Vi ska eventuellt renovera vårt kök. Detta medföljer en massa andra ingrepp också. Tex rivning av väggar (både en bärande och två icke-bärande). Vi ska riva ut vårt innertak som idag består av tretex (eller vad det nu heter), riva upp allt golv ner till golvplanken, riva ut väggskivorna (som också är tretex). Sen ska vi ha vitlaserad panel i taket och enhetligt golv överallt utom våra två hallar som vi ska ha klinkers i. Taken i rummen är konstigt nog i olika höjd och det är ett gammalt hus vi bor i så allt är mer eller mindre snett och vingt. Vi har haft en svensk snickare som varit här och kollat och mätt och bollat idéer med oss men han kommer bli aningen dyr i längden. Enligt honom så kommer allt att ta ca 1 månad och det blir i arbetskostnad ca 70000kr. Jag vet att det inte är mycket i långa loppet (tänker på ROT-avdraget) men med allt material och vår tanke om att renovera skorstenen och koppla in en kamin kommer det snabbt upp i över 200000kr med denna snickare. Så våra tankar har vandrat till att anlita en firma med F-skattesedel men med polsk arbetskraft. Nu undrar jag vad ni här inne har för erfarenheter av polska snickare? Jag menar inte om ni har haft bra eller dåligt erfarenhet utan mer hur ni har upplevt hela upplevelsen. Hur kommunicerade ni? Hur långa arbetsdagar hade dem? Flöt allt på smidigt? Ev svårigheter osv?
 
Prova att sök på forumet så kommer du nog att hitta en hel del intressant. Vet att det råder väldigt delade meningar om "polackerna"

Lycka till med eran renovering!!
 
Redigerat:
Det är en himla skillnad på polacker och polacker, precis som med alla andra.
Jag jobbar med ett par stycken som är hur bra som helst, på allting, och jobbar oavbrutet, sen har jag jobbat med några som .. ja.. dom var trevliga iallafall...
Viktigt är i vilket fall att någon på firman har koll på svensk norm, och kan upplysa resten av gänget hur det ska vara.. annars bygger dom som hemma..
 
Jag har hela vinden full av polska byggarbetare just nu och det fungerar fint. Vi valde att anlita en svensk byggfirma som i sin tur hyr in snickare från polen. Samordnaren på företaget kan så klart polska så vi för alla diskussioner via honom. Uppdraget de har är att isolera övervåningen (det är oisolerad inredningsbar vind från början) samt sätta upp väggar och sätta plastmatta/tapet på toaletten. Vi har fått offerter från andra företag men de har varit ca 70000 kronor dyrare. Vi gjorde dock vår upphandling innan ROT-avdraget kom. Kanske hade vi gjort annorlunda om vi vetat om det. Det hade varit ganska skönt att kunna prata med snickarna direkt. De har en bit att köra på morgonen så de kommer klockan 8 och jobbar till ca 17.30 med lunchpaus. Det är fullt upp där uppe hela dagen (jag vet eftersom jag varit hemma med sjukt barn nu några dagar).
En sak som jag tyckte var viktig när vi valde denna firma var att de tidigare varit hos vänner till mig och de hade bara gott att säga, så det känns ganska tryggt. Vi har också begärt ett fast pris. Det som tillkommer i efterhand är elektriker och en del förändringar som tillkommit under processen.
Dock så är hela processen lite jobbig för mig eftersom jag inser att det låga priset ju beror på att snickarna inte får lika mycket betalt som svenska snickare. Det känns lite tufft att "utnyttja" dem så här, men vårt ekonomiska läge gör att 70000 är ganska mycket pengar som vi kan istället kan lägga på inredningen.
Men än så länge känns det bra, förutom att jag känner mig lite dum när jag inte kan prata med dem. Men är det några problem så ringer jag samordnaren så fixar han det som behövs.
 
Vi hade polska byggare med svensk arbetsledning som renoverade vår sommarstuga för några år sedan. Gick väldigt smidigt och de arbetade otroligt effektivt och var väldigt noggranna. De arbetade i vanliga fall med finsnickeri på ett båtvarv som bygger "svenska" lyxbåtar (i Polen) och det märktes i hur de löste detaljer vad gäller snickerier i t.ex. köket. Allt var förstås vitt och totalkostnaden blev mindre än hälften jmf med billigaste offerten från ett annat företag. Men visst finns det säkert lika många klåpare bland polska hantverkare som bland svenska, så referenser är lika viktigt. Den stora skillnaden är väl priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.