Hej därute, :)
Vi ska bygga om vårt garage till sovrum och jag undrar vilket alternativ som är bäst för att få till ett bra golv med tanke på fukten. (jag har hittat snyggt klickgolv som jag sen vill lägga in)

1. hur gör man för att stänga till avloppsbrunnen som ligger mitt i golvet så att det blir plant och tätt. ?

har tänkt att regla upp en vägg för att ha förråd i ena änden av sovrummet. vilken ordning ska man göra?? regla upp först och lägga golv endast i sovrumsdelen och låta förrådet vara med betonggolv? isåfall bör man ha/inte ha??? träregel direkt mot betongen? finns det andra alternativ.

mkt oerfaren på större byggprojekt så beskriv enkelt och lätt :) tackar.
 
Det är min bestämda åsikt att om man försöker göra om en grovkällare till något annat så får man samma effekt som att sätta läppstift på en bulldog... Ytan kanske blir snygg, men du förändrar inte egenskaperna.

I en källare som inte har byggts med ordentligt med utvändig isolering (både väggar och golv) så ska man akta sig för täta skikt. Vill du ha en problemfri källare så ska du mura upp en vägg där du vill ha förråd. Det finns olika typer av "lätt"-produkter att välja mellan. Stryk sedan på ett lager med tunnputs. Om källaren är omålad så måla väggarna med kalkfärg (vet inte om den går att bryta i någon annan färg än vit, men se då till att färgpigmentet är oorganiskt!). Om källaren har annan färg på väggarna (än kalkfärg då) så slipa först bort den, stryk på ett lager med tunnputs och sedan kalkfärg. På golvet lägger du klinker utan primer under.

Dessa åtgärder är fuktsäkra. De andas och kommer inte att ställa till problem. Kallt golv löses med mattor eller tofflor.

Väljer du att istället lägga t.ex. laminatgolv med diverse konstfärdiga ventilationslösningar, så *kan* det gå bra, om du har tur, men det kan också bli mögel och allergi för den som bor där nere...
 
Jag köpte typ platon-matta på byggmax för att få ventilation mellan betongen och golvet , sedan tog jag cellplastskivor ( typ frigolit) tejpade ihop dessa skivor därefter limmade jag ihop golvspånskivor sedan laminatgolv. Jag lade distanser mellan golvlisterna och väggen så runt om i rummet har jag 5 mm mellarum mellan golvlist och vägg. Det hella blev kanon och jag är jättenöjd. För att få bort golvbrunnen hade jag lagt en bit byggplast och sedan flytspacklat . Om du vill ha tillbaka golvbrunnen går det ju att bila bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.