Jag känner mig riktigt dum just nu, det verkar som inte många har haft samma problem.

Jag har läst på ganska mycket om kontaktering av TP-kabel men lyckas ändå inte bygga en fungerande kabel. Jag har valt att sätta kontakter på alla kablar istället för att sätta upp nätverksuttag men det är just att klämma på kontakterna som är problemet.

Jag köpte ett klämverktyg och en nätverkstestare på Kjell & co samtidigt som jag köpte kabel och kontakter, enligt deras guide (http://www.kjell.com/kjellfakta/tp_kontaktering/) så låter det som att det är ganska enkelt att klämma kabeln.

Vad kan jag göra fel och hur jag ska göra för att det ska gå lättare?
 
Det är svårt att sia om vad felet är om du inte beskriver vad det är som inte fungerar för dig? Funkar inte kabeln eller går det inte att klämma kontakten, får du inte in kablarna eller vad?
 
Är väl bara att se till att man får in kablarna i rätt ordning och i botten på kontakten och sen klämma ihop den med verktyget. Nåt annat ska väl inte gå att få fel på.
 
Jag har varit med om några olika fel.

Bl.a så klämde jag några billiga skräp-kontakter och kabeln vägrade fungera.
Alla färger var i rätt ordning och alla trådar hade kontakt i båda ändar.
Det visade sig att det fanns "grader" vid skårorna i plasten, så uttagens "pinnar" kunde inte komma ner ordentligt, så det blev ingen kontakt.

Ett annat problem jag sett är att vissa billiga klämverktyg inte klämmer alla ledarna lika hårt.
Jag har sett klämningar där ledarna i mitten inte blivit klämda tillräckligt.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Ett annat problem jag sett är att vissa billiga klämverktyg inte klämmer alla ledarna lika hårt.
Jag har sett klämningar där ledarna i mitten inte blivit klämda tillräckligt.

/Hasse
Jag antar att trådskaparen har handlat både kontakter och tång på Kjell, och den funkar ju utmärkt enligt min egen erfarenhet - så just där borde inte problemet ligga i detta fall.
 
MathiasS skrev:
Jag antar att trådskaparen har handlat både kontakter och tång på Kjell, och den funkar ju utmärkt enligt min egen erfarenhet - så just där borde inte problemet ligga i detta fall.
Det stämmer, både tång, kabel och kontakter är inhandlade på Kjell & co.
Jag köpte deras verktygsväska (artikelnr 40162) och två påsar kontakter.

Jag har pratat med en kompis som jobbar som elektriker och har monterat många kontakter, han skulle komma förbi i helgen och visa mig hur det ska göras.

Det som inte fungerar är att jag följer instruktionerna, tycker inte att det är några problem alls, men kabeln fungerar ändå inte.
 
Ok, jag ser två enkla felmöjligheter:

1. Du sticker inte i kablarna tillräckligt långt i kontakten, det är ju lite motstånd sista biten.

2. Du kör en rak eller korsad kabel där det inte ska vara det OCH du har inte en switch/nätverkskort som automatiskt kopplar om detta så det blir rätt.
 
dom ska hela vägen fram i kontakten...
 
Det är inte samma "kontakter" för solida ledare som för mångtrådiga. Sätt uttag och köp färdiga sladdar. Ett uttag kan du köpa för under en hundring och sladden från en tia.
 
...istället för uttag? menar du att du har en ring liggandes vid varje ställe då eller?
Får man undra varför du inte vill ha uttag? Hursomhelst, om det där ska bli bra så bör du åtminstone ha ett Cat5/6-don på kabeln (hona) med någon form av dragavlastning eftersom du inte vill montera det som ett uttag på väggen, och sedan en gjuten patchkabel.
 
saltrulle skrev:
...istället för uttag? menar du att du har en ring liggandes vid varje ställe då eller?
Får man undra varför du inte vill ha uttag? Hursomhelst, om det där ska bli bra så bör du åtminstone ha ett Cat5/6-don på kabeln (hona) med någon form av dragavlastning eftersom du inte vill montera det som ett uttag på väggen, och sedan en gjuten patchkabel.
Nej, jag bestämmer var jag ska ställa datorer och annan utrustning sedan drar jag en kabel till den plats där prylarna står.

Kabeln sitter fast mot väggen fram till en kort bit (ca 0,5 m) med en hane som går in i den utrustning som ska anslutas. Kabeln kopplas sedan inte ur om jag inte ska flytta utrustningen till ett annat rum eller till en annan plats i rummet, då flyttar jag på kabeln också eller drar en helt ny kabel.

Jag gjorde lika i mitt förra hus och det fungerade utan några problem under de 2,5 år då jag bodde där. Den enda skillnaden var att jag då körde med solid kabel, nu har jag flertrådig eftersom det skulle vara enklare att montera kontakter på den.
 
Har du fått till kontakterna?

Skala, lägg dom i rätt ordning, INTE skala kabeln, Stoppa in dessa i kontakten, klämm till kontakten med verktyget. Klart.

Det är i princip omöjligt att misslyckas... (nästan i allafall)
 
Som jag ser det, TS kommer ju i detta fall inte att använda kablarna som någon egentlig patchkabel då de kommer sitta still hela tiden, så frågan är om inte solid ledare är att föredra i detta fall. Vi vet ju att även kontakteringa med solida ledare klarar ett antal i och ur kopplingar utan att direkt förstöras av det, och om det nu finns någon extra cm att kontaktera om (om det mot fömodan skulle behövas) så är väl nästan det den enklaste lösningen?
Jag har själv under många år kört solida cat 5e utan bekymmer. för mig har det fungerat, tar gärna emot synpunkter.

Edit: Glömde den viktiga frågan till TS, vem har gett dig uppfattningen att flertrådiga skulle vara enklare att kontaktera? Själv har jag helt annan uppfattning.
 
Det har jag hört från många nätverkstekniker, tror att det också står i Kjell & co's information som jag länkade till. Kompisen som hjälpte mig klämma kontakter i mitt förra hus svor över kablarna och tyckte det var svårt att fixa det då jag hade solid kabel. Han skulle titta förbi i kväll och hjälpa mig, så nu ska jag nog få det löst.

Nu är läget så att jag redan har dragit kabeln genom väggar och spikat fast den på väggen (med 5-7-klammer) och jag känner inte för att göra om jobbet om det inte är kabeln det är fel på, vilket jag inte tror. Vid mina senaste försök så har nätverkstestaren visat att jag har signal på alla eller några av trådarna så jag tror problemet är att trådarna hamnar i fel ordning inne i kontakten eller inte kommer tillräckligt långt in.
 
Det viktiga är att få kablarna lika långa i rätt ordning och som någon tidigare har sagt att man får in ändarna hela vägen in i kontakten.
Jag har säkert monterat nästan 100 stycken på biltemas TP-kabel och endast fått gjöra om 4-5 stycken pga dålig kontakt och då är jag ändå en glad amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.