Håller på projektera för pann-installation i lagår´n som ska försörja golvvärme i garage och ev. några radiatiorer i snickarverkstaden.

Har en Albin Special Combi 425 ståendes och en acc.tank på 750liter.
Funderar på att installera detta tillsammans med en Laddomat 4030.
Kan få tag i en reglerutrustning modell ERA10 att koppla till. Rumstemp i garaget kommer således att styra huvudshunten på pannan.

Kruxet är bara att jag förmodligen måste ha lite lägre framledningstemp till golvvärmecentralen än till radiatorerna.
Kan man montera in en enkel shunt extra innan golvvärmen (Typ ESBE VRG130)...och behöver jag isåfall en cirk.pump extra?
Se bifogad bild på den tänkta installationen. Kom gärna med kritik, positiv som negativ.... ;)
(Bilden på laddomaten uteblev av nån anledning vid utskrift...)

Har ingen lust att köpa nån shunt-grupp för 5-6000kr om man kan komma billigare undan.

Golvvärmeytan är på mindre än 40m2.
Radiatorerna i verkstan blir 3st.
Eventuell varmhållen utbyggnad i framtiden på 35m2.
 
  • Vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl försöka lyfta tråden med ett inlägg till för å se om man får nån respons...

- Kan man nyttja en vanlig 3-vägs shuntventil på detta sätt?
- Behöver den inte större differens mellan varm&kall för att fungera bra?
- Kan jag klara mig utan cirkulationspump till golvvärmen? (ha det enligt skissen)

Golvvärmen är wirsbos system 20 med en 2-slingors fördelare.



...eller är det bättre att bara sätta in rumsgivare & 2 styrdon på fördelaren, låta golvvärmen få ta hand om lite för varmt vatten, slå av, slå på osv. (Det blir ju bara ett målat betonggolv...) och skippa extra shunten.
Golvvärmeslangen tål ju 60gr allafall...så mycket behöver jag ju inte skicka ut till radiatorerna!
 
  • Shunt.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.