Jag undrar var OBD2 kontakten sitter på en Audi A6 1,9 TDI av 2000 års modell. Har fått tag på ett program som heter VAGcom och tänkte ansluta mig till hjärtat på bilen och se hur den mår. Är det någon annan som provat detta. :)
 
Har du tittat i underkant på intrumentpanelen på förarsidan?

Uttaget ska sitta inom räckhåll från förarplatsen enligt normen
 
Då skall jag kolla där och se om jag hitta något.
 
På min A6 97:a satt uttaget i säkringsboxen under huven. Smidigt... Antar att det ändrats på 00-orna. Borde sitta där TorpAnders säger. Det gör det iaf på mina nuvarande SAAB:ar.
 
Missminner jag mig inte totalt och fullständigt, så sitter den under en av gummimattorna i mittkonsolen. mvh Johan
 
På min Audi A4, 2004 sitter kontakten nere under (eller omkring) spaken som öppnar motorhuven, alltså nere vid vänsterbenet på föraren på förarplatsen.

Om du inte hittar den på nån av de tidigare platserna så kolla där...
 
Tack för svaren. Jag har inte hunnit kolla än men nu har jag några ställen att leta på
 
Hittade denna länken:
http://dk.openobd.org/einbauorte.htm

Återstår bara för dig att kolla om du har 4A, 4B eller 4F

Har själv kört VAGcom ngn gång, släckt felkod bl a.
Har inte gjort fel själv, men har hört från andra att man ska akta sig för att använda om man inte vet vad man gör.
Kan bli många konstiga inställningar annars...
 
Sitter under instrumentbrädan på förarsidan på din bil vad jag vet.

Jag har använt VAG-com (eller VCDS som det nu heter) i många år och det ska mycket till om man klantar till det så man får problem.

När du har öppnat en viss controller, tex "Enginge" så har du till vänster i displayen något som heter "Basic functions". Dom är alla ofarliga och normalt också det enda du behöver använda för att läsa ut information och felsöka. Normalt börjar man med att titta på "Fault Codes" och om man sedan har ett envist problem man inte blir av med så använder man "Measuring blocks" för att titta på utsignalen från olika sensorer i bilen. Otroligt användbart och jag kan knappt räkna alla tusenlappar jag sparat på att slippa lämna bilen på verkstad.

Det finns ju en extra TDI "timing checker" också, som kan vara intressant för dig om du har rätt motor. Kolla på www.ross-tech.com för info.

En VCDS är ett självklart inköp för alla som har en Audi eller VW bil och som använder garaget till annat än att bara värma upp bilen.

Avslutningsvis - om du "fått tag på" ett VAG-com program brukar problemet oftast inte vara att hitta diagnosuttaget utan att få det värdelösa piratOBDinterface man köpt att fungera som det ska..... Köp en kabel från Ross-tech eller dess svenska återförsäljare så kan du också köra den senaste versionen av VCDS.
 
Redigerat:
Tack för tipsen jag skall precis ut och tvätta bilen och tänkte passa på att leta på kontakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.