Jag tänkte bygga ett litet ouppvärmt cykelförråd på ca 3-4 kvm som ska stå utomhus på tomten, och eftersom jag inte vill att cyklarna ska stå och rosta i det har jag tänkt göra det helt fukttätt. Har ni några tips på vilken typ av skiva jag kan bygga med, oljehärdad board eller asfaltsboard, eller någon annan sort? Ska jag lägga något lager plast eller papp utanför eller innanför boarden? Eller är det bättre att köra med råspont och behandla/måla detta ut- eller invändigt med någon fukttät vätska/färg?

Tack!
 
För att få det helt korrekt skall väggen ut enligt följande i genomskärning:

>Utsida<
-------------------------------------- Panel el dylikt
-------------------------------------- Luftspalt
-------------------------------------- Vindpapp
|------------|--------------|---------| Isolering / reglar
-------------------------------------- Diffusionsspärr (Plast)
-------------------------------------- Gips / ply / osb / spån
>Insida<

Hoppas du kopplar min lilla ritning =)
Lycka till!
 
Om du inte värmer upp det, så tror jag att du får samma fukthalt inne som ute, året runt. För du tänkte väl öppna dörren och ta ut cyklarna ibland? Värm upp det lite istället. Det räcker med ett par grader för att sänka den relativa fuktigheten betydligt.
 
Eh? Den skall väl vara oisolerad? I så fall skall du ju bara se till att ha ett torrt, dränerat underlag med bra genomventilation. Väggarna spelar just ingen roll, målad panel håller regnet ute, liksom mineralfiberboard. Oljeboard är nog lite väl vekt.
 
Kan man möjligen bygga cykelförrådet mot ytterväggen på ett nybyggt hus, och tror att man på så sätt får värme till cykelförrådet från huset, eller är hus för välisolerade nuförtiden?
 
Få värme från bara ytterpanelen på huset lär du inte få. Så pass mycket värme hoppas jag inte ditt hus läcker för då borde du en ganska dyr uppvärmningskostnad. Ta hål från huset till ett cykelförråd är lite overkill kan jag tycka.

Se bara till att ha ventilgaller på gavlarna eller öppet mellan ytterpanel och tak så det blir luftgenomströmmning. Bygg det med plintar, reglar och ytterpanel. Taket av korrigerad plast eller råspont med takpapp på, eller tak pannor om så önskas.

Ska det stå ouppvärmt så behöver du varken isolering eller diffspärr.
 
Bonan skrev:
Få värme från bara ytterpanelen på huset lär du inte få. Så pass mycket värme hoppas jag inte ditt hus läcker för då borde du en ganska dyr uppvärmningskostnad. Ta hål från huset till ett cykelförråd är lite overkill kan jag tycka.

Se bara till att ha ventilgaller på gavlarna eller öppet mellan ytterpanel och tak så det blir luftgenomströmmning. Bygg det med plintar, reglar och ytterpanel. Taket av korrigerad plast eller råspont med takpapp på, eller tak pannor om så önskas.

Ska det stå ouppvärmt så behöver du varken isolering eller diffspärr.
Men om förrådet är ventilerat och det är fuktigt utomhus blir det ju fuktigt i cykelförrådet och cykeln rostar. Kan man inte räkna med att husväggen håller åtminstone några plusgrader mer än utomhusluften, och att man med ett isolerat förråd och t ex en "Torrbollen" kan få det någorlunda torrt?
 
Mekansikt regn skydd, Alltså ett tak som styr bort vatten och väggar som är heltäckande. Men inte mer.
God ventilation, så att dina prylar i förådet kan torka. Blir det för tätt så blir det bara kondens, då rostar cykeln.
Kolla på hur en vedbod är utformad. Inte bygger man en sådan tät heller....

Mao. Ventilera mycket. Långt ifrån tätt!

Mats
 
hakaninorr skrev:
Men om förrådet är ventilerat och det är fuktigt utomhus blir det ju fuktigt i cykelförrådet och cykeln rostar. Kan man inte räkna med att husväggen håller åtminstone några plusgrader mer än utomhusluften, och att man med ett isolerat förråd och t ex en "Torrbollen" kan få det någorlunda torrt?
Din yttervägg till huset fryser även den om det är minus ute. Isoleringen i huset är till för att hålla värmen inne i huset så den inte når ytterväggarna och vise versa. Har du utrymmet ventilerat så kommer du inte stänga inne luften som du gör om du inte skulle ha det ventilerat. Fukt och annat som finns på materialet inne i boden kan lättare torka om det är ventilerat. Lite som att hänga kläder på tork kan man säga. Inte låter du väl din kläder ligga kvar och torka i tvättmaskinen där det är innestängt och fuktigt?
 
mats757 skrev:
Kolla på hur en vedbod är utformad. Inte bygger man en sådan tät heller....
Mao. Ventilera mycket. Långt ifrån tätt!
Mats
Jag är övertygad!
Har du inget som är känsligt mot kyla, så gör enl. mats modell. Vill du inte få minusgrader, gör du enligt min lilla ritning samt en köldvakt mot ett litet pluttelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.