Jag skall bygga en bastu/relax/dusch i ett "uthus" som står på tomten vid våran fjällstuga.
Tänkte ha en fondvägg med kakel & fönster.

Jag har gjort en översiktsbild:
Skall ha två fönster (golv till tak) med kakel/klinkers (stone) mellan dvs fondvägg.
Resterande väggar skall jag ha bastupanel

Och en bild på hur kontruktionen ser ut idag:
Idag har jag:
Ytterpanel
Vindpapp
Isolering (150mm)

Min fundering är hur jag skall konstruktera kakelväggen, luftspalt, gips, mer isolering, tätskikt????


/Ulf
 
Som underlag för kakel är typ minerit bra, med en extra remsa av samma material på träreglarna. Behovet av luftspalt i bastu finns det olika uppfattningar om, Tylö säger att det inte behövs medan andra säger tvärt om. Viktigast är att bastun via bra ventilation torkar upp efter varje bad.

Däremot saknar jag i din konstruktion luftspalt under ytterpanelen.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Helt rätt, konstuktionen saknar luftspalt mot ytterpanelen, det såg ut när jag köpte det, tycker du att jag behöver riva ytterpanelen göra luftspalt?

Jag har tänkt kontruktionen som jag beskriver på bilden nedan!
Behöver jag minnerit, gips går inte??

/Ulf
 
Gips kan gå bra, men kastar du mycket vatten när du bastar så kan det ju finnas risk att fukt tränger in mot gipsskivan, med mögel som följd. Jag skulle ha använt minirit.

Om livslängden skall bli lång på ytterpanelen så bör det vara luftspalt under den. Hur länge har den suttit där? den kanske redan är skadad, då kan den ju sitta kvar till det är dags för ny.
 
  • Gilla
Alex_M
  • Laddar…
Ok, jag kommer nog att använda minerit, ytterpanelen har suttit där i 30år så den får sitta kvar tills det är dax för ny..

Finns ju flera skolor när det gäller bastufolie mm.
Bilden nedan har jag ritat vad som skulle vara enklaste sättet att bygga för mig.. kommentera gärna fel och brister i den konstruktionen...

Jag skall ha liggande panel som inte går ända ner till golvet & våtrumsmatta som med uppvik bakom bastufolien.
 
  • Gilla
honung
  • Laddar…
Är det uppvärmt året om?
 
nej, det är vid en fjällstuga så vi kommer att ha värme på i duschen (där vi har vatten) året om men inte i bastu och relax.
Relaxen kommer vi bara att ha uppvärmd vissa veckor!
 
Redigerat:
PROBLEM!
Jag pratade nyss med cembrit, eftersom jag tänkte ha minerit skivor bakom kaklet!

Men då fick jag problemet att minerit VT bara klarar 80 grader och Minerit Normal klarar 150grader med rör sig så att det inte "går" kakla på den.
Så det hon på Cembrit sa var att dom inte hade några skivor som man kunde kakla på i en bastu och framförallt inte bakom en kamin.

Vad skall jag göra hela min planlösning i bastun bygger på att jag skall ha en kaklat fondvägg bakom kaminen!!!

/Ulf
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
Mura en vägg i 9 cm leca. Putsa med b-bruk och kakla.
 
Satsa på masterboard istället för minerit! Den är lättare, bättre att jobba med, billigare, obrännbar och fuktbeständig.
Har själv använt masterboard till väggar i schaktet för min skorsten (rostfri modulskorsten).

Läs mer om masterboard här: http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf

Vad det gäller luftspalt så är det olika bud, har själv satt en masonite mot isoleringen sedan en 15mm spikläkt och sist bastupanelen. Funkar säkert att sätta skivan direkt mot isoleringen.

Tror inte att du behöver fuktspärra om du inte skall sitta och kasta vatten direkt på kakelväggen...
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
Materboard kommer det att bli, pratatde just med Ljungberg och det skulle funka bra! Jag kommer att sätta masterboard 8mm mot isoleringen och sedan stålregel och sedan 10mm masterboard som jag kaklar på bakom kaminen.
 
är du kortväxt? lavar på ca 200 bredd? Om du och frn lägger er på en lav var så känns det lite trångt, kan vara skönt att ligga i bastun ibland i lägre temperatur en längre stund kanske, men då kanske man ska ha 30 cm tillgodo ovan dessa 200.
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
vi är 156 & 170 men vi villju att andra skall trivas också :)
 
te96usn te96usn skrev:
Materboard kommer det att bli, pratatde just med Ljungberg och det skulle funka bra! Jag kommer att sätta masterboard 8mm mot isoleringen och sedan stålregel och sedan 10mm masterboard som jag kaklar på bakom kaminen.
Jättegammal tråd så helt klart intressant att följa upp hur det blev? Har masterboard fungerat bra så här 10 år efter tråden?

Ska göra något liknande om några veckor...

Med vänlig hälsning,
Johan
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.