Nja jag har nog hellre en trebent tax i min eldstad...tycker eldjävulen är rätt obehaglig, jag hade inte vågat ha den inne tror jag. Fast häftig är den!!! :)

Här utför vi ju "arkeolgiska utgrävningar" i vår lada och nu i vår ska den rivas helt så då lär det väl dyka upp en del spännande tingestar...bland annat några 1000 råttlik efter anticimex sista besök...

I förra huset hittade vi två stora fina bundna blombuketter (typ såna man lägger vid kistan på begravningar) nertryckta mellan taket och ytterväggen på vinden, jag har tagit kort på dem men de ligger inte i denna datorn, de var välbevarade och en hel del av färgerna i blommorna fanns kvar...

vi hittade oxå flera hemmets journal från 30-talet och lite barnkläder samt ett överstycke till ett sekelskiftesfönsterfoder (som suttit utomhus)
 
Hehe, vi har några hundra år med smeder och präster i släkten så djävulen är på ett hyfsat avstånd tycker jag. ;) Vi fann ett gigantiskt degtråg i ett hörn på bagarstugans vind. Otroligt vackert ca 190 cm långt och ca 70 cm brett, man såg spåren av fingrarna när den sista degen togs ur.....:)
 
Jag har inte ens spekulerat i ålder på denna elddjävul. Är det någon som har nån susning?
 
Anders_Roslagen skrev:
Jag har inte ens spekulerat i ålder på denna elddjävul. Är det någon som har nån susning?
En broder som gick för 150:- på auktion
 
  • djävul.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oj, det var inte så lite coolt. då vet jag marknadsvärdet, det här är ju som Antikrundan...

Finns det fler Anders med Djävlar där ute?
 
gafsan skrev:
Hehe, vi har några hundra år med smeder och präster i släkten så djävulen är på ett hyfsat avstånd tycker jag. ;) Vi fann ett gigantiskt degtråg i ett hörn på bagarstugans vind. Otroligt vackert ca 190 cm långt och ca 70 cm brett, man såg spåren av fingrarna när den sista degen togs ur.....:)
Ett sånt hitade vi oxå här i ett av uthusen. fast jag var tveksam till att det verkligen var ett degtråg...trodde inte de var SÅÅ stora! Jag kunde inte fundera ut vad det annars skulle vara men då vet jag nu TACK!! :)
 
I vår ska jag ta upp en vindslucka till vår på 70-talet omsorgsfullt igenspikade övre vind, vilket lär leda till ett och annat fynd. Genom en springa har jag från en kattvind kunnat konstatera att där ligger åtminstone en gammal pinnstol, diverse liststumpar, madrasser och enorma mängder tyg. Så har huset också inhyst en skräddare.... hoppas att jag inte hittar honom där uppe.... :)
 
Wow vilken skatt... gamla tyger brukar ju vara väldigt vackra. Hoppas de inte är alldeles föstörda.
 
Får möjligen köra dem en sväng i tvättmaskinen....
 
Oj, ta det vackert med tvättmaskinen, det kanske är gamla fina ylletyger som krymper vådligt. Räcker ofta med att vädra och borsta!

På vår vind har vi hittat diverse skelettdelar efter råttor o möss. I trossbotten fanns det en ansamling gnagda plommonkärnor, troligen en eller flera möss som boat in sig. Har också hittat på en takstol en gammal flaska med etiketten "Denaturerat brännvin" Får ej förtäras. Tom!
 
Gamla skor och diverse "skräp" som "fyllning" på vindsgolvet...det mesta fick ligga kvar till nästa renovering, sker kanske om ytterligare 150 år om huset står kvar då :rolleyes:
 
Ett tips om man har lite småsunkiga textilier eller dammiga mattor som behöver en uppfräschning är att ta ut dem och borsta av dem i snön.


Kommer ihåg en annan liknande tråd där någon hittat gamla dynamitgubbar i mellanbjälklaget. Hej och hå! Inte vad man vill ha inbyggt i sitt hus direkt!
 
Per_N skrev:
Får möjligen köra dem en sväng i tvättmaskinen....
Jo de kan nog behöva tvättas...jag har läst om en som köpte gamla jutesäckar som legat länge och luktade riktigt illa. Hon tvättade dem i maskinen med en rejäl klick linopljesåpa på. Och de blev som nya...

Fast tyger tål nog inte maskinen lika bra. Men handtvätt med såpa... fast det jag har hittat (linnedukar och spetsar och lite sånt) som varit indränkt med råttkiss och luktade ve och fasa körde jag på vinst och förlust i maskinen på 90 grader. De klarade sig helt utan skador och är nu jättefina och fräscha.

Ett tips för att få bort lukt är att tvätta med ättika. Bara häl ättika i tvättmedelsfacket (inget tvättmedel) jag brukar ta rejäla skvättar...det tar bort lukten av unket och gammalt jättebra. Och lukten av råttkiss!!! :D
 
konichiwa girl skrev:
Kommer ihåg en annan liknande tråd där någon hittat gamla dynamitgubbar i mellanbjälklaget. Hej och hå! Inte vad man vill ha inbyggt i sitt hus direkt!
Inte vi i den tråden men vi hittade faktiskt det i vår lada (vet inte vad som inte finns där) jag bar ut dem och tog ner dem till ett annat skjul. Vi visste inte riktigt vad vci skulle göra med dem. Så efter nån månad skulle det skjulet rivas och då ringde Mats till polisen. En timme senare stod en stor svart van på vår gårdsplan och ut hoppade två coola poliser från bomdroteln i Malmö. De tog med sig våra "gubbar" i en frigolitlåda... Kändes lite nervöst att jag burit dem över gårdsplanen...
 
Ättika är världens bästa husmorstips. Har man dålig lukt i huset kan man också ställa ut en skål med vatten med lite ättika i. Det tar bort den dåliga lukten. Om man har illaluktande treetex eller så. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.