Hej
Har rivit en vägg till tvättstugan och har nu gammal plastmatta från -74 i halva rummet. Min tanka är att byta gjutjärnsbrunnen och lägga in klinkers. Men hur ska man göra vid vv-beredaren, den är på 400liter och väger en hel del. Det är inget man flyttar på i första taget. Igår lagade jag en packning och tömde den på vatten. Det var ingen lätt manöver eftersom de inte är gjorda för att tömmas.
Hur gör man ?
Kan man koppla loss beredaren och med hjälp av domkraft höja den några millimeter och få in klinkersplattor och fog under ? Eller kan man låta plastmattan ligga kvar runt ?
Hur har ni gjort när ni gjort om i era tvättstugor ?
 
Har du ingen avtappning på den?

Trots besväret är det bäst att tömma den. Flytta VVB, på med klinkers och fog och sedan tillbaks med den. Så hade jag gjort!
 
Ja, det finns väl inga genvägar. Jo det finns avtappning men ingen tillluft. så man får lossa på antingen tempgivaren eller som jag gjorde igår o lossade på insticksvärmare. så det kunde komma in luft. Tyvärr så är det bara en lyftögla i toppen och ingen bult eller ventil. Men det kommer vatten överallt när man börjar att lossa på doppvärmaren o 400 liter 60gradigt vatten är ganska mycket när det kommer ut. :) Jag vet ju nu hur man gör så det kanske går fortare :)
Får även fixa ett rörstopp så man kan ha kallvattnet på och duscha på jobbet medand fix o fog mm härdar ordentliget. Jag kanske får fixa 2 förresten så det inte rinner bakåt i systemet via en blandare tex i köket och ut på golvet som härdar i tvättstugan
 
Redigerat:
Tilluft fixar du genom att öppna varmvattenkranarna.
Koppla en slang till avtappningen och led ner vattnet i en golvbrunn.
 
funkade tyvärr inte. skruvade loss både in o ut direkt vid tanken men det klarade inte att ta in luft för det. inte ens med att köra tryckluft i systemet bakvägen genom kranen. Höll på i säkert 2 timmar med att försöka få ut vattnet o ringde o pratade med rörmockare och han sa att det kan vara skitsvårt att få ut vatttnet ur gamla beredare från 70-talet på ett anständigt sätt.
Tillslut så tog jag bort isoleringen och öppnade upp på sidan så det kunde suga in luft och rinna ut o ner på golvet. Så det ordnade sig tillslut.
Nya och mindre beredare är förmodligen mer begåvade och genmtänkte när det gäller tömning. Om man tar en sportdryckflaska med ventilen öppen och vänder upponer så händer det ingenting. Man måste ju tillföra inluft eller öka trycket på flaskan eller öka arean på hålet så det kan klarar att suga in luft. Men vv-tanken är i det här fallet så himla stor.
 
Redigerat:
Jag kör nog på tipset du hade att ta bort den helt istället för att hålla på med något annat som man får skämmas för i framtiden. Ordentligt från början :)
 
Klokt beslut som du aldrig kommer att ångra! :)
 
Nu har jag funderat färdigt ( iallfall om det går som det ska ). Och kommer att gå tillväga på följande sätt:
Jag sliter bort plastmattan. Våtrumsspärrar avlopp, där tvättmaskinen ska stå och så gott det går under vv-beredaren . Lägger klinkers i hela rummet och fogar. När det härdat ordenligt så kommer jag att plasta in golvet under vv-beredaren och tömma den på vatten. Koppla loss och försöka flytta den ca 1 meter till det nylagda klinkersgolvet. Fylla på med lite våtrumsspärr där vv-berredarfötterna stått. Lägga klinkers o foga den lilla rutan under vv-beredaren samt låta det härda i 1-2 dagar för att sedan flytta tillbaka den stora vv-beredaren o koppla in den igen. Vi kommer alltså att vara utan varmvatten 1-2 dagar. Men det får gå, vi har 5 minuter till jobbet så det går att duscha där.
 
Redigerat:
Jag kan tipsa om hur jag gjorde för att komma åt och sätta klinker under vår värmepump.

Satte 4 krokar i taket och drog 2 spännband från krok, ner under pumpen och upp till motsatt krok och spände upp den så den hängde löst. Då kommer man åt allt i en omgång, se bara till att krokarna är rejäla och att du skruvar dom i takbjälkarna.
 
Du har inte funderat på att passa på att byta VVB när du ändå är igång?
De gamla är inga under av energieffektivitet direkt, tydligen mkt pengar att spara på elräkningen när man byter (Säger jag som funderat på att byta nu i 7 år ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.