Som vanligt när man inte har hundra koll på hur man ska gå tillväga så vänder jag mig till
detta superba forum med svar på allt, jag skulle vilja göra luckor till mitt kommande köksprojekt
som på bifogad bild, hur har man gjort här ?

Ser inte ut som "vanlig" fräsning med konrtaprofilfräs då där inte är skarvar i luckan, tacksam för svar.
David
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror de har fräst ut hålen (=genomgående) med en profilfräs. Sedan har man på baksidan falsat in en MDF-skiva.
 
Det tror jag också.
 
En liten undran - hur får man till de skarpa hörnen om man fräser invändigt?
Eller är de inte så skarpa som det ser ut? Hörnen borde inte bli skarpare än radien på fräsen.
 
jomar skrev:
En liten undran - hur får man till de skarpa hörnen om man fräser invändigt?
Eller är de inte så skarpa som det ser ut? Hörnen borde inte bli skarpare än radien på fräsen.
Bilden är lite för oskarp, men jag får för mig (översta raden, andra låndan från vänster, väster sida, att lådan är skapad genom 45 graders gersågning mellan lodrät och vinkelrät ram.

Då är det skarpa hörnet en effekt av att gersåga ramar på vilka fräsningen passerar det som efter sågningen blir hörnet.

--- Mats ---
 
Men om det är gersågade ramar borde det väl vara skarvar där ramen möts, de
har väl inte målat över skarvarna, det spricker ju direkt.
 
Beror ju på om materialet får en chans att röra sig.
Fräser man ut profilen, gerar och limmar dessa på en skiva (den skivan som syns i uttaget) och gör detta i mdf så skall det nog mycket till för att det skall spricka.

/Kent
 
Du tror alltså att man inte har en not utan att man fräst ut 4st profiler, satt ihopa och limmat på en skiva ? Eller har jag förstått fel ?
 
daveman79 skrev:
Du tror alltså att man inte har en not utan att man fräst ut 4st profiler, satt ihopa och limmat på en skiva ? Eller har jag förstått fel ?
Min tro är att man gjort en enda lång profil, gersågat och limmat 4 gersågade bitar på en MDF skiva.
 
OK, tack så mycket för hjälpen, om det är någon som är av annan övertygelse så skriv gärna ner era ideér, tack.

Förresten, har ni något bra tips på lim, och hur mycket man ska ta när man limmar ochom man kanske ska ta och plugga dem rätt igenom för extra stabilitet.?
 
Redigerat:
Skall man ha det bästa är det typ Titebond (ultimate III) som gäller, dyrt ca 300:-/L men bra.
Svårt att få tag på sök på google eller skicka ett pm så hjälper jag dig.
 
ppalm skrev:
Skall man ha det bästa är det typ Titebond (ultimate III) som gäller, dyrt ca 300:-/L men bra.
Svårt att få tag på sök på google eller skicka ett pm så hjälper jag dig.
Jag är sugen på det bästa limmet. Fast jag har märkt att jag verkligen inte fattar vad skillnaden på alla olika trälim egentligen är? Är du duktig får du gärna utveckla.
 
Daniel_N skrev:
Jag är sugen på det bästa limmet. Fast jag har märkt att jag verkligen inte fattar vad skillnaden på alla olika trälim egentligen är? Är du duktig får du gärna utveckla.

Standardsvaret måste vara med: Det beror sig på.

Det dyraste lim jag köpt köpte jag för att det hade extremt lång öppentid, och jag behövde låg tid för en stor bänk med många tenons/mortises när överdelen skulle på.

Så vissa kommer svara bästa baserat på att det håler hårt, andra på att det tål uteklimat, och ibland är svaret istället att det är mörkare (för att limma ädelträ) eller har lång öppentid, eller ...

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Jag är sugen på det bästa limmet. Fast jag har märkt att jag verkligen inte fattar vad skillnaden på alla olika trälim egentligen är? Är du duktig får du gärna utveckla.
Hej

Läste om detta limmet från en del USA citer och instrumentbyggare. ska enligt dessa vara lika smidigt som ett vanligt vitlim fast egenskaper som ett PU lim
Jag gillade detta limmet då det flyter ut bra och går in i porerna.
Det finns olika egenskaper (öppetider/härdtider/viscositet etc) oss olika limmer beror lite på vad man behöver.
Då jag gillar att bygga i mdf så vill jag har ett lim som går ner i porerna och är starkt när det har härdat. Jag är inte så imponerad av tremco limmet som kostar 80:-/L

Men men man kanske gått på alla säljslogans ;)
Skall göra ett lite test av limmet i helgen.
 
Vad har PU-lim för egenskaper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.