Finns det någon som vi? Någon som bor i ett gammalt borohus?
Vårt är från 1932, av typen Bergforsen. Från börja var det ett tvåfamiljshus.
Det mest utmärkande med huset är den fantastiska symetrin. Alla fönster är likadana runt hela huset. Alla rum är lika stora, dörren är mitt på huset osv, osv.
 
Det vore väldans trevligt att få lite bilder på detta hus. Intressant tidsperiod...
 
Fasaden ska bli reverterad puts igen. Anmärkningsvärt är den extrema symetrin. Det är bara den ena skortenen som är riktig.

När vi köpte huset fick vi även ritningarna från Boro (hus, trappa kök etc), leveranskvitto och monteringsanvisning. Hos Nääs Byggnadsvård fick vi kopiera huskatalogen från 1932. I den katalogen kände vi igen vår husmodell; Bergforsen. Det är en fröjd att läsa försäljnings argument som "oflottat timmer från småland".

Vi är glada att de förra husägarna sparade dessa papper åt oss och att det finns ställen som Nääs. www.bvn.se


Ett hus som liknar vårt kan man läsa om här:

http://www.norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article205602.ece
 
  • hursexteriör mindre fil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, då vet jag vilken modell det rör sig om. Roligt med atrappskorsten, och bra för utseendet. Det är faktiskt lite förvånande att man inte i lite större utsträckning börjat kulturskydda 30-50-tals bebyggelsen. Är själv novis, men försöker hämta in kunskap, på/om den tidsperioden...
 
Har du något i din närhet?

Vi har försökt fiska lite med Borohus. Tänkte dom borde vara intresserade av vår renovering på något sätt. Har dom inte jubileum i år?
Huset är ganska orört förutom eterniten och lite ytskikt.
 
30-tals hus är de snyggaste, går inte att påstå något annat. (bor själv i ett från -39) :)
 
Hej igen. Nej inte Borohus men innan vi flyttade in i huset vi bor i nu kollade vi in ett hus från slutet av 20-talet som var sådär symetriskt i upplevelsen. Men den hade den klassiska villaplanen som förebild. Dvs man kunde gå runt via alla rum om du förstår. Det var dessutom i 3-plan (vinden inredd med takkupor) plus källare, dvs riktigt högt på höjden. Det var därför jag hajjade till. Det var en gul reveterad kåk med vita omfattningar/knutar och engelskt röda fönster...
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Det riktigt märkvärdiga är att detta hus uppfördes två år efter Stockholmsutställningen. Denna byggnad med sin symmetri och sin lilla herrgårdstrappa svär mot ungefär hela funktionalismens ideologi. Inne i det rymliga köket satt folk och skrattade åt funkishus "utan tak" och "utan kök" och "med en husmor som inte kan göra köttbullar".

Och detta hus blev inte det enda. Egnahem i denna anda förblev folklig tradition ända in i efterkrigstiden. Inte ens i vårt eget sekel har "funkis" blivit mycket mer än "nyfunkis" som ytligt kitch i våra dagars fabriksgjorda volymhus.

Roligt att allt fler blir medvetna om den här periodens kulturmönster!
 
För en gångs skull är jag helt enig med dig, billy_bäver. Kronotorpen som uppfördes i skogslänen hade ju till exempel enkelstuguplan in på fyrtiotalet!

Ada, verkligen ett jättefint hus. De klassicerande dörromfattningarna är underbara!
 
Dom som byggde det hade nog ingen aning om att Stockholmsutställningen hade kommit med nya ideal.
Det var ett tvåfamiljshus med en trea i botten och en tvåa på övervåningen utan toa. I källaren fanns badrum och tvättgryta. Badrummet finns fortfarnade kvar. Det är Or i toalettsitsen.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Det finns lite saker på runeberg.org om småstugorna i Stockholm. Även om modellen är lite olika så gissar jag att byggnadsteknik och detaljer nog är ganska lika. Stockholms stads småstugebyggen 1932

Söker man på boro på runeberg, så kommer bland annat denna fram :)

Jag håller med om att dessa, enligt min mening otroligt charmiga, tidiga prefab-hus är väldigt styvmoderligt behandlade i byggnadsvårdssammanang.
 
Den var fin. Om det är någon som tycker sånt är intressant måste jag skanna mina grejer.

Vårt hus kan man oxå gå runt i. Man kan till och med göra åttor. Det sätter fart på barn med spring i benen kan jag lova.
 
Ada skrev:
Den var fin. Om det är någon som tycker sånt är intressant måste jag skanna mina grejer.

Vårt hus kan man oxå gå runt i. Man kan till och med göra åttor. Det sätter fart på barn med spring i benen kan jag lova.
Gör hjärna det :)
 
Ja!
Det är jätteintressant med saker om svenska villor från 30 - 40-talen.
Det finns som sagt väldigt lite i dagsläget på Internet.
 
Hej! Här finns lite litteratur (ett år fel men):
BYGGNADSRITNINGAR TILL SMÅ HEM, villor, sport- och sommarstugor, ekonomibyggnader, affärshus m.m.

Utgivare: Tidskriften 'Hem i Sverige'. Stockholm, Nordiska bokhandeln 1931. 224 sid. Rikt illustrerad med fotografier, typ-, plan- och fasadritningar. Stort format, 27x20 cm. Häftad med omslagsbild.
- Illustrerad med 88 typritningar från perioden 1927-31 av arkitekterna Ernst Spolén, E. Rudskog, E. Haasum, J.G. Österberg, Björner Hedlund, G. Stendahl, Harald Ericson m. fl. Med avslutande kapitel 'Den öppna spisen' och 'Badrum och duschrum' av Olof Thunström, 'Köksspisar och kaminer' av Holger A. Lundberg och 'Monteringsfärdiga hus' av Edgar Haasum.

Kan beställas från http://www.classica.se/browse_sok.p...e&sida=2&sid=accd6a2fad0d141f95797dc2ce027378

Denna bör passa som handen i handsken:
Boro-hus) - LARSSON, Sven.
SEGT VIRKE. STOLTA DRÖMMAR.

Landsbro 1995. 72 sid. Fotoillustrerad. Förlagets klotband med skyddsomslag. Fint skick.
- Historik över trähusfabriken Boro-hus i Landsbro, Småland.
Boknummer: 11398
http://www.classica.se/sok.php?q=boro&sid=51246e152e1a84cc8e82fa1b3784e4fe
 
  • Gilla
sills
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.