Det här kanske inte handlar direkt om byggnadsvård, men eftersom jag misstänker att svaren härinne skiljer sig markant mot de som man kan få inne på Tak-snackgruppen är jag nyfiken på er inställning. Vi är rätt intresserade av byggnadsvård, men främst för att vi tycker många traditionella metoder känns mer långsiktiga och ger bättre kvalitet än en del moderna metoder. Och för att en del saker, som t.ex. vår toasits i bakelit, är helt omöjliga att motstå :D. Så, vi kommer nog att ändra en hel del men försöka ta hänsyn till husets historia så långt det går.

Vi har ett hus från 1930 med en oinredd råvind. Det finns ingen isolering och inget innertak. Vinden har använts som bostad men jag misstänker att komforten var sådär ;). Taket behöver läggas om (byta takpapp) och då har vi tänkt fixa isolering i samma veva.

Så till frågan. Om man vill isolera vinden men samtidigt ha ett så litet ingrepp som möjligt och använda material som 'stämmer' med huset, hur gör man det? Ibland får man rådet att isolera utifrån, och en fördel är förstås att man slipper ta av takhöjden på insidan i så fall. Hur fasaden påverkas vet jag inte, men det borde ju ha en viss påverkan. Skulle en utvändig isolering vara ett större ingrepp mot huset än en invändig eller tvärtom, vad tror ni?
 
Jag skulle säga att en utvändig ändrar husets karaktär medan en invändig bara begränsar er inredning av vinden. Så byggnadsvårdsmässigt är det "självklart" att isolera inåt.
Det finns en annan tråd igång med isolering - läs den också.
I princip är det linisolering eller thermoträ/cellulosa som gäller. Det finns i varianter som är plattor eller så sprutar mean in det i ett mellanrum man bygger (dubbelt innertak tex)
Kolla i den andra tråden där länkar jag till olika leverantörer också.

Största fördelen mot ny isolering med fuktspärr är att huset kan fortsätta andas och bli av med fukt på ett sunt sätt...
 
Jag har kört lumppapp (som ytskikt, tapetsera eller måla på denna)-OSB(går att köra råspont med, OSBn hänger iofs med hyggligt när det inte är rakt)-Cellulosaplattor/regel-vindpapp (har även använt duk, ånggenomsläpplig)-masonite (går att utelämna tror jag)-luftspalt
 
Tack, jag hade missat de nyare inläggen i den andra tråden. Precis den diskussionen vi var ute efter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.