holmertz skrev:
..,
Att denna lilla enkla fråga ska vara så omöjlig att förstå...
Jo det är svårt att förstå, polyeten består en lång kol-kedja med tillhörande väteatomer.
Vid fullständig förbränning bildas enbart vatten(H2O) och koldioxid (CO2).

Vid uppstart av en eld kan man väl tänka sig att vi inte får en optimal förbränning, vad får vi då istället?

Det enda jag kan tänka mig är lite kolmonoxid (CO) och lite kolpartiklar i form av sot.

Men har man lite drag i sin panna lär man väl inte behöva oroa sig för kolmonoxiden (Som kan vara farlig) och då har vi sotpartiklarna kvar... och nej jag tror inte de kommer att skilja sig från andra sotpartiklar jag tillverkar vid min eldning... Men det kanske bildas en speciell mördarcancersotpartikel från polyetenförbränning som jag inte känner till.

/ATW
 
Vad gäller eldning av mjölkkartonger eller inte vet jag inte vad som är bäst.
Min reflektion av denna tråd är en del tycker att det är okej att elda vad som helst.
Vissa skriver nästan lite stolta att i just deras hem skiter vi minsann i miljön och eldar det mesta.
-Vadå rå? Det är ju bara lite....
Typ så. Samma typ av problemlösning som när man häller etanol tanken för att bilen ska få godkända avgasvärden på bilbesiktningen. Om utsläppen är miljövidriga eller ej skiter man i.
Smart.:eek:
 
oskis 123 skrev:
Vad gäller eldning av mjölkkartonger eller inte vet jag inte vad som är bäst.
Min reflektion av denna tråd är en del tycker att det är okej att elda vad som helst.
Vissa skriver nästan lite stolta att i just deras hem skiter vi minsann i miljön och eldar det mesta.
-Vadå rå? Det är ju bara lite....
Typ så. Samma typ av problemlösning som när man häller etanol tanken för att bilen ska få godkända avgasvärden på bilbesiktningen. Om utsläppen är miljövidriga eller ej skiter man i.
Smart.:eek:
Nja, jag läste igenom tråden igen och kunde bara hitta ett inlägg där man kunde ana att det brändes mer än ved och en och annan mjölkkartong... Dock tycker jag du tar det ett steg för långt om du därmed tror att det inlägget innebär han förordar sopförbränning. Min tolkning är att det hemma hos honom bränns det mjölkkartonger, äggkartonger tidningspapper och övrigt kartongmaterial. Du får det att låta som att det bränns bildäck lite överallt.

När det gäller etanol i tanken för att klara besiktningen så är det nog mer en ekonomisk fråga än att man skiter i miljön, alla har inte råd att köpa ny bil. (Om man vill göra en insats för miljön borde skrotningspremien höjas till 10000 istället för en miljöbilspremien.)

Iallafall jag blev provocerad av ditt inlägg.

/ATW
 
Betänk också att avfall inte försvinner för att man kastar det i soptunnan. Sopbilen går mig veterligen på bränsle och ju mer sopor desto mer bränsle.

Nu är iofs en eller 100 mjölkkartonger för den delen försumbart men många bäckar små som det heter.

Och nej vedeldare eller som jag spåneldare är inte idioter det som brinner dåligt är ju rent kontraproduktivt att elda upp då det antigen förvandlas till massa aska eller allmänt brinner dåligt.

Stora mängder kartong eldar jag knappast det åker till återvinningen (med dieselbil). Men små mängder händer det att det bränns upp när det passar.

Skulle jag däremot spara mjölkpaketen för att "återvinna" dem skulle det bli många fler resor enkom för detta. Räkna på det den som vill, jag tror iaf att både jag & mr miljö vinner på mitt förfarande.
 
ArneTW skrev:
Nja, jag läste igenom tråden igen och kunde bara hitta ett inlägg där man kunde ana att det brändes mer än ved och en och annan mjölkkartong... Dock tycker jag du tar det ett steg för långt om du därmed tror att det inlägget innebär han förordar sopförbränning. Min tolkning är att det hemma hos honom bränns det mjölkkartonger, äggkartonger tidningspapper och övrigt kartongmaterial. Du får det att låta som att det bränns bildäck lite överallt.

När det gäller etanol i tanken för att klara besiktningen så är det nog mer en ekonomisk fråga än att man skiter i miljön, alla har inte råd att köpa ny bil. (Om man vill göra en insats för miljön borde skrotningspremien höjas till 10000 istället för en miljöbilspremien.)

Iallafall jag blev provocerad av ditt inlägg.

/ATW
Sorry, inte min mening att provocera.
Man behöver ju inte köpa ny bil bara för att man inte får bra avgasvärden. Sånt går att åtgärda. E85 är inte en lämplig åtgärd tycker jag.
Vad gäller miljöbilspremien håller jag verkligen med dej.
 
Kort inlägg då redan det mesta sagts redan.

Det är förbjudet att bortskaffa avfall genom förbränning. enligt Miljöbalken.

Men jag tycker att det är bra att se att så många funderar över varför man ska eller inte ska elda avfall och vad som faktiskt är farligt att elda och inte och vilka ämnen som bildas vid förbränningen.

Jag eldar inte mitt avfall, för jag vill att mina sopor ska utnyttjas effektivt, eldas i godkända anläggningar som uppnår tillräckligt hög temperatur för att oskadliggöra de flesta ämnena och samtidigt bidra till fjärrvärme.

PS. Dessutom är min skorsten utdömd ;-)

/Miljöinspektörn
 
Jaha, nu har jag provat.
Kastade in en mjölkkartong i spisen och tittade på, inget magiskt hände, frugan undrade vad jag höll på med ... dumförklarade mig på stört.
Den brann inte bra, och inte dåligt - skräp liksom :)

Det blir nog ved i fortsättningen
 
vilken typ av mjölkkartong?

Självklart är det bara den klassiska 1-litersförpackningen 3%ig standardmjölk som fungerar. (MILKO inte Arla)

/ATW

Ps att hävda ett mjölkkartongseldning är förbjudet enligt miljöbalken om förbränning av avfall är lite felaktigt Ds

PPs Då kan ju ved lika gärna vara skogsavfall DDs
 
Redigerat:
Hej vad finns det för farliga ämnen i papper & PE polyeten/polyetylen, jag har själv läst en tvåårig plastteknikutbildning, jag har aldrig hört att det skulle finnas några farliga ämnen i det till skillnad från andra plaster. :confused:
Det finns nog inga farliga ämnen, det är ju bara skitsnack, det är farligare att dricka bröstmjölk eller doppa fingrarna i bensin.. och det gör man ju aldrig någonsin.
Är ju snarare en fråga om var man drar gränsen för att något är farligt..
Ur miljösynpunkt är det ju mer skadligt att frakta mjölkpaketet till förbränningsanläggningen med en soppbil, oavsätt vad soppbilen drivs av, varför inte lite inköpt el från Polska kolkraftverk? :eek:
Jag hade hellre bott i ett torp i skogen med gjutjärnsspis=röklukt och odlat min mat på en åker utanför & druckit vatten från en grävd brunn, än de liv man lever just nu.. ser mörkt ut för framtida generationer :(
 
Så länge vi eldar med olja kan vi elda med mjölkpaket. Skulle tro att skölja dem med varmvatten innan man tar dem till återvinningen har mer negativ miljöpåverkan.
 
Redigerat:
Vem tusan eldar mjölkförpackningar idag?
 
Många fler än du tror…
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vem tusan eldar mjölkförpackningar idag?
Förhoppningsvis färre idag än 2009 när tråden var aktuell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.