Hej, Jag skall byta tak på mitt hus och då infinner sig tex frågan om vilken isolering man bör välja.
Jag läste på en sajt att mineralullsisolering är bannlyst när det handlar om renovering av gamla hus.. Och att man bör använda tex cellulosa lösull eller lin.

Om man anlitar en "normal" byggfirma så har de alltid en massa argument emot gamla metoder.. Så, det gäller att antingen hitta nån som är väl förtrogna med dessa sk "äldre metoder" eller att stå rustad med bra argument för att få som man vill... Mitt hus är ett gammalt gathus i Malmö från 1890. Isolering är idag bristfällig och består av glasull

Så frågan är : Hur bör man göra? Är det helt förkastligt med moderna metoder dvs mineral ull och plastfilm?

Nedan kan ni läsa vad firman jag hittade på nätet rekommenderar:

Citat:
De flesta bjälklag isolerar man bäst genom sprutisolering med lös cellulosa. Mineralullsisolering är bannlyst från gamla hus, liksom plastfilm- det är dessa som gör husen "sjuka". Mineralullen saknar förmåga att absorbera och avge fukt. Fukten söker sig i stället till lägsta punkten där den ansamlas och ger grogrund för mögelbildning. Plasten bidrar genom att hindra huset från att andas. Gamla hus saknar ofta luftspalt i takfoten för den behövs inte om man använder cellulosabaserad isolering som termoträ, ekofiber eller linullsskivor. Dessa isoleringar tar upp fuktighet och sprider den jämnt i materialet för att sedan andas ut fuktigheten när det blir torrare i luften, och då bildas inga våta fickor. Värmen kan man med fördel lägga i golven samtidigt som man förbättrar isoleringen med cellulosa-ull, för att sedan lägga tillbaka de gamla furugolven eller kanske lägga nya golv i massiv ek eller furu.
 
Vi körde med linplattor för att det var enklare i det fallet vi hade. Annars är det nog hugget som stucket. Dock håller jag med om att man skall vara försiktig med att blanda gammalt och nytt. Det som de beskriver i din text är att ångan flyttar sig längs med plasten och "angriper" på ett fåtal ställen. Det är dessa punkter som då blir hårt utsatta för fukt. I ett gammalt hus har man en naturlig vandring av fukt från marken rakt igenom huset vilket man helst inte skall ändra på. Risken kan också vara att den naturliga fukten når isoleringen som då börjar lukta illa och har svårt att släppa den igen...
Vi köpte linplattorna hos Folkes Bygg i Hanaskog (har hus utanför Åhus men lägenhet i Malmö också) men de finns på flera ställen - isolina heter de. Vi har använt en diffusionsöppen vindpapp som heter vison (finns i Lomma) stoppar draget lika bra som plast men släpper fukten.

Min rekommendation är att kolla hemsidorna isolina.com och vison.se för det "system" vi använt. Sen finns ekofiber.se och termotra.se för lösull.

Fråga om du har mer som du undrar över.
 
Tror att A och O alltid är att hitta en firma som är bekväma och vana vid att arbeta med de material och lösningar som du vill använda. Att försöka tvinga en hantverkare som bara är van att arbeta med moderna system att plötsligt använda för honom/henne främmande material och lösningar blir knappast lyckat.
 
tack för svaren!
Jag såg att enligt den firman, på vilkas sajt jag hittade ideerna om linull och cellulosafiberisolering, behövs ingen luftpalt... vad anser ni om det?

Samt kan ni rekommendera nån hantverkare i Malmötrakten som man kan anlita för dylik renovering?

Det jobbiga med sånt här är att alla man frågar ger olika svar... samt att ingen tycks helt säkert veta vad som funkar bäst.. Vissa säger luftspalt och plastfilm samt ventilation av bjälklaget är ett måste och en del säger att en sådan konstruktion alstrar mögel o problem ovs ovs

Jag tycker det låter sunt med linull eller cellulosafibrer. Det bär emot att använda plast..
 
Jag har precis skrivit till Claesson trätjära o frågat om man behöver luftspalt o så här svarar dom:
"Vår uppfattning är man skall ha en luftspalt även med linisolering vid t.ex isolering mot ett underlagstak av t.ex råspont mot kallt yta. Se vet jag att många inte gör så med linisoleringen och vi har inte hört om några problem ... ännu."
Är det någon som vem som säljer linisolering i Simrishamnstrakten?
 
