allrummet. Det verkar svårt att möblera :(
kan ni ge oss lite tips hur vi kan förbätta ritningen (om vi vill behålla öppet ner, eller öppet ner till hallen om det går, så att vi kan minska ljudet?).

Fasaden kan ändras också om ni hittar bättre lösning. Tack.
 
Redigerat:
varför ska ni ha 2st toaletter på övervåningen?
jag skulle tycka vara jobbigt att gå igenom garderoben varje gång. ni skulle spara plats på övervåningen om ni har en toalett.
 
Jag skulle först och främst ta och sätta dörrar ut från Masterbeedrom till balkongen, jättemysigt att kunna gå direkt ut en vacker morgon,vädra kläder och sånt
 
Nu är inte jag något bastufreak (tvärtom!), men om ni egentligen skulle vilja ha en bastu men har offrat den av ekonomiska skäl tycker jag att ni ska tänka om och göra ett badrum uppe istället för två. Då kan ni få både plats och råd med en bastu (och säkerligen pengar över :)). För hur ofta använder ni tre toaletter på en gång? Mer sällan än en bastu? Skulle tro det!
 
overvaning_alternativ.JPG

Ett badrum med badkar, dusch och bastu! Gjort lite i all hast, så detaljerna går det säkert at fila en hel del på.
 
Ellas planlösning är fin! Är dock inte heller ett bastufreak, men:

Var i ett gammalt hus på landet, där det fanns ett litet fönster i bastun, där man kunde plocka ner översta laven och ställa på golvet bredvid och så få ett perfekt gästrum eftersom man kunde lägga en 1,20 madrass på. Om ni förstår hur jag menar. Compact living från 40-talet.

Om ni vill ha bastu skulle också jag sätta in den, men hellre på nedervåningen.
 
Tack ! :)

Vad kostar ungefär att bygga bastu?
 
Det finns färdiga bastusatser som kostar runt 15.000 kr inkl allt.

Några tips om öppet mellan våningarna:

Vi har det hemma och önskar att vi inte har det! Ljudet vandrar och har vi tvn på nere så är ljudet högre där uppe. Så vi ska glasa in det. På så sätt får vi ljust även om vi kan slippa ljudet.
 
Tack för tipsen. Var kan man hitta färdiga bastusatser? kanske på bauhaus? eller?

Vi kommer att ett sluttning hus och öppet mellan våningarna i vardagsrummet kan släppa in mycket mer ljust. Vi har funderat så mycket om vi ska ta bort öppet mellan våningarna eller inte.

Men glasa in det är mycket bra idea. Kan du berätta lite mer hur ni ska glasa in? vilket typ av glas?

Tack!
 
Basturum finns ex på blocket:

http://www.blocket.se/vi/14858992.htm?ca=21_s

Vi glasar in med sk säkerhetsglas. Kolla med någon fönsterleverantör, de kan sätta in säkerhetsglas i vanliga fasta fönster. Något lågt u-värde är ju inte aktuellt då det ska sitta invändigt, men det är bättre med tvåglas än enkelglas för att stänga ut ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.