Hej! Finns det någon därute med god smak som kan hjälpa oss att "se" vad som blir bäst på vår tillbyggnad när det gäller fönstren - antal, storlek o placering! Bifogar ett foto på befintligt hus (gammalt torp som redan är tillbyggt för några år sedan) och en skiss på huset med den tänkta tillbyggnaden. Begränsningar med tomten har gjort oss tvungna att bygga på höjden för att få plats...

Frågor:
- ska man köra vidare med samma fönstermått som på gamla huset (tvålufts, 9x12)?
- samma storlek på nv som på öv? Eller större på nv o lite mindre på öv?
- hur tätt ska man placera fönstren för att få lite glasverandakänsla på tillbyggnaden nv? Problem med att det behövs reglar mellan fönstren??

Mycket tacksam för synpunkter!
 
  • IMG_4776 (kopia).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det här med fönstersättning är inte lätt. Vi tog hjälp av en arkitekt. Kostade inte så mycket.
En annan fundering. Jag har sett flera hus där man separerat den äldre och den nyare delen med en låg "gång" på t.ex. 1,5 m. Då blir det två hus och det är inte lika känsligt med att ha samma fasad, färg, fönster mm. i de två husen.
 
Tack för tipsen, vi ska faktiskt träffa en arkitekt i veckan... Såg att du också kom från U-a, har du kanske tips på bra arkitekt? Och det där med gång är en bra idé, som vi också har tänkt lite på, men det kanske inte syns på bilden att ursprungstorpet redan är utbyggt för några år sedan, så den högra halvan av huset är alltså ny, och då tänkte vi att det kanske inte fanns så mycket gammalt hus att separera längre...
 
Hej!
Allt är ju en smaksak, men jag skulle köra liknande storlek som i det gamla huset. Viktigt är att då köpa fönster med smala profiler om du ska ha 9x12 2-luft annars är risken att det blir för litet ljusinsläpp och felaktiga propotioner. Vi köpte fönster på RM ( www.rm.se ) , deras allmogefönster finns i smala profiler i både 2-glas % 3-glas med kittad spröjs
Lycka till med fönstervalet
Jan
 
Tack för tipsen Jan! Har varit inne o sneglat på RM-fönster, de kopplade 2+1 ser jättefina ut! Men jag får bra rabatt just nu på Vinäs kulturfönster, vet du något om dem? Ser liknande ut som RM's men förstås svårt att bedöma på bild...

Ska man istället gå på kanske 10 x 13 på nv o 10 x 12 uppe?? Vill att själva glasrutorna ska vara hyfsat fyrkantiga inuti spröjsen om ni förstår vad jag menar, gillar inte när de blir för smala eller ännu värre - för breda.

Någon som har bilder på allmogefönster i mått ungefär som ovan med smala profiler, typ RM's??
 
Har just använt Ekstrands:s fönster med "Wienerspröjs" i ett nybygge. Då med 2-glas energifönster med fina U-värden. Wienerspröjs innebär att att spröjsen är genomgående och att glaset är uppdelat i flera kasseter. Vi har dessutom valt ett tillägg som gör att aluminiumlisterna i glaskassseterna är vita och inte metallfärjade. Så här långt mycket nöjda!
 
Redigerat:
Hej Malino!
Jag hittade en bild på deras hemsida se länk och titta på bilderna på skånelängan med blå fönster, där sitter säkert 10x12 eller 10x13 med 2 liggande spröjs.
http://www.rm.se/sv/referenser/hus.aspx?refId=25
Vi valde RM då vi tidigare köpt fönster av dom som vi varit nöjda men jag tror dom inte var billigast, det är alltid svårt att veta vilket som är bäst då man inte har något att jamföra.
Jan
 
J janolena skrev:
Hej!
Allt är ju en smaksak, men jag skulle köra liknande storlek som i det gamla huset. Viktigt är att då köpa fönster med smala profiler om du ska ha 9x12 2-luft annars är risken att det blir för litet ljusinsläpp och felaktiga propotioner. Vi köpte fönster på RM ( www.rm.se ) , deras allmogefönster finns i smala profiler i både 2-glas % 3-glas med kittad spröjs
Lycka till med fönstervalet
Jan
Hej,
Hur ligger RM-Fönster till prismässigt på aluminiumfönster, och hur är deras garantier? Vet du om de har vridfönster med dolda gångjärn? Vilken bredd har deras wienerspröjs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.