Hej,

Står i begrepp att byta fönster på huset från 1947. Befintliga fönster är av lite udda mått, ex bredd 128x145cm. Plockade bort listerna och kunde konstatera att det är gott om plats, hålet mäter nämligen 132x149cm. Alltså kan jag köra standardmått på bredd men knappast på höjd för 5 mm räcker väl inte för att dreva? Dessutom mtp den isåfall väldigt lilla marginalen, vet jag inte om jag vågar lita på att alla andra mått är desamma utan att plocka bort lister och kontrollmäta samtliga (hur skulle ni ha gjort?).

Huset är tilläggsisolerat med 5 cm västkustskiva. På utsidan verkar det sitta en ram av 45x45mm som följer fönsterkarmen (som alltså är 4 cm mindre på varje ledd än själva hålet). På denna ram sedan ytterpanel och brädfoder.
Om vi kör på fönster av standardmått kommer ju dessa vara större än det ”utvändiga” hålet, detta alltså pga tilläggsisoleringen. Vi vill dessutom hemskt gärna (snudd på krav) flytta ut fönstren i liv med ytterväggen eller med någon centimeters indrag. Idag är det ca 10 cm.

Hur väga kostnad/arbetsinsats för ändra utvändigt runt alla fönster mot den fördyrning som halvmått innebär? Har det någon större betydelse för slutresultatet?

Tack på förhand,
Mikael
 
Jag hade definitivt kollat med din fönsterleverantör vad det skulle kosta och få måttanpassade fönster. Det behöver inte bli så jättemycke dyrare.
5mm är för lite marginal på höjden. Det är sällan bottenregeln är ivåg och du behöver garanterat palla upp och väga innan.
 
Tack för svar, låter vettigt. Frågan runt tilläggsisoleringen kvarstår ändå. Även med halvmått och nya fönster i samma storlek kommer de inte rymmas att flytta ut mot ytterfasaden. Isåfall måste de nya fönstrena bli ytterligare 2cm mindre på varje ledd, och då kommer det vara över 6cm till godo i övriga fönsterhålet dvs innanför 45x45 regeln. Om NÅGON förstår vad jag just skrev blir jag imponerad ;-)

/M
 
Startar denna tråden igen, för det är troligtvis precis samma hos oss.... Jag tänkte börja byta ut lite fönster och i samband med det flytta ut dom. Men är precis som du lite osäker på vilken dimension att beställa. hur gick det för dig? Kanske finns någon expert som kan ge lite svar?
 
Sätt fönsterna i liv med fasaden, det blir snyggast. På insidan sätter ni en ny smyg, då är problemet löst.
 
Sverige är såååå duktiga på att standardisera. Vi beställde våra fönster från en dansk firma (som stoltserar med att de använder svenskt virke :) ) Där beställer man fönsterna i verkligt mått med 1/2 cm noggrannhet. Det kanske kan vara något om man har lite konstiga mått.
 
det finns gott om svenska företag som säljer måttbeställda fönster, som kan noteras på ett antal ställen på detta forum och på andra ställen är den stora fördelen med standarisering att det blir väldigt mycket billigare.
 
Min erfarenhet är att det inte blev så mycket dyrare med måttbeställt från danmark (eftersom det är standard att måttbeställa).
 
Halvmått, som det tydligen kallas, kom vi inte undan, men min fråga var snarare detta med att det "inre" hålet - där nuvarande fönster sitter, är större än den tilläggsisolerade utsidan. Reglar mm för detta sitter i våg med karmen men enligt snickarna som ska utföra fönsterbytet är det inget större problem, de tar fram tigersåg och spikar nytt regelverk. Snart dags, kan återkomma med bilder före och efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.