AndersS skrev:
Ett tips till dig som ny ägare av detta huset är att inte leta problem utan kolla vinden lite då och då så att det ser bra ut.
Just detta är ett mycket bra råd, känns som om det är lite hysteri att såfort man köpt en gammal kåk ska det rivas ner och isoleras, stambytas, renoveras och donas till vansinne bara för att vissa saker är "riskkonstruktioner" gammalt osv, allt gammalt är inte dåligt och något som funkat i 50-60-70 år funkar säkert bra en stund till med lite tillsyn och sunt förnuft.
 
Låneslav> Det skall ligga en duk eller motsvarande fastklämt under en klämring. den duken är tätskiktets anslutning mot golvbrunnen och vattnet skall rinna ner i golvbrunnen från den.

Glöm diffspärrar på ett hus från 55.

/Kent
 
Ja, det bästa är kanske att försöka att coola ner och gilla läget antar jag. Har lite kontrollbehov och någon kontroll över det här känner jag verkligen inte att jag har.
Får ta hit någon duktig byggare eller byggnadsingenjör kanske och diskutera vad man ska göra med olika grejer? Kanske måste prata med försäkringsbolaget om badrummet?

Här är i vilket fall en bild på våran avloppsbrunn. Om jag tolkar det hela rätt så verkar det faktiskt vara riktigt gjort vilket gör mig mycket glad. Vår tanke nu är att täta runt badkarskanten med silikon, sätta upp en badkarsskärm och installera en paxfläkt i ventilen i taket ovan badkaret. Då borde ju badrummet vara tjänligt och vi nöjda.

Sen måste jag bara säga att det här forumet är så jäkla bra. Synd bara att inte jag kan hjälpa till själv. Kanske skulle starta ett sjukvårdsforum.
 
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt rätt som du tänker nu. Ta hem någon som kan dig rätt råd; Finns det saker som måste åtgärdas nu, sådant som du kan vänta med eller låta det vara, osv.
Och äldre byggteknik är inte alltid sämre eller behöver bytas ut, däremot så kanske den inte används längre för att det finns nya material som är billigare eller andra byggmetoder som är enklare/snabbare, men för den skull inte bättre.
Kunde inte utläsa i tråden om det är ditt första egna hus, men är det så kommer vissa saker att lösas med automatik; "du blir efter ett tag hemmablind" så en del av din oro kommer att "läka den naturliga vägen där jag rekommenderar lugn och vila, då konstant oro kan leda til stress och utmattningssymtom" ;)
 
Det är svårt att se på bilden, men är det silikon/mjukofog runt kanten på brunnen?

Det bör det väl inte vara om jag inte har fel? Det kan ju hindra nedrinningen av vattnet. Beror väl i och för sig på hur tjock fogen är, men ändå.
 
Låneslav skrev:
Ja, det bästa är kanske att försöka att coola ner och gilla läget antar jag. Har lite kontrollbehov och någon kontroll över det här känner jag verkligen inte att jag har.
.
Vad du ska göra är att utbilda dig själv. Massor av människor i detta land har helt enkelt inte lön nog till att anlita utomstående utan måste ta i saker själva.. Du skriver te.x. "det är bara 16 grader i badrummet" Ta reda på varför, lär dig hur man reparerar/justerar (i vårt hus var det bara att smörja upp termostatventilen) och gör det! Allt i livet kan inte skjutas över på andra! Det finns otaliga fackböcer etc att köpa. Ditt hus kommer ALDRIG att sköta sig självt.
 
Måste få försvara mig lite. Har precis flyttat in i mitt första hus och jag tycker att jag engagerar mig i husets hälsa så gott jag kan. Läser på av bara sjutton, men ibland är det ändå inte så lätt som lekman då det finns olika standarder som gäller eller har gällt och hur man ska bygga ändrar sig hela tiden.

Termostatventilen är det inget fel på och elementet i badrummet är så varmt det kan bli med den framledningstemperatur på ca 30 grader som värmepumpen delat ut nu när det varit kring nollan. Den framledningstemperaturen räcker för 1a och 2a plan, men inte för källaren. Då finns det som jag förstår det ett par olika grejer jag kan göra. Dimensionera upp radiatorer i effekthänseende. Dränera och isolera utsidan av väggen. Kommer kontakta de som installerade pumpen för att diskutera lösningar. Fläktkonvektor låter som en billigare lösning när jag läser på.

Brunnen i golvet i övre badrummet är så hög att det inte finns en chans att vatten rinner ned i den. Pratade igår med en byggare som tyckte att man kunde bygga på ett nytt golv på det gamla med fall. Tätskicktet var det som jag satt pil på i min bild. Har också pratat med en annan som förespråkar lösningen med silikonfog kring badkaret och badkarsskärm och sen strunta i fallet.

Vinden är helt utan diffusionsspärr. Sedan är det kutterspånsisolering och ovanpå det har man slängt dit gullfiber. Byggaren igår sa att han tyckte man skulle slita bort gullfibern och spruta in lösull ovanpå spånen. Han sa då att det inte behöver vara någon luftspalt mellan yttertaket och isoleringen och att det inte behövs diffusionsspärr. Låter väldigt konstigt tycker jag. Vad tycker ni?
 