Jag har funderingar på att isolera taket på vårt timmerhus. Nu finns ingen isolering alls, men i vindsbjälklaget finns det sågspån.

För att undvika att ta utrymme från takhöjden innefrån är jag lite inne på att isolera utifrån. Kolla www.thermisol.se kanske kan vara något?
 
Byggnadsvårdsmässigt är det inte att föredra, vågar jag drista mig till.
Den exteriöra påverkan blir stor och dessutom är det väl ett icke hygroskopiskt isolermaterial.

Lösningen som sådan har jag för mig är vanligare utomlands än i Sverige.
 
Mmnja, jag tycker nog man vårdar byggnaden genom att isolera utifrån. Hela konstruktionen utsätts inte för kyla och fukt eftersom den hamnar innanför isoleringen. men det beror väl på hur långt ner i byggnadsvårdsträsket man hamnat ;)

Jo, visst blir takat något högre, det syns vid vindskivor och kanske skorsten samt hängrännorna, men det är inget som stör tror jag.

Angående förmågan att släppa igenom fukt har jag saxat från sajten:

"Varför behövs det ett tätskikt under cellplasten?
Ni säger ju själva att den står emot fukt?

Skälet är att Thermisol cellplast inte är helt tätt. Man kan säga att cellplasten i viss utsträckning andas. Ofta är det en fördel, men ibland kan det medföra problem. Cellplast har en ånggenomsläpplighet som kan jämföras med betong eller trä."

Alltså, jag har ju inte gjort det här själv, men som sagt det blir nog av till denna sommar eller nästa.

En gång i tiden var spaghetti vanligare utomlands.
 
Vi har precis lagt linisolering på en gammal utbyggnad för att testa och känna oss fram. I väggarna valde vi utan luftspalt men annars som "vanlig" isolering. I taket (som är vass ovanför - lagd med öppen konstruktion - dvs man ser vassen inifrån) lade vi först vindväv direkt mot läkt (vilket gör att det blir viss luftväxling eftersom vindväv är på insidan av läkt och vass på utsidan av läkt) och sedan isoleringen därefter träskivor som innertak.

Än har vi inga problem - så två veckor håller det i alla fall :)
 
Leverantör i Simrishamn:
Vet ingen direkt men kolla om inte "färg från förr" har/kan skaffa.
Jag köpte som sagt från folkes bygg i Hanaskog men det är ju inte direkt i Simrishamn :)
 
ThomasÅsa skrev:
men det beror väl på hur långt ner i byggnadsvårdsträsket man hamnat ;)
...

...
En gång i tiden var spaghetti vanligare utomlands.
...det började med att jag handhyvlade en planka sen var det kört.
 
njitnjau skrev:
Samt kan ni rekommendera nån hantverkare i Malmötrakten som man kan anlita för dylik renovering?
QUOTE]

Har du kollat företagen på BEVIS hemsida? Inte så många just i Malmö men för en norrlänning hade det varit nästgårds ;)
[länk]

Byggfabriken har också en hel del hantverkare som de rekomenderar så det kan ju vara värt att fråga dem.
 
Passar på att ställa en fråga jag inte fått svar på i Byggmaterial forumet.
Är det någon som har använt denna golvisolering, http://www.ekoisolering.se/produkter_golvfyllning.asp
Några erfarenheter?

De kanske skulle kunna vara ett alterantiv att anlita. De ställde ut i BEVIS montrar på Hem och Villamässan i Malmö i helgen och verkade sympatiska.
 
Redigerat:
Just den varianten har vi inte testat, men vi fick bjälklaget mot krypgrunden sprutat, med vad jag antar är samma produkt, bara annan metod.

Sedan isolerade vi mellan första och andra våningen med http://www.ekoisolering.se/produkter_pellets.asp. Ca två år sedan i båda fallen och ännu fungerar det bra. Jag kan lämna vidare besked om tjugo år ;)

Förresten, behöver du lite extra av den produkten som jag länkade till, så har jag en halvpall över.

/ Fredrik
 
Vi har använt på några ställen där vi fyllt för hand i golv och vägg. Det har fungerat hittills. Annars har vi sprutat Termoträ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.