Jag tänkte kolla här först så jag kopplar in den rätt. Jag ska kolla elförbrukning av vattenpump mm. Anslutning 1= L1 in, 3= L1 ut, 4=L2 in, 6=L2 ut, 7=L3 in, 9=L3 ut, 10=Nolla in och ut. Stämmer detta?

Sen undrar jag vad anslutning 12 är?

Jocke

154010-elmatare1.jpg
154012-elmatare2.jpg
 
12 är nollan internt kopplad till 10, syns ju på schemat.

Kopplingen stämmer nog bra.

Protte
 
12 används som regel inte nuförtiden. Man tar bara en tamp från nollplinten upp till mätaren. Du behöver alltså bara nolla in i mätaren. Annars rätt.
 
Japp, bara 1 Nolla till mätaren.

Annars stämmer det...
 
Nu har den varit inkopplad ca 1,5 dag. När pumpen kör så drar den 3kW men kWh ändras inte. Jag tycker det borde bli lite högre på 1,5dag. Har jag kopplat in fel eller har jag missat något?

Jocke
 
Har du kopplat in/ut rätt?
 
Hur länge har pumpen gått då? Körs den i 1 timme ska mätaren snurra 3kWh, annars är det nåt galet...
 
Drar den verkligen 3kW då? Är motorn märkt 3kW, den kanske inte går på maxlast.
 
Den går kanske inte hela tiden?
Om den är kopplad till en hydrofor/hydropress går den bara en bråkdel av tiden.
 
Jag får testa i några dagar till och se vad som händer.

Jocke
 
Elmätare brukar vilja ha rätt fasföljd, testa att växla två av de inkommande faserna.
 
Hur beter sig impulsindikeringen då? med 10k blink / kWh bör den blinka rätt hektiskt vid kW belastningar...
 
Inte säker på att just denna modellen men jag har monterat en del liknande Landis mätare och det kommer pilar i displayen som visar strömriktning.
//J
 
ta en bild på hur du har kopplat...
 
Floppman skrev:
12 används som regel inte nuförtiden. Man tar bara en tamp från nollplinten upp till mätaren. Du behöver alltså bara nolla in i mätaren. Annars rätt.
10 och 12 är väl byglade. Så in med PEN i 10 och ut med 12 till centralen ? Eller har jag fel ?
 
  • Gilla
jockas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.