Nämen, nu blev det något knas med smileyn också.. hur funkar det där "avancerade läget" egentligen?!?
 
Hehe ;)
 
PHL:
Jag har precis påbörjat renovering av min verkstad och är i full gång med att bygga rullbara verktygsvagnar, skåp mm mm. Det billigaste MDF jag hittat är Byggmax 16mm, vilket iofs är den enda tjocklek dom har. Var hittar du 19mm till humant pris här nere i Skåne? Några tips?
 
CCPusher skrev:
MDF har fördelarna att det är slätt, helt dött och dammet när man sågar det är nyttigare (nåja. mindre kemiskt i alla fall) än det man producerar när man sågar en spånskiva.
Annars är mdf inget höjdarmaterial faktiskt.
Och jag GILLAR verkligen mdf :p
Till dina skåp skulle jag nog välja melaminbelagd spånskiva, känns som det mest prisvärda alternativet.
Om du ska bygga en arbetsbänk också så hade jag nog kikat lite på golvspån för att få det riktigt stadigt, sedan med en tunn mdfskiva ovanpå som toppskikt, kanske så tunn som 6mm på så vis får man en helt slät yta som är både skonsam mot eggverktyg och som är både billig och lätt att byta ut vid behov.
Nedanstående kalkylator för hylltjocklekar och nedhäng har jag funnit som riktigt praktisk. MDF och spånskiva finns längs ner bland valen av material. http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm I mitt tycke inte så stor skillnad mellan MDF och spånskiva att det leder till några specifika beslut baserat på styrka (svajar den så mycket att skillnaden blir stor i riktiga mått räknat är man nog i underkant ändå), viktigare är att köpa rätt kvalitet.

Här och var har jag sett rådet att billigaste sättet att bygga ett starkt plant bord som tål mycket är att köpa en dörr och lägga på. Har inte provat, mitt arbetsbord är faktiskt en tjock spånskiva, fastskruvad på en stor 45*95 regel, och fastspänd i en billig B&D arbetsbänk.

Enormt billig, konverteras till inget utrymme alls på nolltid, står mycket mycket stadigt, och jag drar mig inte för att i nödfall borra i den, eller såga i den eller fräsa i den. Utbyte kostar någon hundralapp eller så, och går på 5 minuter. Underlättar alla moment typ fräsa cirklar, såga med en fastspänd festool skena utan att knäcka den avsågade delen i brottet, ... Egentligen en fattigmans kopia av Festools MDF bord i användningsteknik.

--- Mats ---
 
Googlade lite för skojs skull, ville se vad britterna betalar för sin MDF.
25mm full skiva för 25£ (314kr) vs K-Rauta Sverige som tar 395kr för en 22mm
12mm full skiva för 16£ (200kr) vs K-Rauta Sverige tar 293kr

Klart billigare. Synd att det inte visas i priserna att vi är ett skogsproducerande land.
 
Masses skrev:
Klart billigare. Synd att det inte visas i priserna att vi är ett skogsproducerande land.
Jo det är trisst, men dom gånger jag har köpt plywood på K-rauta så har den varit importerad och det känns nästan än värre. Större delen av sveriges yta måste ju vara täckt med tall/gran så det känns ju lite konstigt att köpa sådant på import (det var furu plywood).
 
ottot skrev:
Jo det är trisst, men dom gånger jag har köpt plywood på K-rauta så har den varit importerad och det känns nästan än värre. Större delen av sveriges yta måste ju vara täckt med tall/gran så det känns ju lite konstigt att köpa sådant på import (det var furu plywood).
Kollade på en plywood på byggmax en gång och den kom från Brasilien. Kändes hel vrickat.

Edit: Såg att den dom har nu verkar komma från Finland. Känns ju lite bättre i alla fall.
 
Redigerat:
Byggmax 16mm MDF är nog svår slagen. Dock tycker jag Bauhaus har rätt bra pris på MDF samt ett rätt stort utbud av tjocklekar.

Själv kommer jag nog köra på lite finare 19mm plywood även om det är dyrare. Har varit i kontakt med grossist och fått rätt bra pris (egenföretagare) så det lär bli att jag tar det via dem.
 
phl skrev:
Byggmax 16mm MDF är nog svår slagen. Dock tycker jag Bauhaus har rätt bra pris på MDF samt ett rätt stort utbud av tjocklekar.

Själv kommer jag nog köra på lite finare 19mm plywood även om det är dyrare. Har varit i kontakt med grossist och fått rätt bra pris (egenföretagare) så det lär bli att jag tar det via dem.
Har byggmax MDF i full skivstorlek? Hittar bara mindre bitar på deras hemsida?
 
Byggmax sortiment varierar mellan butikerna, det vart jag varse när jag åkte dit och skulle köpa den halvskivan (behövde bara en liten bit och ville slippa åka hem och hämta släpet...). Men det visade sig att den hade inte min butik, dock så fanns det full skivstorlek, men det var lite svårt att knö in i bilen....

Så testa att inte göra några adressinställningar på deras hemsida så får du upp hela sortimentet. (Har du gjort adressinställningar så ser du bara det som finns i den butiken)
 
Har inte sett 16mm någonstans i Skåne, om man kollar deras hemsida är det ingen Byggmax här nere i södern som för MDF i full skivstorlek.
 
Dom har 16mm i Helsingborg och Staffanstorp , men det är inte full bredd utan 2440x1097mm

PHL får man fråga vilken grossist (PM´a om du vill)? Jag är oxå egenföretagare...
 
FYI

Jag visste det faktiskt inte innan men det finns färgad MDF att få tag på, inte bara ytmålad utan genomfärgad. Blå, röd, svart , grå mfl
 
Masses skrev:
FYI

Jag visste det faktiskt inte innan men det finns färgad MDF att få tag på, inte bara ytmålad utan genomfärgad. Blå, röd, svart , grå mfl
Vart?
 
Springare skrev:
Vart?
Sök på Valcromat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.