Jag tycker inte att du ska behöva ha dåligt samvete för att du inte har 100% koll på allt vad som gäller ett hus. Visst måste vi lära oss att ta reda på saker och ting, men alla kan inte vara experter på allt, utan ibland måste man kunna lägga över lite på experter.

När jag kommer till dig som läkare så måste jag vid en viss punkt lägga över tilltron till dig som ska vårda mig, du är ändå mer expert på detta än mig.
Har snickaren problem med att installera en hårdvara på datorn så tror jag inte att det är många som skulle tycka att han måste jue sätta sig in hur datorn fungerar om han nu ska ha en dator, nej då går han till mig.
På samma sätt måste man som husköpare kunna lita på att en besiktningsman gör sitt jobb, annars så kan man lika gott spara pengarna och göra det själv.

Jag VET att jag inte har 100% koll på hur ett hus fungerar, därför tar jag in arbetskraft och betalar dem vitt så vet jag även att jag har rent mjöl i påsen. Och detta gör jag utan dåligt samvete, för att det är så Sverige går runt, medans jag i stället sparar in några kronor på att installera datorerna själv.

Det som jag tycker är mest spännande är att jag tror inte du hade fått dessa kommentarer om du hade jobbat som städare....
 
Låneslav skrev:
Jag är så förbannad på säljarna. De har bott där i 4 år och fick väl till slut nog av skiten. Ett badrum som håller 16 grader och ett där man får fuktskador om man duschar. Det är inte möjligt att de inte vetat om de här sakerna, men giriga som de är har de knipit käft och trott att köparna inte skulle bråka (Något mäklaren typ lovat dem).

Till säljarnas försvar så måste jag säga att man tillslut blir hemmablind....man blir alltså van att leva med skiten så att man tillslut glömmer bort den. Så funkar jag iaf ;)
 
Låneslav skrev:
Termostatventilen är det inget fel på och elementet i badrummet är så varmt det kan bli med den framledningstemperatur på ca 30 grader som värmepumpen delat ut nu när det varit kring nollan. Den framledningstemperaturen räcker för 1a och 2a plan, men inte för källaren. Då finns det som jag förstår det ett par olika grejer jag kan göra. Dimensionera upp radiatorer i effekthänseende. Dränera och isolera utsidan av väggen. Kommer kontakta de som installerade pumpen för att diskutera lösningar. Fläktkonvektor låter som en billigare lösning när jag läser på.
Ställ om kurvan på regleranordningen till ett sämre isolerat hus än du har nu så att framledningstemperaturen stiger. Reglera sedan ner termostaterna i de rum där värmen blir för hög. Reglerautomatiken kan omöjligen känna av alla rum.
 
Eller så kanske man kan sätta in en strypning till radiatorerna till entreplan och övervåning och ha högre flöden i källaren. Fast reglerar man upp kurvan kostar det väl mer pengar också då värmepumpen ska leverera varmare framledningstemperatur. Vi har en optima 700 by the way.
 
Låneslav skrev:
Eller så kanske man kan sätta in en strypning till radiatorerna till entreplan och övervåning och ha högre flöden i källaren. Fast reglerar man upp kurvan kostar det väl mer pengar också då värmepumpen ska leverera varmare framledningstemperatur. Vi har en optima 700 by the way.
Nej, jag menar att man reglerar upp kurvan men stryper övervåningarna med termostaterna. Det kostar naturligtvis lite mer med högre värme i källaren. Ingen free lunch.

Släng ut värmepumen och börja med ved.:D Det är riktig sport!
 
Mikael_L
Låneslav skrev:
Vinden är helt utan diffusionsspärr. Sedan är det kutterspånsisolering och ovanpå det har man slängt dit gullfiber. Byggaren igår sa att han tyckte man skulle slita bort gullfibern och spruta in lösull ovanpå spånen. Han sa då att det inte behöver vara någon luftspalt mellan yttertaket och isoleringen och att det inte behövs diffusionsspärr. Låter väldigt konstigt tycker jag. Vad tycker ni?
Om han menar lösull i form av mineralull är han helt ute och cyklar, det blir ingen skillnad!

Menar han cellulosafibrer så kan det kanske vara en ide. Men då tycker jag hellre att du följer AndersS råd om regelbunden tillsyn. Gör inget så länge det inte är något problem, men börjar prickar och fläckar växa till sig så måste ni börja fundera på åtgärder.
Om ett eller två år räcker det säkert gott att kolla en gång per år.
 
Swetrot skrev:
Jag tycker du skall ta en diskussion med besiktningsföretaget om att de inte sett detta bakfall i badrummet. Det är därför man använder dem, och de tar bra betalt för sina tjänster.
Jo, vår citac certifierade (upp över öronen) besikningsman missade så djäkla mycket.....tyvärr är det svår att få dem att ta ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.